Pietro Antonio Rotari (30 septembrie 1707 - 31 august 1762), pictor italian.
Pietro Antonio Rotari s-a nascut la Verona, tatal sau fiind un cunoscut si stimat medic si om de stiinta. Inca din copilarie a primit lectii de desen de la gravorul flamand Robert Van Auden-Aerdt, iar in adolescenta a realizat o serie de gravuri, cele mai multe cu teme religioase. A fost apoi ucenicul pictorului veronez Antonio Balestra, care avea sa influenteze stilul picturilor istorice ale lui Rotari. In 1726 artistul pleaca la Venetia, pentru a studia operele vechilor maestri si pe cele ale pictorilor contemporani, in special pe cele ale artistilor Piazzetta [1683-1754] si Tiepolo [1696-1770].
Intre 1727 - 1731 Rotari a locuit la Roma, fiind elevul lui Francesco Trevisani. A devenit cunoscut in localitate dupa ce una dintre lucrarile sale a fost trimisa de la Roma Accademia Filarmonica din Verona, in 1728, fiind foarte apreciata de Francesco Scipione Maffei. Isi intrerupe sederea in Roma in 1729, cand viziteaza orasul Neapole, unde studiaza lucrarile lui Francesco Solimena si pe cele ale altor artisti de la curtea lui Ferdinand IV. In 1734 va reveni la Venetia, unde un an mai tarziu deschide o scoala particulara de pictura.
Fata in rochie rosie
Rotari a reusit sa uneasca aceste influente eclectice intr-un stil personal, care i-a adus cateva comenzi, in special pentru biserici si palate din Italia. In acelasi timp a primit alte comenzi din partea unor cardinali, electori si chiar din partea Reginei Louise Ulrike a Suediei. Pe 7 februarie 1749, ca o recunoastere a meritelor sale, Rotari a primit titlul de "Conte dal Senato Veneto" din partea Republicii Venetiene.
Din 1750 artistul se muta la Viena, unde va lucra pentru imparateasa Maria Theresa, producand portrete cu subiecte mitologice si religioase, dar si numeroase potrete ale nobililor. Acolo va vedea pentru prima oara lucrarile lui Jean-Etienne Liotard, iar tablouri sale vor fi marcate de influenta artistului elvetian : culori reci, suprafete lucioase, parca de portelan, tuse dense. Trei ani mai tarziu Rotari era chemat la Dresda de Regele Augustus III, Elector al Saxoniei si Rege al Poloniei. La curtea acestuia, Rotari va realiza mai multe picturi religioase, precum si portretele membrilor Curtii regale. Acolo va lucra in stilul care l-a consacrat : portrete elegante si idealizate si studii infatisand tinere, in costume etnice, regionale, cu nenumarate expresii, de la melancolie la surpriza si bucurie.
In 1755 este chemat la Sankt Petersburg de Tarina Elisabeta si este numit un an mai tarziu pictor al curtii. Isi va petrece ultimii ani din viata lucrand in oras pentru Tarina si aristocratii rusi. A produs, alaturi de asistentii sai, sute de portrete.
Rotari este unul dintre pictorii italieni care au jucat un rol major in raspandirea stilului Rococo in tari precum Germania, Polonia sau Rusia. A infiintat si o scoala de pictura la Sankt Petersburg.