Konstantin Andreyevitch Somov (1 decembrie 1869 - 6 mai 1939), pictor rus simbolist.
Somov s-a nascut la Sankt-Petersburg, tatal sau fiind curatorul principal la Hermitage, la randul sau artist plastic si istoric de arta. In casa familiei se gasea si o vasta colectie de picturi, gravuri, acuarele, o biblioteca impresionanta, iar artistii vremii erau obisnuiti vizitatori ai casei. Inca din familie Konstantin a luat lectii de pian, pictura si canto.
Intre 1888 - 1897 a urmat cursurile Academiei de Arta, unde din 1894 a fost elevul lui Ilya Repin in atelierul acestuia, dar mai tarziu considera ca a fost doar o pierdere de timp. Cu toate acestea a fost un student foarte constiincios si si-a facut numerosi prieteni, impresionati de cultura lui Somov si mai ales de premiile si medaliile castigate in timpul studiilor. Inca din copilarie Somov era bun prieten cu Alexander Benois, iar in timpul studentiei cei doi se intalneau cu alti tineri artisti in casa lui Benois, discutand si lucrand impreuna.
Incepand din 1896 Somov a inceput sa abordeze noi subiecte, in principal compozitii avand ca personaje barbati si femei purtand vestminte de secol XVIII. Aceste tablouri, pline de poezie, elegante si rafinate erau departe de idealurile realiste ale vremii, dar foarte apreciate de prietenii artistului. Somov era atras in special de stilul rococo francez, dar si de atmosfera lui Fragonard si de muzica de camera. Prefera sa lucreze in acuarele, adesea folosind tehnica mixta - acuarele si guase - demonstrand deja un stil matur si sigur.
In toamna lui 1897 a parasit Academia si a plecat la Paris, unde prietenii sai, inclusiv Benois, plecasera deja. In capitala Frantei grupul tinerilor artisti rusi a lucrat in diverse ateliere particulare si la Academie Colarossi. Revin in 1898 la Sankt Petersburg, unde infiinteaza societate Mir Iskusstva, care publica si o revista proprie si care avea sa joace un rol major in dezvoltarea artei ruse la inceputul secolului XX.
Intre 1897 - 1900 Somov a realizat atat un superb portret al vechiului sau prieten Benois, cat si al unei colege de la Academie, Yelizaveta Martynova. Portretul avea sa fie cunoscut sub numele de Doamna in Albastru, dar Martynova avea sa aiba un final tragic, murind la scurt timp de aceea de tuberculoza. In 1901 Somov avea sa realizeze portretul altei artiste, Anna Ostroumova, o compozitie marcata de melancolie.
Picteaza si numeroase portrete si peisaje, mult mai realiste. Incepand din 1910 incepe sa fie tot mai atras de tema arlechinului, folosita in numeroase lucrari inspirate de commedia dell'arte. Intre 1906 - 1910 grupul de artisti din care facea parte si Somov a realizat o serie de portrete ale pictorilor si poetilor rusi pentru diverse reviste si carti.
La inceputul secolului XX, Somov a inceput sa participe la expozitiile societatii World of Art, Uniunii artistilor rusi si la cele ale Sessecion din Munchen si Berlin, precum si la editia din 1906 a Salonului parizian. Foarte popular in Germania, in 1907 apare prima sa monografie, scrisa de Oscar Bic. Este primit ca membru al Academiei in 1913 iar in 1918 este profesor la Colegiul de Arta.
Emigreaza in 1923 in SUA, unde va ramane pret de un an, pentru a se muta in 1925 in Franta, unde isi va petrece ultimii 14 ani din viata, lucrand intens.