Avangarda revizitată. Ediția a IV-a: AVANGARDA ROMÂNEASCĂ
Avangarda Europeană (1919-1939) în Arhiva Națională de Filme a României
AVANGARDA ROMÂNEASCĂ
Sesiunea: Gherasim Luca, Benjamin Fondane
Vineri, 25 aprilie, ora 20.00 – Cinemateca Eforie (Str. Eforie 2, București) – Sala „Jean Georgescu”
Miercuri, 30 aprilie, ora 20.00 – Cinemateca Eforie (Str. Eforie 2, București) – sala „Jean Georgescu”
Gherasim Luca și filmul se cunosc demult. În 1931 realizase, împreună cu Marlene Dietrich, un performance ficțional, pe o stradă bucureșteană, când artistul suprarealist se cățărase pe gardul unui avizier cinematografic ca să mângâie piciorul îndrăzneț dezgolit al starletei de pe afișul filmului Morocco (1930), regizat de Josef von Sternberg. Lângă acesta, un alt afiș anunța un „regal”: Charlie Chaplin, „Luminile orașului”. Performance datat: București, 5 iunie 1931. Pe verso, scris de Gherasim Luca: „Din partea noastră / Gherasim Luca / Marlene Dietrich”, de unde se vede că acțiunea a fost arhivată fie ca ilustrată, fie – carte poștală, de scos ulterior în tiraj mare. Luca se va mai întâlni cu aparatul de filmat, nu al lui von Sternberg, ci altul, abia în 1988, când FR3 și CDN Productions hotărăsc în sfârșit să capteze pentru colecția lor și o înregistrare generoasă cu cel care devenise între timp marele magician al poeziei sonore din Franța, cum îl numise Michel Camus cu doi ani înainte. Până în 1988, Gherasim Luca participase la nu mai puțin de 17 festivaluri de sound poetry, deschisese expoziții, se înregistrase audio, dar nu se lăsase filmat. Între paranteze fie spus, dacă ar fi să dăm crezare bibliografiilor, Gherasim Luca ar fi apărut totuși scurt și în filmul lui Robert Enrico din 1963, Au coeur de la vie, însă, ce-i drept, creditat ca Gherasim Lucas. În 1988, FR3 și CDN Productions îl delegă pe Raoul Sangla și Michel Zarebski să facă o înregistrare video cu Gherasim Luca citind din cărțile de poeme pe care le publicase până atunci la Editura José Corti din Paris, numită după José Corticchiato, un vechi amic al lui Breton, Éluard și Aragon. Numai că în loc să iasă film și lectură publică, bună de aplaudat pe la comemorări și sărbători literare naționale, Gherasim Luca supraveghează îndeaproape regia, scenariul, imaginea, machiajul și scenografia, dominând obiectivul camerei de filmat și oferind echipei la schimb un performance devastator – o artă în care, în fond, excela. Ca și până acum, am prefațat înregistrarea documentară cu un alt documentar proaspăt despre Benjamin Fondane, realizat de Andreea Știliuc pentru TVR Iași.
BENJAMIN FONDANE – IAȘI, PARIS, AUSCHWITZ
România, 2013, Documentar, 26 min
R. Andreea Știliuc
Producător: TVR Iași
Proiecție cu sprijinul și prin amabilitatea TVR Iași
„Evreu născut în România, Benjamin Fondane s-a stabilit la Paris la vârsta de 25 de ani. Atent la fenomenul avangardei, și-a căutat propria voce în domeniile în care s-a exprimat. A fost poet, eseist, filozof, critic, dramaturg, jurnalist, cineast. A dialogat cu personalități marcante ale timpului său: Artaud, Bachelard, Camus, Cioran, Brâncuși, Brauner sau Man Ray. A fost puternic influențat de filozoful existențialist Lev Șestov. În 1944, a fost arestat și încarcerat la Drancy. Deportat la Auschwitz, a murit în același an într-o cameră de gazare.” (TVR Iași)
COMMENT S’EN SORTIR SANS SORTIR
Franța, 1988, Documentar, 56 min
R. Raoul Sangla, Gherasim Luca
S. Gherasim Luca
I. Michel Zarebski, Berto
L: André Diot
Sunet: Francis Bonfanti, Laurent Langlois
Cu: Gherasim Luca
Locație: Erick Ferres
Grafism: Françoise Dujols
Tehnic: Jean Labille
Electricitate: Jean-Paul Chaboud
Machiaj: Michele Seror
Unitate de program: Thierry Garrel
Producător: La Sept, FR3, CDN Productions, Jose Corti
Sponsor: Geoffrey Brown
Mulțumiri speciale: Andreea Știliuc, Carmen Olaru
Bucuresti
Aprilie 2014
Comunicat
Igor Mocanu | art critic, curator
Curator for Allegra Nomad Gallery