Stavanger va fi Capitala Culturala Europeana in 2008. Pentru acest statut a fost desemnat si Liverpool.
Centrul cultural Solvberget din Stavanger, terminat in 1987, a fost gandit in anii '80 in armonie cu casele vechi de lemn din jur, la fel si noul sediul al Bancii Centrale a Norvegiei, construit in 1986 in centrul orasului Oslo, un edificiu masiv, dar perfect in armonie cu cladirile din jur.
Anii '80 nu au reusit sa marcheze arhitectura norvegiana intocmai functionalismului in anii '30, iar multi arhitecti au vazut in noul curent o tradare a modernismului. In final, postmodernismul arhitectural avea sa isi gaseasca mult prea putini sustinatori in Norvegia, iar numarul cladirilor avea sa fie surprinzator de mic.
Exceptiilor memorabile prezentate li se alatura si altele: trasformarea cladirii cu sapte etaje a Scandinavian University Press din Oslo intr-o adevarata "lume" cu numeroase forme stranii, creatie a arhitectilor Jan Digerud si Jon Lundberg (1980). Alte doua proiecte postmoderne, semnate de Arne Henriksen, au fost Gara Holmia (o mica gara dintr-o zona a orasului Oslo) si o alta din Lodalen. Fiecare proiect avea sa castige premiul pentru cea mai buna creatie arhitecturala, "Anton Christian Houen Fund's Certificate for Outstanding Architecture", o valoroasa recunoastere profesionala.
Anii '90
In anii '90 arhitectura norvegiana revine la inceputurile moderniste, iar locuintele particulare si cladirile publice renovate sau noi capata fatade impunatoare, volume geometrice ce amintesc de functionalismul anilor '30, linii simple si drepte. Cel mai bun exemplu de arhitectura specifica acelei decade este cladirea Serviciului Norvegian de Meteorologie din Kjeller (1997).
Arhitectura imbina in acei ani stiluri si tendinte pentru un rezultat final aparte, inovator si surprinzator prin indrazneala sa, o fuziune de maniere si idei. O astfel de cladire a fost Stranden (1990), proiectul lui Kari Nissen Brodtkorb, aflat in Oslo, in Aker Brygge, fost chei industrial, astazi o zona plina de magazine, cladiri de birouri si locuuinte. Profitand de apropierea de mare, Brodtkorb a dat proiectului aspectul unui vas, in timp ce exterioarele, masive, il apropie de imaginea unui depozit englezesc clasic, fiind in egala masura o cladire distincta si cu un aspect familiar in mediul in care se afla.
Noiembrie 2007
artline.ro