Cum este de fapt o licitatie Christie’s, o experienta pe care larga majoritatea a publicului nu o va cunoaste niciodata direct? Cel mult va citi in ziarul sau pe site-ul preferat ca o pictura sau o sculptura apartinand unui mare maestru sau dimpotriva unui contemporan pana acum necunoscut a fost cumparata pentru o suma fabuloasa? Cum se lucreaza intr-un atelier al unui artist contemporan? Ce se intampla la un targ de arta, eventual unul cu traditie si istorie ca Targul de Arta de la Basel? Ce se intampla in “bucataria” unei publicatii dedicate artelor plastice (si nu numai)?
Citim tot mai des stiri despre piata de arta, licitatii, lucrari vandute cu preturi fabuloase, se deschid expozitii temporare despre care specialistii vorbesc cu entuziasm, sau cel putin toate acestea se intamplau inainte de pauza impusa de pandemie, cand piata de arta a trebuit sa se adapteze si sa supravietuiasca. Asa ca studiul scris cu inteligenta, documentare exhaustiva – sute de ore de interviuri, arhive, documente, publicatii de specialitate, experiente directe – si pasiunea cuiva care cunoaste piata contemporana de arta poate fi citit ca o istorie, ca o analiza, ca o prezentare pentru specialisti si amatori deopotriva. S-a vorbit si se vorbeste de o democratizare a artei, de o deschidere a galeriilor si muzeelor catre marele public, tot mai multi aleg macar ca hobby o forma artistica, fie ca este vorba de sculptura, grafica, pictura in ulei, arta stradala, practic posibilitatile sunt intimidant de numeroase. Iar cei care si-ar dori sa faca trecerea de la istoria artei la arta contemporana ar putea sa inceapa prin a petrece o saptamana, sapte zile narative in lumea artei de astazi.
Sarah Thornton, Sapte zile in lumea artei, editura Pandora M