Barometrul de Consum Cultural a fost unul dintre cele mai dezbatute subiecte din presa culturala si de la emisiunile tv de profil din ultima vreme.
"Am remarcat ca presa a comentat mult aspectul legat de faptul ca in Barometru e vorba despre ultimul an, si nu despre intreaga viata a oamenilor. Nu am facut aceasta precizare pentru ca mi s-a parut destul de evident", ne-a declarat Liviu Chelcea.
Dupa ce profesorul Andrei Cornea, prezent la prima intalnire din acest an a revistei Idei in Dialog, condusa de H.-R. Patapievici, si-a exprimat indoiala asupra faptului ca trei sferturi dintre romani n-au pus in viata lor piciorul intr-un cinematograf, mai recent sau mai demult, sociologul Radu Malureanu a dezvaluit ca cifra se referea la ultimul an. Chiar ministrul culturii si cultelor, Adrian Iorgulescu, s-a declarat "frapat", la momentul publicarii primelor rezultate ale Barometrului, ca "90% dintre romani nu au fost deloc la opera sau la opereta" si ca "sunt 75% dintre romani care nu au mers niciodata la cinema". Datele despre frecventarea cinematografelor, teatrelor etc. vor capata mai multa importanta daca Barometrul va fi repetat dupa un an, pentru ca se va putea vedea evolutia/involutia.
Initial, Patapievici s-a declarat frapat ca Eminescu este "cunoscut" doar de 19,35% din populatie, iar I.L. Caragiale de 3,34%.
Ambiguitate
Un alt subiect care avea contururi total diferite la sfarsitul intalnirii este cel referitor la numele de scriitori, pictori si regizori - asa-numitul "capital cultural". Initial, Patapievici a spus ca a fost frapat ca Mihai Eminescu este "cunoscut" doar de 19,35% din populatie, iar I.L. Caragiale de 3,34%. Potrivit Mediafax, concluzia moderatorului dezbaterii era ca "autorii din nucleul dur al canonului cultural folosit in invatamant nu au patruns la nivelul maselor populare". Liviu Chelcea a oferit insa cheia de intelegere a raspunsului la solicitarea "Numiti, va rog, doi autori romani de literatura". Astfel, cei care au ales sa nu-l numeasca pe Eminescu si Caragiale nu inseamna ca nu stiu cine sunt cei doi. Cu alte cuvinte, Barometrul nu a aratat ca doar 19,35% dintre subiecti au auzit de Eminescu, ci ca acest procent a preferat sa-l numeasca pe poet. Intrebarea a fost un test al notorietatii, nu al cunostintelor. Relevanta sa principala e ca pe baza raspunsurilor se poate stabili o ierarhie a notorietatii. De exemplu, Mihai Eminescu este de trei ori mai des pomenit decat Liviu Rebreanu si de aproape opt ori decat Vasile Alecsandri. Aceasta explicatie este valabila si pentru scriitori straini, pictori si regizori. De asemenea, important - si ingrijorator - este procentul celor care nu au fost in stare sa numeasca doi scriitori romani (8,5%), doi autori straini (37%), un pictor roman (40%) si un regizor roman (33%).
Autorii studiului au marturisit ca prin solicitarile adresate subiectilor de a numi doi scriitori romani si doi straini, un pictor si un regizor i-au "vanat", de fapt, pe cei care numesc cultura de elita. Scopul era de a face un profil al acestora. Din nefericire, intrucat au fost prea putini din aceasta categorie, cercetatorii nu si-au atins telul. (Ramona Draghici)