Albumul „Stiinta secreta” a lui David Hockney, editat de curand de Rao, aduce in atentie o captivanta teorie, care a generat intense controverse in istoria artei, despre cum au fost create unele dintre capodoperele vechilor maestri, cu ajutorul oglinzilor si al lentilelor.
Hockney sparge toate prejudecatile si dovedeste, prin comparatia dintre picturi, schite si fotografii, cum a ajuns viziunea optica sa predomine in pictura, scotand la lumina lucruri noi despre „tehnica” maestrilor asezati pe un piedestal. Pe langa dovezile vizuale, sunt aduse marturii scrise - documente istorice si contemporane.
Oglinzi si lentile, in ajutor
Cautarile lui Hockney, el insusi pictor, au inceput cand s-a simtit cuprins de dorinta de a afla cum au izbutit artistii din trecut sa infatiseze cu atata acuratete detalii pe care in mod obisnuit numai un aparat de fotografiat performant al zilelor noastre sau numai o camera de luat vederi le pot surprinde.
El a inceput sa caute si sa incerce sa le inteleaga secretele. Hockney dezvaluie cum au procedat maestrii Caravaggio, Vel‡zquez, Van Eyck, Holbein sau Ingres, folosindu-se de oglinzi si lentile, in crearea celebrelor opere. In secolul trecut, pictorii foloseau „camera lucida” - creata in 1806, ca un instrument de masura pentru desenat.
Artistii Renasterii s-au folosit de diverse tehnici „ajutatoare” pentru dezvoltarea perspectivei si a clarobscurului. Bogat si sugestiv ilustrata, de o calitate grafica impecabila (cu 510 fotografii dintre care 440 color), „Stiinta secreta” (130 de lei), nu se refera doar la tehnicile uitate sau ignorate, ci si la modul cum producem imaginile astazi, in epoca contemporana a manipularii pe computer.
PERFECTIUNE
Cantaret cu lauta
Caravaggio a pictat un incredibil racursi al lautei, iar notele muzicale se vad perfect. Apare indoiala ca a folosit instrumente optice. Celebra gravura de lemn a lui Dürer din 1525 da de inteles ca unii artisti s-au folosit de mijloace auxiliare. Caravaggio si-a pictat cantaretul de lauta la 70 de ani dupa gravura lui.
TEHNICA
Gravura Dürer, cu metode uitate
Dürer arata cum se ataseaza o bucata de coarda de un punct de pe perete, reprezentand punctul de vedere al observatorului. Coarda e apoi legata de un punct de pe lauta, iar pozitia ei e inregistrata prin miscarea altor doua coarde intinse de-a lungul unui cadran de lemn. Se insemnau locurile unde acestea se intalnesc pe un ecran prins cu doua balamale. Toate acestea se repeta pana cand pe un ecran ajung sa fie atatea puncte cate sunt necesare pentru alcatuirea formei unei laute.