Foto: pokemon.com
Nascut pe 28 august 1965 in Tokyo, Satoshi Tajiri a copilarit in Machida, spatiu care isi pastra pe atunci o atmosfera aproape rurala, traditionala, departe de betonul si instrainarea din metropola. Si daca alti copii de varsta lui erau pasionati mai curand de sport, Tajiri incepe in orele libere sa descopere lumea miniaturiala si fascinanta a insectelor - formele si culorile lor ii vor inspira creatiile de mai tarziu - si face primii pasi ca entomolog amator. Ciudat pentru un copil care abia mergea la scoala, dar in scurta vreme Satoshi Tajiri incepe sa alcatuiasca o colectie de insecte, cumpara carti si reviste de entomologie, viseaza la o cariera de cercetator in domeniu.
Schimbarea radicala se produce insa in adolescenta, cand descopera jocurile video. Console, sisteme arcade, Space Invaders. Incepe sa frecventeze salile de jocuri, mai ajunge foarte rar pe la scoala (va fi la un pas mai tarziu sa abandoneze liceul) si joaca absolut tot ce este nou. In scurta vreme incepe sa se gandeasca la un proiect propriu pentru un joc, castiga chiar un concurs de gen organizat de compania Sega, numai ca esential pentru Satoshi Tajiri este sa lucreze pe cont propriu, nu pentru altii. Dupa studii post-liceale de electronica si informatica alegerea pentru el este clara. Va fi designer de jocuri video. Pasiunea aproape obsesiva, maniacala - editase si un fanzin dedicat in adolescenta - ii adusese la disperare pe parintii convinsi ca Tajiri nu va face nimic mai departe, dar il ajuta sa il cunoasca pe un anume Ken Sugimori. La fel de interesat de jocurile video, dar si de grafica, mai ales de imaginile computerizate, Sugimori va colabora cu Tajiri pret de mai multa vreme, vor pune bazele companiei Game Freak in 1989 (in sfarsit parintii celor doi puteau sta putin mai linistiti) si incep sa lanseze primele creatii ce le poarta semnatura.
Nu sunt succese fantastice, dar nici nu sunt ignorate pe piata nipona de la inceputul anilor '90. Perioada in care, dupa cum povestea mai tarziu, Tajiri a avut prima data idee pentru un joc numit Pocket Monsters - Pokemon, ce reunea fascinatia din copilarie pentru insecte (care va inspira aspectul mai multor creaturi din universul jocurilor) si ideea jocului perfect. Ca un fan adevarat, Tajiri cautase mereu acea "reteta" pentru un joc video care sa fie desavarsita, si in acest nou proiect gandit pentru consola Game Boy (chiar daca parea deja demodata) incerca sa ofere lumii - dar in primul rand lui insusi - tocmai acest joc.
A fost dificil, dupa cum marturisea mai tarziu, si fara colaborarea celor de la Nintendo ar fi fost un esec, tinand cont de faptul ca a durat cativa ani pana cand primele jocuri din seria Pokemon sa apara pe piata. Intr-un scenariu ce parea desprins mai curand dintr-un film sau dintr-un manual motivational micuta companie a fost mai mereu aproape de faliment, a pierdut din angajati, fanaticul designer a fost intretinut o buna vreme de familie (spre furia tatalui). Pana in 1996. Cand posesorii de Game Boy puteau cumpara doua produse noi - Pokemon Red Version si Pokemon Blue Version. Designerul era Satoshi Tajiri. Grafica era creatia lui Ken Sugimori. Si dupa un debut mai lent a inceput cu adevarat isteria, Pokemon in oricare versiune - a urmat o lunga serie - era pe primele pozitii de vanzari pentru Nintendo, apoi serialul, filmele, cartile de joc, jucariile de tot soiul din intreaga lume, costumele, imitatiile si falsurile, pana la Pokemon Go. Tajiri a demonstrat, la capatul unui drum foarte lung si dificil, ca visul sau de la inceputul anilor '90 era unul castigator.
Foto: likesuccess.com, nerdreactor.com