Teatrul Tineretului participa cu spectacolul „O...lada“, miercuri, 26 noiembrie 2014, la cea de-a XX-a editie a Festivalului International de Teatru Clasic, organizat de Teatrul Clasic „Ioan Slavici“ Arad, in perioada 21-30 noiembrie 2014. Festivalul este cea mai longeviva manifestare de acest gen din partea de vest a tarii. Prima editie, in 1995, a avut loc la initiativa directorului de atunci al teatrului aradean, Ovidiu Cornea, si a lui Alexa Visarion – reper al spatiului teatral si cinematografic de la noi. Fiind in cautarea unei modalitati prin care sa reapropie publicul de teatru, in acei ani postdecembristi, de confuzie a valorilor, cei doi au ajuns la concluzia ca un festival care sa promoveze spectacole mari, pe texte clasice, cu valoarea confirmata de trecerea timpulu, este cea mai buna optiune.
Editia din acest an aduce si un imn al festivalului, care a fost lansat sub forma unui flash mob, petrecut intr-unul din mall-urile aradene. Performarea lui a implicat peste 50 de muzicieni (cor si orchestra). Piesa „Because I Want” poarta semnatura compozitorului Cari Tibor, premiat in 2013 cu premiul special UNITER pentru muzica de teatru. La realizarea imnului au contribuit muzicieni din orchestra Filarmonicii de Stat Arad, din ansamblul „Percutissimo“ si corul „Emil Montia“.
Povestile lui Creanga, repovestite de Alexandru Dabija si echipa TT, isi vor dezvalui ineditul alaturi de spectacole pe texte de Shakespeare, Molière, Cehov, Gogol, Brecht, Caragiale. O prezenta constanta a festivalurilor romanesti si cel mai premiat regizor din ultimii zece ani, Alexandru Dabija este prezent in program cu nu mai putin de trei creatii: Titanic vals, de Tudor Musatescu (Teatrul „Odeon“ Bucuresti), Pai... despre ce vorbim noi aici, domnule?, de Catalin Stefanescu, dupa romanul „Morometii“ de Marin Preda (Teatrul ACT Bucuresti), la care se adauga spectacolul de la Teatrul Tineretului.
O... lada se va juca la sala mare a Teatrului Clasic „Ioan Slavici“ , cu incepere de la ora 19.00 .
Precizam ca este a opta participare in festivaluri a acestui spectacol, marca TT, de la premiera care a avut loc pe data 11 octombrie 2013, in cadrul Festivalului International pentru Publicul Tanar, Iasi 2013.
O ... LADA
creatie colectiva dupa Ion Creanga
Distributie:
Vergina (mama Mirelei): Nora Covali
Baba spurcata la gura: Corina Grigoras
Baba fantana: Ecaterina Hatu
Baba mortului: Catalina Iesanu
Mirela (fata babei), baba cu posetuta: Ingrid Robu
Baba calare pe mort: Adina Suciu
Anisoara (fata mosneagului), baba cocosata: Alexandra Suciu
Cezarel, Cucosu’: Cezar Antal
Baba catelusa: Razvan Banut
Mortul: Dan Covrig
Baba Sfanta Duminica: Victor Giurescu
Baba copac (par): Dragos Ionescu
Costelus (copilul Sfintei Duminici): Costel Manole
Baba cu chitara, baba cuptor: Rares Pirlog
Text: Gentiana Ionescu
Scenografie: Romulus Boicu
Muzica si versuri: Ada Milea
Regie: Alexandru Dabija
Premisele trimit catre o analiza a psihicului feminin care se potenteaza negativ in colectivitate si in absenta oricarui element masculin. Ceea ce face Dabija este sa puna in prim-plan birfa ca forma a rautatii gratuite, printr-un personaj multiplu – babele –, construit din individualitati cu identitate precisa, determinante pentru mentalul colectiv. [...] Babele alcatuiesc un personaj complex, suculent, a carui unica preocupare este birfa ca expresie a invidiei si ca mijloc de manipulare, de influentare si, pina la urma, ca o forma de putere.
Viziunea lui Dabija asupra babelor – aceasta instanta suprema rurala care nu doar judeca, ci si determina comportamente – este realist-cinica, dar are umor, mai ales lingvistic, caci regizorul se bucura sa recreeze dialectul moldovenesc, sa inmoaie consoanele si sa indulceasca vocalele, fara sa piarda acea agresivitate care apare intr-o comunitate eminamente feminina, constienta de puterea ei pervertitoare. Maiestria regizorului consta in a nu depersonaliza babele intr-un cor amorf, si aici a fost ajutat de actorii nemteni, care s-au jucat inteligent cu tipologii rurale, inclusiv in travestiuri. [...]
Spectacol tonic, desi descopera lucruri amare despre natura umana, O... lada este mai dur decit precedentul OO!, mai cinic, chiar daca ramine suculent ca umor si delicios ca perspectiva. Alexandru Dabija este unul dintre cei mai inteligenti si subtili regizori, asa cum dovedeste programul sau de povesti romanesti.
Oana Stoica, Povestile lui Dabija
DILEMA VECHE
Noiembrie 2014