Preşedintele EDUGATE a criticat modul în care se face formarea profesională, ca fiind ''superficial, teoretizat şi neaplicativ''. Florian Colceag şi-a manifestat nemulţumirea faţă de educaţia centrată pe curriculă şi pe profesor, şi nu pe dezvoltarea abilităţilor naturale ale elevilor. În opinia sa, acest lucru duce la demotivarea elevilor care gândesc vizual şi spaţial şi care au o gândire creativă şi nu reproductivă. Florian Colceag a spus că la peste 85 la sută dintre profesori se observă superficialitate în lucrul cu elevii. Un alt circuit "vicios" reclamat de profesorul Colceag este cel al evaluărilor secvenţiale care se realizează inexact, nestructurat pe dezvoltarea abilităţilor elevului şi pe progresul său academic, confuz şi subiectiv, demotivant, nejustificabil pe dezvoltarea inteligenţei, motivaţiei şi creativităţii. Acest circuit al evaluării secvenţiale duce, după cum susţine Colceag, la confuzia asupra propriilor performanţe şi la lipsa de interes faţă de şcoală, precum şi la tendinţa de a fura nota.
Florian Colceag a afirmat că circuitul administrării catedrelor pe criterii politice produce obedienţă din partea profesorilor. Prin acest sistem se amplifică erorile decizionale şi se corupe valoarea activităţilor prin introducerea de criterii contextuale sau clientelare ce opresc iniţiativele. "Un învăţământ îndreptat politic e un instrument de manipulare. Nu există un principiu al competenţei la catedră", a opinat Colceag. În opinia preşedintelui EDUGATE, circuitul carierei didactice este unul plat fără perspective de viitor. "De-a lungul timpului, majoritatea profesorilor se plictisesc de a mai preda", a adăugat Florian Colceag. O altă acuză adusă de Consorţiu asupra sistemului educaţional este curricula care e orientată spre trecut. "Curricula este elaborată fără norme de elaborare precise orientate pe dezvoltarea potenţialilor elevi, deseori fără a aplicabilitate practică, directă şi fără mijloace corespunzătoare de ridicare a interesului elevilor", consideră preşedintele Florian Colceag. Reprezentanţii EDUGATE sunt nemulţumiţi de lipsa circuitului de mentoring şi tutoring din şcoala românească care duce la dezvoltarea paralelă a unui sistem de meditaţii acasă pe banii familiilor şi nu pe cheltuiala bugetată de stat, precum şi la scăderea interesului în clasă şi creşterea stresului elevilor ce nu sunt meditaţi de profesorii lor. De asemenea, o altă nemulţumire a consorţiului este inexistenţa sistemului de îmbogăţire a curriculei care, în opinia reprezentanţilor EDUGATE, era mai bine reprezentată în perioada comunistă prin cluburile elevilor şi în cercurile cu elevi. "Şcoala produce diplome neacoperite practic", a precizat profesorul Colceag. Un alt circuit considerat vicios de către Consorţiu este conducerea clientelară a catedrelor care perturbă activitatea mai multor universităţi. "Concluziile prezentate au fost făcute în urma unei analize comparative a tematicilor de reglementare din alte legi ale educaţiei cu ceea ce se întâmplă în sistemul educaţional românesc. Înainte de a face un pachet de legi trebuiau identificate toate problemele din sistem", este de părere Florian Colceag. La rândul său, Eugen Noveanu, cercetător asociat la Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei (ISE), a declarat că ceea ce se face în sistemul educaţional românesc este memorarea de către elevi a celor predate de profesori şi nu cunoaşterea prin învăţare. "Trebuie construită cunoaşterea, mergând pe învăţare nu memorare. Profesorul trebuie să îl ajute pe elev să cunoască, asta e centrarea pe elev. Dar la noi acest lucru va mai dura încă 15-20 de ani", a afirmat cercetătorul ISE.