Romanciera Iris Murdoch muleazapersonajele dupa evenimente
Daca psihanaliza s-a folosit din plin de beletristica, prin profesorii sai, pentru a ilustra tot felul de maladii si complexe, nici scriitorii nu s-au lasat mai prejos, folosind uneori simptomele descrise de psihanalisti pentru a elabora scheletul unui roman.
Iris Murdoch ironizeaza ambitiile ambelor tabere prin romanul sau Capul retezat, ale carui ite se tes urmind complicatul algoritm al patologiei studiate la Freud si la Jung. O face insa atit de constiincios incit personajele sale, plasate in segmentul instarit si cu ambitii culturale al burgheziei londoneze, sint impinse catre o ingenioasa si firava granita dintre caricatura si fictiune.
Scrisul intepator al lui Iris Murdoch nu tinteste numai melanjul uneori nepotrivit dintre beletristica si psihanaliza, ci este si o satira la adresa unui mediu social, care, in absenta unor griji reale, devine prizonierul unui stil de viata bolnavicios, devitalizat. Cum problemele majore sint inexistente, eroii cartii lincezesc intr-o stare propice dezvoltarii unor pulsiuni libidinale morbide, complexul lui Oedip si cel al castrarii fiind omniprezente. Martin Lynch-Gibbon, un barbat de 40 de ani, are un mariaj fericit cu Antonia, insa in viata sa poate intra foarte bine si o amanta mai tinara decit sotia. Dependent in mod patologic de nevasta, cu citiva ani buni mai in virsta decit el, Martin pare sa proiecteze asupra acesteia, cum era de asteptat, imaginea mamei.
Context cum nu se poate mai nimerit pentru ca personajul sa cada in plasa unui scenariu pe cit de comic, pe atit de neverosimil: cind Antonia ii marturiseste ca are o relatie cu psihanalistul sau, Martin cade prada unui complex al castrarii si se blocheaza. Devine atit de neputincios, vazind in cei doi amanti corespondenti ai parintilor, incit accepta supus relatia acestora, culminind cu un moment in care le serveste vin la pat.
Intriga se dezvolta arborescent si spectaculos, personajele alterneaza rolurile sadicului si masochistului cu o viteza ametitoare, pe masura ce triunghiul amoros cu care romanul intimpina cititorul se deformeaza prin includerea tot mai multor relatii amoroase.
Personajele sint bine individualizate, astfel ca riscul de a le confunda este minim, cu toata increngatura de ite, iar obsesiile fiecaruia, pe fundalul de comedie condimentata cu ceva scene de violenta, mentin suspansul pina la ultima pagina. Desi lui Iris Murdoch ii reuseste satira foarte bine, situatiile si personajele nu sint schematizate in mod grotesc sau artificial, gratie abilitatii sale evidente de a pune in pagina profunzimi psihologice verosimile.
Care sint cele mai recitite volume din Marea Britanie aflati pe www.cotidianul.ro/select