O revelatie pentru mai toti cei care au vazut la Cannes, lungmetrajul "4 luni, 3 saptamani si 2 zile" al cineastului roman in varsta de 39 de ani a intrecut creatii ale unor regizori ca fratii Coen, Emir Kusturica, Gus Van Sant si Wong Kar Wai. La cea de-a 60-a editie a festivalului (16-27 mai), Cristian Mungiu a reusit sa obtina din partea unui juriu prezidat de Stephen Frears trofeul suprem - inmanat de actrita Jane Fonda - dupa ce primise deja premiul FIPRESCI (Federatia Internationala a Presei Cinematografice) si premiul educatiei nationale, decernat de un juriu separat. La gala, Mungiu, vadit emotionat, a spus ca: "Acum un an, inca nici nu ne gandeam la acest proiect, acum sase luni n-aveam bani pentru acest proiect, apoi speram sa ajungem la Cannes, indiferent la ce sectiune". Dupa ce a multumit juriului si organizatorilor pentru ca a fost selectionat a adaugat ca: "Pentru noi a contat enom si atentia care ne-a fost data aici de-a lungul festivalului. Este un proiect in care am crezut foarte mult. Sper ca acest film sa ajunga la un public cat mai larg. Acest Palme d'Or va fi o veste buna pentru filmele fara un buget foarte mare. Am aratat ca nu e nevoie de mari bugete si mari vedete ca sa iei Palme d'Or".
Cu 50 de ani in urma, Ion Popescu Gopo castiga pe Croazeta un Palme d'Or pentru scurt-metraj, cu "Scurta istorie". Aceasta distinctie prestigioasa a mai ajuns apoi la alti doi cineasti romani: Mirel Iliesiu pentru "Cantecele Renasterii" (1969) si Catalin Mitulescu pentru "Trafic" (2004).
Filmul "4 luni, 3 saptamani si 2 zile" (povestea unei studente care este nevoita sa faca un avort in regimul lui Ceausescu) face parte dintr-un proiect mai mare, intitulat "Amintiri din epoca de aur" - o istorie subiectiva a comunismului in Romania spusa prin intermediul legendelor urbane.
In Romania, filmul va fi prezentat la Festivalul Transilvania (TIFF), care incepe la 1 iunie, dupa care va fi prezentat si pe marile ecrane.
"Din dragoste nu poate iesi decat ceva bun"
Aflata in Romania, unde turneaza, la Castel Film, o miniserie pentru BBC, intitulata "The Last Enemy", Anamaria Marinca a fost bucuroasa sa poata fugi la Cannes doua zile sa vada filmul. Interpretarea ei din filmul lui Mungiu a avut parte de cronici entuziaste, iar producatorul britanic al serialului la care lucreaza in prezent, Gub Neal, declara pentru ZIUA, inainte de decernarea premiului, ca "4 luni..." este doar inceputul unei perioade extrem de faste pentru filmul romanesc. Anamaria declara, saptamana trecuta, pentru ZIUA, ca participarea la proiectia filmului de la Cannes a facut-o fericita: "Nu vazusem filmul. A fost extraordinar, pentru ca m-am reintalnit cu Cristi, pentru ca acolo erau colegii mei. Cristi merita un premiu. Am avut o relatie deosebita atat cu ceilalti actori, cat si cu intreaga echipa. Si trebuia sa iasa ceva bun. Pentru ca, din dragoste nu poate iesi decat ceva bun". (L.D.)
Presa straina despre "un roman necunoscut"
A da Palme d'Or filmului cu buget redus al lui Cristian Mungiu, (o productie) extrem de apasatoare despre avort, a fost un magnific gest de independenta care arata ca Festivalul de la Cannes e capabil inca sa nu se lase impresionat de reputatii prestabilite, fie ele si reputatiile propriilor preferati. (...)
Filmul lui Mungiu e simplu si puternic: se deruleaza cu lejeritate si devine din ce in ce mai apasator printr-o curgere narativa ce pare la indemana. (...)
E o poveste neagra, pe care Mungiu reuseste sa o transforme intr-o parabola generala a Romaniei optzeciste: nici vorba nu poate fi aici de "nostalgia" unor comunisti. (Peter Bradshaw, "The Guardian")
"Romania face legea la Festivalul de Film de la Cannes"
Mesajul Festivalului de Film de la Cannes a fost limpede: Romania face legea. (...) Publicul de la Palais des Festivals a fost vizibil incantat de victoria lui Mungiu. Filmul sau, prezentat la inceputul festivalului, s-a bucurat din primul moment de o inflacarata sustinere critica. (Manohla Dargis si A.O. Scott, "New York Times")
" castiga Palme d'Or"
Proiectat in prima zi plina a festivalului, "4 luni..." e unul dintre putinele filme din memoria Cannes-ului care au condus de la un capat la altul in topurile criticilor si au si castigat in noaptea decernarii premiilor. (...) Putini ar avea de comentat impotriva faptului ca cel mai important premiu a ajuns la filmul care-l merita. (Todd McCarthy, "Variety")
", un castigator independent, dar popular"
"4 luni...", un film de buget redus prezentat printre primele la Festivalul de la Cannes, si-a depasit rivalii mai bine finantati si mult mai cunoscuti (...). Victoria acestui film realistic, frumos si fara greseala despre agonia unui avort in Romania comunista a anului 1987 a fost o alegere populara in ceea ce a fost considerat a fi una dintre competitiile cele mai dure ale ultimilor ani. Urmand linia de forta a filmelor romanesti anterioare - "Moartea domnului Lazarescu" si "A fost sau n-a fost?" - (...), triumful lui "4 luni..." marcheaza emergernta cinemaului romanesc drept o forta mondiala. (Kenneth Turan, "Los Angeles Times"). (I.P.)