.jpg)
Chiar daca multi dintre cei care au cumparat la un moment dat o reproducere a unuia dintre cele mai cunoscute si de succes afise din toate timpurile nu stiu ca un anume Theophile Steinlen a fost autorul, creatia lui a ramas o emblema a freneziei, stralucirii si fascinatiei vietii boeme in Parisul veacului al XIX-lea.
Acel amestec de saracie, mizerie, alcool, petreceri, nume care au scris istorie in literatura, pictura si muzica, localuri si cartiere, pravalii unde entuziasti scoteaua la vanzare tablourile si desenele noilor artisti (destui disparand din memoria colectiva destul de repede), cabaret si absint, curente si idei care au influentat la randul lor generatiile urmatoare, totul intr-un tumult din care o buna parte se revarsa la celebrul (pe atunci) local Le Chat Noir.
Loc unde se intalneau destui boemi ai vremii, aureolat de legende, mituri si povestiri care se modificau de la un an la altul, avea totusi nevoie de o reclama pe masura. Steinlen, pictor si grafician important pentru Art Nouveau, avea sa gaseasca solutia magica. Si fara sa stie avea sa fie “parintele” uneia dintre cele mai indragite pisici din istoria artei.
Pisica jucandu-se de Henriette Ronner-Knip
Poate ca nu este un nume prea cunoscut astazi, dar Henriette Ronner-Knip (1821-1909) s-a bucurat de mult succes in timpul vietii datorita picturilor sale cu animale, mai ales cu pisici care dorm, se relaxeaza sau se joaca, foarte pe gustul cumparatorilor care isi doreau o lucrare potrivita unui interior sobru si respectabil, dar si un pret potrivit. Nascuta in Amsterdam si provenind dintr-o familie de artisti, Ronner-Knip a reusit sa ofere in maniera ei romantica, sentimentala, exact ceea ce isi doreau cumparatorii, mici scene domestice, amuzante, placute, nu lipsite de emotie fara a trece in melodrama sau chiar mai rau in kitsch. Iubea pisicile si erau o prezenta obisnuita in atelier, ceea ce ii permitea sa le studieze si sa le surprinda cu ochiul artistului, lasandu-le toata libertatea pentru ca si rezultatul final sa fie o reprezentare vie, fireasca, filtrata totusi prin ochiul romantic al vremii.

Una dintre cele mai cunoscute panze este aceasta “Pisica jucandu-se”, pictata undeva dupa 1860 (lucra mult, dar adesea nu isi data lucrarile sau le lasa deoparte pentru a reveni ulterior), cu un exemplar alb, un pui care se distreaza cu o piesa de domino, in vreme ce la o distanta periculoasa se gaseste un scrumierea cu un trabuc fumegand. Surprinsa in miscare, gata sa transforme masa intr-un haos, era o scena perfecta pentru gustul epocii.
Pisica dormind de Pierre-Auguste Renoir (1862)
Renoir a fost cu totul diferit de pictorii “damnati” ai generatiei sale, care adesea erau distrusi de viata boema si de

Doua pisici de Suzanne Valadon (1918)
Oare cat de mult a contat pentru posteritatea artistica faptul ca Suzanne Valadon a fost mama unui pictor cu un destin tragic, Maurice Utrillo, cel care a reusit sa vada, sa simta si sa picteze Montmartre mai bine decat oricine? O figura

Pisica alba de Franz Marc (1911-1912)
Indragostit de animalele de tot felul si continuand astfel in maniera proprie o indelungata traditie, Franz Marc a pictat si

Pisica si pasarea de Paul Klee (1928)
Un alt maestru deosebit de prolific si un inovator, care nu s-a ferit sa experimenteze si sa preia, ca intr-un joc profund personal, elemente si influente din expresionism si cubism, fara sa se fereasca de suprarealism si alte curente, Klee era un indragostit de forme si culori mai curand decat de reprezentarea clasica, in maniera academismului. Lucra mult, si se intampla adesea sa aiba in atelier mai multe lucrari, trecand de la un sevalet la altul pe masura ce ii venea o idee noua, completand, modificand, schimband uneori totul.

In linii aparent superficiale si culori ce trimit la expresionism, cu un element usor caricatural, pisica vazuta de Klee are un singur lucru in minte: pasarea. Tocmai de aceea a fost schitata superficial intre ochii ce domina ansamblul, astfel incat privitorul nu isi da seama daca pasarea devenita obsesie chiar zboara prin fata pisicii sau este doar in mintea animalului. Poate fi privita ca un minunat exemplu de arta naiva – de altfel Klee era atras de felul putin stangaci in care picteaza si deseneaza copiii, inspirandu-se uneori din creatiile celor mici – sau pur si simplu ca o metafora in stil Klee.
Poeta de Marc Chagall (1949-1950)

Pastrand pentru toata viata spatiul de un realism magic in care traise pana cand a ales sa plece pentru totdeauna, lumea satului, scenele din viata taranilor de rand, personajele, traditiile si miturile comunitatii evreiesti care ii va fi mereu principala sursa de inspiratie, pentru Chagall nimic nu era imposibil. Oamenii sai plutesc, sunt colorati bizar, zboara, se metamorfozeaza, geometria devine elastica si absurda, casele se transforma, totul este viu, plin de esente parfumate si de reverii, si adesea in cadrele sale care au sedus, scandalizat si incantat apar si pisici.
Chiar daca abia schitate sau dimpotriva cu stranii trasaturi omenesti, ca intr-o bizara imagine a Parisului vazut de la fereastra artistului, panza din 1913. In mult mai tarzia pictura “La Poete” Chagall revine in lumea copilariei si adolescentei in modul aparent comic si absurd, silueta romantica a poetei prinse in visul creatiei fiind trecuta in plan secund de o mult mai mare felina zburatoare. Si albastra. Langa un soare rotund, incandescent, rosiatic.
Foto: wikipedia.org, wikiart.org, moma.org