Tablou de Gustav Klimt vandut pentru suma record de 135 milioane dolari
"Adele Bloch-Bauer", tablou realizat de Gustav Klimt in 1907, a fost cumparat recent la New York pentru suma record de 135 milioane de dolari. Noul proprietar este Ronald S. Lauder, magnat al industriei cosmeticelor, miliardar si fondator al Muzeului Neue Galerie din New York.
Lauder a reusit astfel sa depaseasca si recordul precedent, cand pentru "Baiat cu pipa" de Picasso s-a platit suma de 104,1 milioane de dolari. Chiar daca intreaga afacere ar fi trebuit sa ramana confidentiala, avocatul lui Lauder a declarat presei ca tabloul a fost cumparat pentru o suma mai mare decat cel semnat de Picasso. Si de aici a fost doar o chestiune de timp pana cand presa sa afle toate detaliile.
Portretul a fost vandut de catre Maria Altmann, nepoata lui Block-Bauer, care a reusit sa recupereze opera abia in luna ianuarie a acestui an, dupa o indelungata campanie care a tinut pagina intai a ziarelor. Portretul, impreuna cu alte patru lucrari, fusese confiscat in 1938 de nazisti, iar Maria Altmann a avut mult de asteptat pana a putea sa il recupereze.
Setul de tablouri avea o valoare estimata initial la 150 de milioane de dolari, dar dupa recordul stabilit de "Adele Bloch-Bauer" aceasta suma va creste cu siguranta.
Portretul pe care Klimt l-a realizat Adelei Bloch-Bauer este considerat unul dintre cele mai reusite creatii ale artistului si cu siguranta una dintre cele mai bune reprezentari ale doamnelor din inalta societate vieneza a vremii, majoritatea evreice. Numarandu-se printre putinele creatii realizate de Klimt in "stilul auriu", tabloul reuseste sa surprinda eleganta si farmecul Adelei ca un ideal al frumusetei feminine. Personajul pare ca se topeste in modelul somptuos al fundalului, care aminteste de mozaicurile din Ravenna, Italia, care o infatisau pe Imparateasa Teodora si pe care Klimt le-a vazut in 1903.
Atentia lui Klimt pentru detalii se face remarcata mai ales prin maniera in care foloseste aurul, atat pentru fundal, cat si prin motivele utilizate. Constrastand puternic cu aceste motive decorative ample, chipul Adelei iese in evidenta ca un portret modern psihologic, iar mainile ii sunt pozitionate in asa fel incat sa ascunda un deget diform. Sigura pe sine si in egala masura intr-o atitudine introspectiva, se comporta ca o femoie devotata lumii intelectului.
Fiind o prezenta feminina practic revolutionara a epocii, Adele gazduia in locuinta sa un celebru salon, loc de intalnire al artistilor, scriitorilor, muzicienilor si politicienilor progresisti ai vremii, care se intalneau pentru a discuta subiecte importante aflate la ordinea zilei.
Adele Bloch-Bauer a fost singura femeie al carei portret a fost pictat de doua ori de Klimt. In "Portretul Adelei Bloch-Bauer II", artistul abandoneaza ambianta si aspectul de icoana in favoarea unei abordari si tratari moderniste a cromaticii. Culorile vii par spontane si o deosebita atentie este acordata compozitiei. In fundal poate fi identificat chiar un motiv asiatic.
20 Iunie 2006