Controversa, umorul necenzurat sau teatrul, pur si simplu, au readus publicul în sali. Statul la coada pentru cultura este o moda care revine, dupa ani în care arta spectacolului si-a consumat propria tranzitie.
Institutiile de profil au tras cu ochiul în Occident, importând retete si atitudini, dar scena si-a pastrat echilibrul si prin texte românesti contemporane. Exista un teatru care lasa urme adânci în interiorul spectatorului. Constiincios, acesta îsi cumpara dreptul la o noua experienta cu mai multe
zile înainte.
Stefan Iordache vinde bine
La Teatrul Mic, cel mai bine vândut spectacol este "Alex si Morris" (deja la a 65-a reprezentatie), cu Mitica Popescu si Stefan Iordache în rolurile principale. Un spectacol emotionant, puternic reper de valoare al ultimilor ani. La parodia regizata de Alexandru Tocilescu, "O zi din viata lui Nicolae Ceausescu", biletele se epuizeaza în câteva zile dupa ce au fost puse în vânzare, cu o saptamâna înainte de spectacol. Majoritatea pieselor programate sâmbata si duminica se joaca cu casa închisa, în sala care are o capacitate de 301 locuri. Teatrul Foarte Mic s-a consacrat ca spatiu experimental, în care monteaza tinerii pentru tineri. Regizorii din noul val umplu instantaneu sala, cu piese contemporane, cambrate pe asteptarile publicului-tinta - "Fluturii sunt liberi" si "89.89... fierbinte dupa ‘89".
Oltenii au teatru profitabil
La Teatrul National "Marin Sorescu" din Craiova, spectacolul pentru cei mici, "Amintiri din copilarie", reprezentat de 68 de ori din 2001, se joaca cu casa închisa. A adus 36.500 lei, la o investitie de 2.200 lei. "D-ale Carnavalului", regia Mircea Cornisteanu, a realizat încasari de 57.600 lei, la o investitie de 33.400 lei. "Cum doriti sau noaptea de la spartul târgului", marca Silviu Purcarete, este o adevarata piesa de rezistenta a repertoriului, acoperindu-si cheltuielile de productie (98.500 lei). Media de încasari la Sala "Amza Pellea" (600 de locuri) este de 1.500 lei de spectacol, iar la Sala Mica (112 locuri), de 400 lei/spectacol. Si dansul este profitabil. "Un tango mas", cu Razvan Mazilu, se vinde într-o ora, la Teatrul Odeon din Bucuresti, iar "Portretul lui Dorian Gray", "joi.megaJoy", "Gaitele" si "Marchizul de Sade", în maximum trei zile. Biletele se pun în vânzare cu aproximativ o saptamâna înainte (în fiecare joi).
Cozi pentru Banica jr si Tudor Chirila
La Teatrul de Comedie din Bucuresti, cererea depaseste mereu oferta. Textul plus vedeta plus umorul vând bilete într-o veselie, cozile formându-se imediat ce se "da verde" la vânzare. Unii spectatori cumpara pentru ei însisi, dar si pentru rude si prieteni, epuizând stocul în doua-trei ore. Este aproape imposibil sa mai gasesti un loc chiar si cu cinci zile înainte la "Revizorul", "Biloxi Blues", "Poker" sau "Poiana boilor". Explicatia succesului?
O combinatie-soc, regie-actor, adica Horatiu Malaele, Iarina Demian, Alexandru Tocilescu, pe de o parte, si Stefan Banica jr, Tudor Chirila, George Mihaita, pe de alta parte. Daca nu va cumparati bilete din timp, nici nu va gânditi sa mergeti sâmbata sau duminica la casa pentru un loc în ziua respectiva. La Teatrul National din Iasi, cei mai multi bani din bilete îi încaseaza "Petitoarele", de Tzagareli (2.276 lei pe spectacol, 13.197 lei pe tot anul 2006), "Zbor deasupra unui cuib de cuci", de Dale Wasserman (2.160 lei pe spectacol, 9.132 lei în 2006), si "Sluga la doi stapâni", de Carlo Goldoni (1.380 lei pe spectacol si 6.099 lei în 2006).
Public fidel si feminizat
Sociologul Liviu Chelcea, directorul Centrului de Cercetari sI Studii în Domeniul Culturii considera ca numarul celor care merg la teatru este relativ constant. "Statisticile noastre nu arata neaparat o crestere a volumului consumatorilor de teatru, însa publicul este mobil, acoperind toata zona de oferta teatrala. Cred ca sunt acei spectatori fideli, care circula de la un teatru la altul si vad piesele noi. Conform celui mai recent Barometru de Consum Cultural, realizat în 2005, este vorba de un public tânar, cu studii superioare, usor feminizat. Comportamentul lui poate fi corelat cu urmatoarele caracteristici: este din orase mijlocii sau din Bucuresti, viziteaza si muzee si expozitii, are enciclopedii în casa, stie limbi straine, se uita mai putin la stiri la televizor, prefera literatura, documentarele si filmele clasice, europene, urmareste dezbaterile politice".
Alte spectacole care umplu sala:
Teatrul National din Bucuresti: "Take, Ianke si Cadîr", "Inima de câine", "Egoistul";
Teatrul "Radu Stanca" Sibiu: "Pescarusul", regia Andrei Serban;
Teatrul "Bulandra": "Mamouret", regia Dinu Cernescu, cu Tamara Buciuceanu-Botez, "Sase personaje în cautarea unui autor", cu Ion Caramitru, Victor Rebengiuc, Maia Morgenstern;
Teatrul National din Cluj: "Purificare", regia Andrei Serban.