Daca nu putem pleca cu totii in America, poate aducem America aici - si-a facut probabil socoteala noul director al Teatrului National de Opereta `Ion Dacian` cu premiera `Broadway-Bucuresti`, cu care a redeschis sala Studio de la Teatrul National.
Mai ales ca, de la o vreme, banii in institutiile de cultura cu rang national incep sa fie tot mai multi, invers proportional cu controlul modului in care sunt risipiti. Si atunci, daca tot se cheltuie usor, macar sa se cheltuie cu folos... pentru noi. Care noi, este intrebarea de 100 de puncte. Pana una-alta, Opereta a revenit acasa, intr-o sala injumatatita si inghesuita.
Coregrafii fara originalitate
Sub comanda autoritarului ei `general` (n.r. - Razvan Dinca, 33 de ani), s-a trecut cu senilele peste traditie, peste definitia genului, peste orice obiectie artistica si se monteaza spectacole `` la americaine` sau... balete (?!). Am asistat la a doua reprezentatie a decupajului `Broadway-Bucuresti`, o insailare a celor mai frumoase momente din musicaluri celebre, parca sub forma unui... CD cu imagine.
Muzica era, e drept, frumoasa, dar a lipi 14 numere unul langa altul, cu inchidere de cortina la fiecare 5 minute, si a plati 7 regizori si 4 coregrafi pentru asta, e o performanta. Asta in conditiile in care una dintre regii, dublata si de coregrafie, indica modul in care solista calca treptele la coborare si apoi cum urca inapoi, cu pasi lenti, totul pe parcursul a 3-4 minute. Si asa s-au dus... 100.000 de euro.
Colaboratori din afara muzicii
Ce conteaza ca noul director, fiind de formatie regizor de teatru, nu stie muzica? S-a inconjurat de consilieri care nici ei nu stiu... Important e ca a pus mana pe functie pentru 5 ani si, dupa cum singur subliniaza, nimic nu-l poate clinti. Noul spectacol dovedeste totala necunoastere a realitatilor teatrului de opereta, necunoasterea echipei artistice, neintelegerea rolului muzicii intr-un spectacol complex de teatru muzical.
L-a pus pe un balerin sa cante (n.r. - Razvan Mazilu), spre rusinea acestuia si a celor care il asculta. Solistii canta cu amplificare (si, vai, ce amplificare!), iar corul si orchestra lupta sa faca fata iuresului de decibeli. Prietenii stiu de ce, mai ales ca ei (ca si familia) sunt alaturi de director, colaboratori de baza - desigur din afara vietii muzicale, pentru a pastra consecventa.
Orchestra, dispretuita
Spectacolul este nereusit, este chinuit, fortat, nu are sens, cursivitate, autenticitate sau fior. Cam cum ar fi un cuplaj de doine, balade haiducesti si calusari intepretat de artistii de pe Broadway. Daca vrem musical, ne luam un DVD sau platim un turneu al celor care au in sange aceasta muzica si care au si fost scoliti in aceasta directie, a actorului total - personaj, dansator, cantaret.
Daca crede vreun naiv ca poate lua cu copy-paste ceea ce se face pe Broadway, rezulta struto-camila construita din bucati de puzzle pierdute de prin alte jocuri, careia ii fac reclama in programul de sala (or fi vazut-o oare inainte?) ambasadorul SUA si primarul New Yorkului.
Pacat de stradania unor artisti care au facut eforturi deosebite, cum ar fi Loredana Groza, Amelia Antoniu sau Crina Zancu, dar si de ambitia tuturor colegilor lor de a fi la inaltimea asteptarilor publicului. Pacat de munca orchestrei, dispretuita prin nementionarea numelui dirijorului in programe sau pe afis (!). De altfel, nici solistii nu sunt trecuti pe afisele video de langa cortina (!!), nici macar... compozitorii (!!!).
In schimb, dl regizor-director Razvan Ioan Dinca nu lipseste... In acest fel, opereta (gen romantic care are un specific vienez si parizian, dar care se bazeaza pe o traditie plina de succese in Romania) va fi ingropata de `patronul` care a preluat o istorie pe care nu stie sa o respecte, visand la... America. Prieteni americani, dati-i green-cardul, va rugam!
Prea multi
Patru coregrafi si sapte regizori
Regia: Alexandru Tocilescu, Ion Caramitru, Beatrice Rancea, Radu Afrim, Cornel Todea, Radu Alexandru Nica, Razvan Dinca
Coregrafia: Razvan Mazilu, Mihai Babuska, Florin Fieroiu, Carmen Cotofana
Dirijor: George Balint
Decorurile: J. Werner
Costumele: Doina Levintza
Dirijorul corului: Gabriel Popescu
Solisti: Razvan Mazilu, Claudia Hanghiuc, Orest Paslariu, Daniela Vladescu, Camelia Mocanu, Marius Olteanu, Gabriela Daha, Catalin Petrescu, Amelia Antoniu, Silvia Sohterus, Florin Budnaru, Crina Zancu, Valentino Tiron, Loredana Groza, Mirela Boureanu, Crina Matei, Razvan Popa, Emil Spataru, Bianca Ionescu, Alexandru Agarici, Mediana Vlad, Stefan Popov.
Mihai Cosma, muzicolog