Daca sunt destui cei care asteapta intrarea Starbucks pe piata italiana, unde cafeaua inseamna arta si o traditie, nu putini sunt cei care se tem ca intrarea in forta a lantului de cafenele va duce la scaderea vanzarilor si chiar la inchiderea unor localuri cu traditie, dar fara resursele financiare si publicitare pentru a face fata unei multinationale.
Interesant este ca anuntul a fost facut intr-un moment in care, potrivit unui articol publicat in versiunea italiana a publicatiei online The Local, cafeaua urmeaza sa se scumpeasca la Roma (si nu numai) pentru a acoperi cheltuielile tot mai mari pe care le au localurile. Fie ca este vorba de taxe locale sau chirii, materii prime sau angajati, cafenelele traditionale, desi multe dintre ele repere turistice si elemente esentiale ale imaginii oraselor italiene, sunt nevoite sa ridice pretul. Si daca exemplul este dat de Roma, oras considerat capitala italiana a cafelei, si se va trece de la pretul standard si devenit deja o norma de un euro pentru o cafea (cu mici variatiuni), o scumpire prefigurata de 10 pana la 20 de euro centi s-ar putea sa schimbe lucrurile.
Cat de bine va fi primit lantul Starbucks pe o piata traditionala? Cat si cum vor rezista vechile cafenele italiene, mai ales localurile mici, cele mai multe afaceri de familie? Si mai ales cat de mare va fi impactul real al cresterii pretului cafelei, fie si cu o suma modica, pe o piata unde pretul unei cafenele este, in medie, mai mic decat in majoritatea tarilor europene?
Martie 2017