Desi au fost o vreme suparati pe „copilul rebel” al teatrului romanesc, Andrei Serban, din cauza remarcilor sale acide fata de breasla, majoritatea criticilor de teatru au pus pe primul loc, in clasamente, spectacolul sau „Unchiul Vania”, montat la Teatrul Maghiar din Cluj. De la Teatrul Mic se „recruteaza” productia care a intrunit cele mai multe „sufragii” pentru titlul de cea mai proasta: „Razboi cu Troia nu se face”, montata de directorul Florin Calinescu.
„Suflete moarte”, criticat
Tanarul critic de teatru Andreea Dumitru pune „Unchiul Vania” pe primul loc al clasamentului. Veterana criticii de teatru romanesti, Florica Ichim, alege, de asemenea, acest spectacol pentru varful clasamentului. In opinia criticului, dupa „Unchiul Vania” urmeaza spectacolele „Gianni Schicchi”, dupa Giacomo Puccini, regizat de Silviu Purcarete la Teatrul Maghiar din Cluj, si „Cinci piese scurte”, de Eugene Ionesco, montat de Alexandru Dabija la Odeon.
In ceea ce priveste spectacolele proaste, Florica Ichim nu are menajamente si „taie in carne vie”: „Dragoste in patru tablouri”, de Lukas Baerfuss, regizat de Theo Herghelegiu la Teatrul „George Bacovia” din Bacau, si „Suflete moarte”, dupa N.V. Gogol, in regia lui Ion Sapdaru, la Teatrul „Mihai Eminescu” din Botosani.
Special, sange!
Criticului Ileana Lucaciu, spectacolele „Cinci piese scurte”, de Eugene Ionesco, in regia lui Alexandru Dabija, „Don Juan”, de Moliere, regia Bocsardi Laszl—, de la Teatrul „Toma Caragiu” din Ploiesti, si „Capra sau Cine e Sylvia?”, de Edward Albee, regia Alexandru Dabija, montat la Teatrul Act, i se par cele mai reusite spectacole.Trecand la „proaste”, Ileana Lucaciu se „dezlantuie” la randul sau: „Razboi cu Troia nu se face”, de Jean Giraudoux, regizat de directorul Florin Calinescu, si „Special, sange!!!”, de Guy Foissy, regia Bogdan Husanu, la Teatrul Nottara, sunt cele mai dezastruoase.„Fatulescu, lasa-ne!”Deloc conformist, criticul Adrian Mihalache are optiuni surprinzatoare la cele mai bune spectacole: „Rock’n’Roll”, de Tom Stoppard, regia Andrei Serban, la Teatrul National din Cluj, „Balul”, regia Radu Alexandru Nica, la Teatrul „Radu Stanca”, din Sibiu. Nici Adrian Mihalache nu este deloc conciliant: „Razboi cu Troia nu se face”, in viziunea „calinesciana”, si cele doua spectacole montate in Bucuresti de regizorul „american” Florin Fatulescu, adica „Istoria comunismului povestita pentru bolnavii mintali”, de Matei Visniec, la Teatrul National Bucuresti, si „Jacques sau supunerea”, de Ionesco, la Teatrul Mic, sunt adevarate „rusini”. Sapdaru, in cadere liberaApreciatul cronicar oradean Mircea Morariu puncteaza decisiv topul valorilor anului incheiat: „Unchiul Vania”, apoi „Pesca-rusul”, de A.P. Cehov, montat de acelasi Andrei Serban la Teatrul „Radu Stanca” din Sibiu, si cele „Cinci piese scurte” ionesciene, in viziunea lui Alexandru Dabija, sunt reusite certe.La „nereusite”, criticul are o singura optiune: „Chiritza europarlamentara”, dupa Vasile Alecsandri, regizata de Ion Sapdaru la Teatrul de Stat din Oradea. Scriitorul Nicolae Prelipceanu cinsteste „clasicii” cum se cuvine: „Unchiul Vania”, de A.P. Cehov, in regia lui Andrei Serban, „Faust”, dupa J.W. Goethe, regia Silviu Purcarete, productie a Teatrului „Radu Stanca” din Sibiu, si „Don Juan”, de Moliere, regia Bocsardi Laszl—, de la Teatrul „Toma Caragiu” din Ploiesti, sunt preferintele sale din acest an aproape incheiat.CLASAMENTCele mai bune1. „Unchiul Vania”, de A.P. Cehov, regia Andrei Serban, Teatrul Maghiar din Cluj2. „Faust”, dupa J.W. Goethe, regia Silviu Purcarete, Teatrul „Radu Stanca” din Sibiu3. „Cinci piese scurte”, de Eugene Ionesco, regia Alexandru Dabija, Teatrul Odeon4. „Don Juan”, de Moliere, regia Bocsardi Laszl—, Teatrul „Toma Caragiu” din Ploiesti5. „Istoria comica a doctorului Faust”, Jean Variot, Christopher Marlowe, Johann Wolfgang von Goethe, Paul Valery, Alfred Jarry, regia Victor Ioan Frunza, Teatrul Municipal din Baia-Mare.
Cele mai proaste1. „Razboi cu Troia nu se face”, de Jean Giraudoux, regia Florin Calinescu, Teatrul Mic2. „Viata cu un idiot”, dupa Viktor Erofeev, regia Andriy Zholdak, Teatrul „Radu Stanca” din Sibiu
DE DOUA ORI FAUSTSpectacolul lui Frunza, la loc de cinste langa cel al lui PurcareteCarmen Stanciu are alegeri deloc banale, lucru firesc tinand cont de activitatea sa de universitar. Cele doua versiuni de „Faust” sunt preferintele pentru varful clasamentului: cea a lui V.I. Frunza de la Baia-Mare, apoi cea a lui Purcarete din Hala Simerom de la Sibiu. Victor Ioan Frunza a montat un spectacol absolut remarcabil, „Istoria comica a doctorului Faust”, dupa Jean Variot, Christopher Marlowe, Johann Wolfgang von Goethe, Paul Valery, Alfred Jarry, cu o scenografie semnata de Adriana Grand. „Viata cu un idiot”, dupa Viktor Erofeev, „Dansand pentru zeul pagan”, de Brian Friel, regia Lynne Parker, spectacol al Teatrului National Bucuresti, si „Colonia ingerilor” de Stefan Caraman, regizat de Nona Ciobanu la Teatrul Mic, se „califica”, in viziunea lui Carmen Stanciu, in „lista” celor mai proaste productii.