Florin Cosulet, in rolul unui sot ceexperimenteaza din plin autismul conjugal.
Montarea sa 'Viata cu un idiot' reuseste fie sa exorcizeze spectatorul, fie sa bage in el toti dracii. Un spectacol extrem de puternic, cum rar se mai vede pe la noi, si un regizor ce forteaza limitele psihice si fizice ale actorului, pina ce acestea devin elastice. Zholdak a lucrat intr-un ritm dement, repetind 12 ore pe zi, cerind actorilor sa se caleasca, tavalindu-se goi prin zapada, sau sa inoate in pielea goala in apele aproape inghetate de la Ocna Sibiului. Actorii au facut si o vizita la gradina zoologica, unde au filmat citeva scene in cusca lupilor. El a inceput repetitiile cu intreaga trupa a Teatrului 'Radu Stanca' din Sibiu pentru ca la final sa ii ramina in distributie 11 actori supravietuitori. Teoria lui Zholdak este ca dintre doi oameni la fel de puternici, cu date genetice egale, va invinge intotdeauna cel care vrea mai mult sa traiasca.
Reality show grotesc
Piesa este de o salbaticie rara, salbaticie insa rafinat filtrata, Zholdak alunecind cu usurinta intre grotesc si sublim, intr-o secunda intorcindu-ti matele pe dos, pentru ca in cea imediat urmatoare sa te aduca in pragul unei emotii aproape mistice. Piesa este pe jumatate teatru, pe jumatate film, fiind asemanatoare unui reality show. Personajele sint in permanenta urmarite de camere de luat vederi care le surprind cu o indiscretie indecenta in ipostazele cele mai intime. Ce se intimpla in dormitor, in baie si chiar in sufletul personajelor este expus la gros-plan pe trei ecrane spre amuzamentul unui Big Brother dement pe care nu-l vedem, dar ii simtim tot timpul prezenta.
Un capitol pierdut al Bibliei
'Povestea noastra este un capitol pierdut al Bibliei. Un mit', zice Zholdak. 'Camera de pe scena este o bucatica de rai, pe care Dumnezeu le-o da unui barbat si unei femei ca sa fie fericiti, sa traiasca, sa aiba copii. Apoi Dumnezeu dispare. Iar cind se uita la ei, dupa un timp, vede un barbat si o femeie care nu au copii, care si-au pierdut iubirea si traiesc ca doi ciini.' Iadul conjugal este infatisat in toata grozavia lui, Zholdak parafrazindu-l pe Apostolul Pavel, 'daca dragoste nu ai, nimic nu esti', cu o violenta extrema. Zholdak pare a zice ca, daca nu iubesti, nu mai esti om, ci un animal salbatic fara nici un fel de simtaminte, ajungi alienat si schizofrenic si, in cele din urma, mort, fara speranta vreunei vieti de apoi.
Toti actorii implicati in proiect joaca dincolo de orice inchipuire, asa ca nu vom fi nedrepti sa-i amintim doar pe unii.
La sfirsitul acestei saptamini publicul va putea vedea o alta montare a lui Zholdak, Othello, o adaptare libera a regizorului dupa piesa lui William Shakespeare. Criticul de teatru George Banu aprecia ca 'ceea ce propune Zholdak este o speologie fantasmatica. Poetica imaginarului lui este deconcertanta si viscerala, iar scenele au o extraordinara forta de a-ti ramine impregnate pe retina.'
Un regizor controversat
*Andriy Zholdak s-a nascut la 3 noiembrie 1962 la Kiev. A urmat Institutul de Teatru si Cinematografie la Moscova
Dintre montari:
*'Fedra', Teatrul de Stat din Moscova
*'Medeea in der Stadt' si 'Romeo si Julieta' la Berlin
*'Idiotul' dupa Dostoievski la Teatrul 'Radu Stanca' din Sibiu si la 'Theatre on the Podol', Kiev
*'Pescarusul' de Cehov, la Teatrul de Stat din Moscova
*'Othello' de W. Shakespeare
Gabriela Lupu