Dupa debutul in filmul "Vacanta la Roma", lumea modei nu a mai fost niciodata la fel. Regizorul filmului, Billy Wilder, povestea mai tarziu ca era pentru prima data cand pe ecrane era lansata o vedeta adevarata, cu stil si personalitate, cu talent si pasiune pentru ce facea, in locul nenumaratelor siluete si chipuri dragute, uitate la fel de repede. De altfel, cinefilii si publicul aveau sa o puna peste ani pe Audrey Hepburn alaturi de nume ca Garbo sau Bergman, formand o triada de actrite unice si puternice.
Pentru Azzedine Alaia, designer, stilul feminin trebuia sa fie cel al unei actrite, pentru ca orice femeie in societate se afla mereu pe scena, in centrul atentiei. Asa ca mereu trebuie sa arate cat mai bine si mai ales sa se simta cat mai bine. Hainele trebuie sa nu o acopere, ci sa scoata in evidenta anumite atribute si calitati, sa ii puna in valoare frumusetea. Atentia celorlalti trebuie sa fie indreptata spre cea care poarta hainele. |
Dar dintre toate femeile din istoria recenta, prea putine au reusit o asemenea performanta. Jacqueline Onassis, Printesa Diana sau Coco Chanel au reusit in buna parte, dar niciuna cu naturaletea si la nivelul la care a facut-o Audrey Hepburn.
La decenii dupa debutul ei spectaculos si dupa ce s-a impus in lumea filmului, personalitatea ei este inca un simbol puternic si influenteaza lumea modei mai mult decat alte vedete de cinema. Hepburn avea talentul de a se imbraca si a purta hainele mai bine decat orice alta actrita, si aceasta era una dintre calitatile sale esentiale. Ochelarii de soare purtati in "Mic dejun la Tiffany's" arata si astazi foarte bine, rochiile negre pe care le purta in numeroase pelicule nu s-au demodat, iar pantalonii de tipul celor purtati in "Sabrina" sau "Funny Face" sunt din nou la moda. Felul in care isi aranja parul, pantofii pe care ii prefera, puloverele si bluzele pe gat, posetele, esarfa purtata la gat, toate aceste detalii au facut din Hepburn un model pentru femei si un vis pentru barbati.
Fiul ei din prima casatorie, Sean Ferrer, i-a descris stilul bazandu-se pe amintirile din copilarie. Pentru Audrey era o extensie a frumusetii naturale interioare, combinata cu disciplina auto-impusa, respectul pentru ceilalti si speranta ca in final totul va fi bine. Liniile erau pure si elegante pentru ca actrita credea in puterea simplitatii, iar stilul ei era etern pentru ca Audrey credea in calitate. Daca astazi este inca un simbol al modei in buna parte este meritul consecventei : dupa ce si-a format un stil propriu, l-a pastrat toata viata. Nu a facut compromisuri, nu s-a lasat influentata de curente si mode trecatoare, nu s-a schimbat la fiecare doua luni.
Stilul Audrey si-a facut debutul pe marele ecran cu "Vacanta la Roma", iar succesul a fost imediat, la fel si influenta in lumea modei. A fost si prima colaborare intre Audrey Hepburn si Edith Head, una dintre legendarele creatoare de costume. Cum Audrey stia perfect ce vrea sa poarte si ce i se potriveste, hainele alese pentru film au fost pur si simplu perfecte, o sinteza de simplitate si eleganta. Spectatoarele au inceput sa se identifice cu noua actrita, copiindu-i coafura, purtand haine asemanatoare si pantofi la fel ca Audrey. |
Costumul purtat in film era creatia lui Edith Head, dar actrita a adaugat detaliile esentiale : esarfa de la gat si cureaua. Audrey, cu intuitia care avea sa o faca celebra, avea sa decida in repetate randuri ce schimbari sunt necesare pentru a lansa noi idei si modele.
Dupa "Vacanta la Roma", in 1954 a urmat "Sabrina" si intalnirea dintre Audrey si designerul francez Givenchy. Acesta, auzind de numele Hepburn, a crezut ca este vorba de actrita deja consacrata Katherine Hepburn, al carei stil il admira. Dar usa atelierului sau s-a deschis, iar in prag era o tanara inalta si slabuta, pe care a vazut-o de la inceput ca pe o fiinta delicata, cu ochi foarte frumosi, dar avand o forta interioara greu de ignorat.
Cand designerul a anuntat-o ca i-ar face placere sa o ajute, dar era dificil fiind in mijlocul pregatirii unei prezentari de moda, Audrey s-a multumit sa se uite prin atelier si a ales exact acele haine care i se potriveau. A stiut perfect ce toalete i se potriveau, ce accesorii sunt perfecte si cum sa le combine. Mai tarziu Givenchy a incercat sa-si adopte modelele in functie de dorintele actritei. Audrey si-a dorit o rochie de seara cu un model aparte, iar Givenchy a inventat astfel modelul pe care l-a numit "decollete Sabrina", o idee de mare succes ulterior. Hubert James Taffin de Givenchy, mare designer purta un nume inspirat de Givenchy-le-Noble, un sat de langa Arras. La aceasta intalnire Givenchy avea doar 26 de ani, iar in curand designerul si-a descoperit modelul perfect. In egala masura Audrey Hepburn a gasit in Givenchy pe cineva care avea sa scrie o pagina importanta in istoria modei. Intr-un spirit tanar, a introdus un nou tip de feminitate, orice atingea capatand poezie si dinamica.
