In saptamana 2-6 aprilie 2012, cu ocazia programului "Scoala altfel" lansat de Ministerul Educatiei si Cercetarii, dedicat activitatilor educative extracuriculare si extrascolare, Muzeul National de Arta al Romaniei a fost una din destinatiile preferate alese de grupurile de elevi si cadrele didactice, in acest interval inregistrandu-se un numar de aproximativ 5.000 de vizitatori, din care majoritatea copii si tineri.
MNAR a venit in intampinarea elevilor si profesorilor propunand programe educative pentru toate ciclurile scolare: gradinite, clase primare, gimnaziu, liceu. Cadrele didactice si-au putut alege subiecte care sa vina in completarea programei scolare, cele mai populare optiuni fiind temele legate de istorie, literatura dar si matematica.
Aproximativ 550 de elevi au participat la 22 de programe educative (structurate in vizite active si, optional, ateliere de creatie) si ghidaje tematice, avand subiecte precum “Moda si mode", “Omul in arta", “Povestiri despre domni si domnite", “Istorie, mituri si legende", “Matematica in arta" s.a, desfasurate in galeriile de arta romaneasca si arta europeana ale MNAR, dar si la Muzeul K.H. Zambaccian.
Pentru elevi aceste programe sunt un exercitiu de educatie vizuala, fiind indemnati sa “citeasca" lucrarea, nu eticheta ei. Pentru cadrele didactice, ele sunt demonstatia ca o lucrare de arta este mai mult decat un izvor de informatii privind artele plastice, este un document in sine si un instrument de invatare. Revolutia de la 1848, Unirea Principatelor sau Razboiul de Independenta sunt subiecte care pot fi povestite in fata imaginilor surprinse pe panza de Carol Popp de Szathmari, Theodor Aman sau Nicolae Grigorescu, iar geometria, simbolistica liniilor si a numerelor sau volumul si perspectiva sunt foarte usor de explicat cand analizezi un tablou cubist in paralel cu o capodopera renascentista.
MNAR apreciaza in mod deosebit initiativa Ministerului Educatiei si Cercetarii si spera in permanentizarea proiectului “Scoala altfel", ca si intr-o stransa colaborare cu toate institutiile de invatamant in vederea utilizarii resurselor culturale dintr-o perspectiva interdisciplinara, integratoare.
In 2009 muzeul a initiat programul de formare pentru cadre didactice "Educatia nonformala in muzee", derulat in parteneriat cu Casa Corpului Didactic (CCD) din Bucuresti si acreditat de Ministerul Educatiei si Cercetarii, al carui obiectiv a fost de a forma invatatori si profesori capabili sa utilizeze ei insisi creativ resursele muzeale.
Aprilie 2012