Care-i soluţia în timp de criză pentru muzee? Unul dintre răspusuri îl oferă proiectul Marketing cultural – o nouă abordare a valorificării patrimoniului muzeal iniţiat de Fundaţia Culturală ARTEX şi finanţat de Administratia Fondului Cultural Naţional. Prin proiect se propune un nou model de marketing muzeal pentru muzeele de la Şosea: Muzeul Ţăranului Român, Muzeul Naţional Grigore Antipa şi Muzeul Naţional de Geologie.
Concret, se propune creearea de suveniruri pentru magazinele celor trei muzee, în concordanţă cu tematica muzeului şi cu preferinţele publicului. Luni, 7 septembrie începând cu orele 10.00, la Orange concept store din Calea Victoriei nr. 42 (lângă magazinul “Muzica”) trei tineri artişti vor prezenta machetele celor unsprezece obiecte realizate pentru fiecare muzeu, urmând ca reprezentanţii muzeelor să selecteze o parte dintre ele şi să identifice sursele financiare pentru producerea şi punerea lor în vânzare.
Proiectul a mai dezvoltat un studiu de marketing în care au fost analizate: publicul ţintă al magazinelor muzeelor, preferințele acestora, obiectivele muzeului în ceea ce priveşte obiectele puse în vânzare la magazinele proprii etc. Pe baza studiului şi în urma discuţiilor cu reprezentanţii de relaţii publice ai muzeelor, artiştii au propus câte 33 de desene pentru tot atâtea suveniruri. Acestea sunt adresate atât copiilor (publicul majoritar al Muzeului de Istorie Naturală şi al celui de Geologie) cât şi adulţilor, varietatea obiectelor garantând creativitatea artiştilor selectaţi: Irina Anghel, Bogdan Herăscu şi Bogdan Ioniţă. De la brelocuri, agende, bentiţe de păr, până la truse pentru micii exploratori sau bijuterii preţioase din pietre similare, suvenirurile creeate au rol educativ, estetic sau de utilitate casnică sau vestimentară.
Fundaţia Culturală ARTEX (înfiinţată în august 2007) crede într-o abordare originală a dezvoltării culturale a oraşelor în România, prin proiecte care să pună cu adevărat în valoare patrimoniul cultural si istoric al acestora. Organizaţia susţine principiul prin care oraşele se vor dezvolta din punct de vedere cultural doar prin proiecte creative şi interdisciplinare. De aceea, fundaţia reuneşte în propriile proiecte domenii precum arta, istoria, arhitectura, muzeologia.
Date de contact: Minodora Irimia – coordonator proiect, minodora.irimia@artexfoundation.org
Raluca Bem Neamu – responsabil PR, raluca.bem@gmail.com
Septembrie 2009