Schitele catapetesmei de la Scalla Coeli realizate de pictorul Sorin Dumitrescu sunt prezentate, la Mogosoaia, pentru prima oara publicului. Tot o premiera este, sub titlul "Ruina", si proiectul (la scara 1:1) picturii destinate manastirii Piatra Scrisa - un ansamblu mural niciodata realizat. "Ruina prezinta o provocare stilistica si conceptuala de prima importanta. Demersul iconarului, ca si al muralistului, este substantial indatorat studiului surselor teologice ale imaginii, ca si studiului surselor prime ale artei bizantine. Reconstituirile stilistice, sintaxele iconografice propuse, de o coerenta teologica admirabila, dar si inovatoare, au fost insa prea subtile pentru habitusurile comode ale picturii sacre si ale comanditarilor ei, dar ele sunt tot atat de remarcabile, ca demers artistic, pe cat sunt de polemice. Pictorul ce se vrea bizantin, se lasa cucerit de acordurile stinse ale ocrului, aurului si negrului si propune imagini extrem de austere, de o rigoare absoluta a desenului care il apropie de stilistica icoanei rusesti, ocolindu-i insa cu vadita obstinatie cromatica din vremea celei de-a treia Rome", afirma Doina Mandru. Iubitorul de arta il va putea redescoperi pe pictorul anilor '80 de la Dalles in Lapidarium-ul palatului unde "Biserica i se infatiseaza, imperativ, silueta masiva, coplesitoare, tulburator de cuprinzatoare, dar in mod surprinzator si hieratica in materia ei straluminata". Metafora bisericii-chivot este sustinuta de spatiul ce i-a fost ales: pivnita palatului.
Sunt prezente in expozitia, care va ramane deschisa pana in martie 2008, piese din colectii particulare alaturi de compozitii realizate in timpul rezidentei acordate artistului, in aceasta toamna, la Mogosoaia. Expozitiile, ca si catalogul, dezvolta plastic si teoretic un demers unic, in spatiul artei sacre contemporane, de revigorare a stilului bizantin, considerat de autor ca exponent pertinent al unitatii spirituale crestine a Europei.
Sorin Dumitrescu este intemeietorul fundatiei si editurii Anastasia, asemenea si initiatorul si curatorul galeriei Catacomba, al carei program s-a remarcat in anii '92-2003 prin promovarea pe simeze si, in general, in spatiul dezbaterii publice, a unei arte de anvergura spirituala. Curatorul a sustinut, a promovat, a impus artisti, uitati, sau pur si simplu necunoscuti. A conturat valorile unei arte crestine pe care o dorea intrata in Academie, canon si obiect de studiu. Sorin Dumitrescu s-a exprimat in primul rand ca artist, in tot ce a intreprins, impunandu-si furtunos intuitia si viziunea. (L.D.)