Multiplu vernisaj la palatul Mogosoaia si un singur protagonist: Sorin Dumitrescu.
Centrul Cultural Palatele Brāncovenesti anunta deschiderea expozitiilor Biserici, Pasul, Coloana, Ruina, duminica, 16 decembrie 2007, la orele 16.00.
Evenimentul va fi prefatat de Alteta Sa Regala Principele Radu si se va īncheia cu acordarea premiului Fundatiei Anastasia de catre Majestatea Sa, Regina Ana a Romāniei.
Sorin Dumitrescu este īntemeietorul fundatiei si editurii Anastasia, asemenea si initiatorul si curatorul galeriei Catacomba, al carei program s-a remarcat īn anii '92-2003 prin promovarea pe simeze si, īn general, īn spatiul dezbaterii publice, a unei arte de mare anvergura spirituala. Curatorul a fost neobosit dar si suprem exigent īn a revela rostul soteriologic, mistica secreta, intrinseca, a multor demersuri artistice. A sustinut, a promovat, a impus artisti valorosi, uitati, sau pur si simplu necunoscuti de obste. A des-coperit (scos din ascundere) artisti autentici. A stiut, ca un bun negustor, sa arate, si ca un critic subtil sa prezinte capodopera, fara sa-i stirbeasca magia misterului.
A conturat astfel valorile unei arte crestine pe care o dorea intrata īn Academie, canon si obiect de studiu. Fara īndoiala, Sorin Dumitrescu s-a exprimat īn primul rānd ca artist, īn tot ce a īntreprins fructuos si eficient, impunāndu-si furtunos intuitia si viziunea.
Despre sine, ca pictor, a tacut pāna a nu fi aratat catapeteasma de la Scalla Coeli, ale carei schite le prezinta acum, la Mogosoaia, pentru prima oara publicului. Tot pentru īntīia oara ni se prezinta, sub titlul Ruina, si proiectul picturii destinate manastirii Piatra Scrisa, la scara 1/1, un ansmblu mural niciodata realizat. Ruina prezinta o provocare stilistica si conceptuala de prima importanta. Demersul iconarului, ca si al muralistului, este substantial īndatorat studiului surselor teologice ale imaginii, ca si studiului surselor prime ale artei bizantine. Reconstituirile stilistice, sintaxele iconografice propuse, de o coerenta teologica admirabila, dar si inovatoare, au fost īnsa prea subtile pentru habitusurile comode ale picturii sacre si ale comanditarilor ei, dar ele sunt tot atīt de remarcabile, ca demers artistic, pe cīt sunt de polemice. Pictorul ce se vrea bizantin, se lasa cucerit de acordurile stinse ale ocrului, aurului si negrului si propune imagini extrem austere, de o rigoare absoluta a desenului care īl apropie de stilistica icoanei rusesti, ocolindu-i īnsa cu vadita obstinatie, cromatica din vremea celei de-a treia Rome.
Expozitia, ca si catalogul care o īnsoteste, dezvolta plastic si teoretic un demers unic, īn spatiul artei sacre contemporane, de revigorare a stilului bizantin, considerat de autor ca exponent pertinent al unitatii spirituale crestine a Europei.
Il redescoperi pe pictorul Sorin Dumitrescu, cel care expunea īn anii '80 la sala Dalles, īn Lapidarium, sub boltile din adīncul palatului. Biserica i se īnfatiseaza acolo, imperativ, silueta masiva, coplesitoare, tulburator de cuprinzatoare, dar, īn mod surprinzator si hieratica īn materia ei straluminata. Biserica prima, cea una, (pare a spune autorul) īsi arata transparenta īn fluidul cald al ocrului auriu care o īnfatiseaza: templu, cetate neīnvinsa si chivot pentru cele de peste fire.
Metafora bisericii-chivot este amplu sustinuta de spatiul ce i-a fost ales: pivnita palatului, asemeni catacombelor romane, cuprinde si pastreaza īn ascuns, ca o promisiune si nadejde, Lumina.
Sunt prezente īn expozitie piese din numeroase colectii particulare alaturi de mari compozitii realizate īn timpul rezidentei acordate artistului, īn aceasta toamna, la Mogosoaia.
Vremea Craciunului este sarbatoarea Luminii, iar palatul sfintilor Brāncoveni un loc privilegiat pentru a o celebra cu vrednicie si cuviinta, iata, si prin arta impetuoasa si provocatoare - precum autorul ei - Sorin Dumitrescu.
Decembrie 2007