Impreuna, cuplul proaspat format a reusit sa creeze ceea ce se va numit "stilul Audrey Hepburn". Silueta si chipul delicat al lui Audrey erau perfecte pentru simplitatea austera, geometrica a lui Givenchy si culorile preferate de acesta : negru, alb, pasteluri. Cu "Sabrina" Hepburn a suferit o schimbare atat de puternica in cat massmedia a inceput sa anunte nasterea unei adevarate manii. Actrita devenise un simbol pentru sic si eleganta, reprezentative pentru Givenchy. Inca din 1957 Audrey a fost inclusa pe lista celor mai fascinante zece femei din lume, iar pret de decenii se va numara printre cel mai bine imbracate femei. |
Se stie mai putin ca una dintre vedetele profund influentate de Audrey Hepburn a fost Maria Callas. Aceasta a fost atat de impresionata de imaginea promovata de Audrey incat in 1953 a trecut la randul ei printr-o transformare radicala. Mult prea corpolenta - avea mai bine de 40 de kilograme in plus - Callas s-a decis sa inceapa o dieta drastica. Pentru a se motiva avea in permanenta asupra sa o fotografie cu autograf a lui Audrey, pe care o punea la oglinda oricarei cabine de machiaj in care ajungea. Idealul era sa se apropie cat mai mult de silueta de silfida a actritei, iar pana la sfarsitul lui 1953 reusise sa slabeasca 36 de kilograme. Dar frumusetea chipului lui Audrey au facut-o pe Callas sa ii copieze si coafura, machiajul, pentru o imagine cat mai stralucitoare.S-a pastrat in sprijinul acestei povesti si o fabuloasa fotografie a cantaretei, facuta in anii 60. Aici, Callas are o rochie micuta si neagra si intreaga postura sugereaza personajul lui Audrey din "Mic dejun la Tiffany's".
Foarte repede cele mai bogate si mai cunoscute femei din lumea doreau sa se imbrace cu modelele create de Givenchy : Ducesa de Windsor, Maria Callas, Jacqueline Kennedy, Printesa Grace de Monaco. Pe scurt, toate cele care isi doreau succesul si lumina reflectoarelor sau pur si simplu sa fie admirate intr-o seara pentru frumusetea lor se inspirau din viata lui Audrey.
"Sabrina" a castigat un singur premiu Oscar pentru costume, care a fost primit de Edith Head, care totusi ii datora enorm lui Givenchy, care oferise pentru film, intre altele, celebra rochie. In film Audrey, transformata de experienta pariziana, isi face intrarea la o petrecere cu rochia creata de Givenchy, iar imaginea este greu de uitat pentru cei care au vazut-o.
Givenchy se gandise la o fusta pana la glezne si o jacheta in ton, iar in versiunea lui Audrey rochia era fara bretele, mult mai indrazneata. A fost cel mai frumos moment "Cenusareasa" din istoria cinematografiei si a impresionat inca de la prima vizionare a filmului. Rochia era din matase, cu aplicatii din fir negru de matase, modele florale in stilul secolului XVIII si margele albe. |
O copie a acestei adevarate capodopere a modei a fost realizata in atelierul Givenchy pentru o retrospectiva desfasurata in 1992 la Palais Galliera in Paris.
Un alt costum legendar a fost Costumul Glen Cove, numit asa dupa scena din film, care are loc in Gara Glen Cove, unde Sabrina se intalneste cu David Larrabee. Chiar daca stilul si croiala erau mai curand masculine, se potriveau perfect cu silueta lui Audrey. Imaginea ei era completata de restul accesoriilor si mai ales de aura magnetica, vrajita, care o inconjura. |
Dupa "Sabrina" parteneriatul cu Givenchy a continuat, fiind unul dintre cele mai de succes colaborari de gen din istorie. Intre cei doi a existat o relatie aproape simbiotica si constanta, acesta realizand garderoba actritei pentru mai multe productii, intre care Funny Face (1957), Love in the Afternoon (1957), Breakfast at Tiffany's (1961), Paris When It Sizzles (1963), Charade (1964), dar si rochia pentru cea de a doua nunta, pentru alte evenimente din viata lui Audrey. Modelele realizate de Givenchy pentru ea foloseau accesorii pline de imaginatie, matase, eleganta. Totul trebuia sa fie perfect pentru Audrey, asa ca multi si-au pus intrebarea daca aceasta ar mai fi fost la fel de eleganta fara ajutorul lui Givenchy. Audrey l-a creat pe Givenchy sau invers ? Chiar daca acest cuplu de artisti a reusit sa creeze esenta elegantei si rafinamentului, cu siguranta ca s-ar fi descurcat la fel de bine si independenti. Sau cel putin aproape la fel de bine. Givenchy ar fi reusit sa creeze la randul lui modele superbe, iar Audrey ar fi stiut ce sa aleaga dintre creatiile altor designeri. Dar asa colaborarea lor a fost un succes extraordinar.
Chiar si cei care nu o plac - desi este greu sa nu o placi pe Audrey Hepburn - trebuie sa recunoasca astazi ca rolul jucat de ea in istoria modei secolului trecut este urias. In definitiv, cine a mai reusit sa faca o simpla rochie neagra sa fie atat de eleganta ?