Iese fum din fata guvernului, din dreptul a doua TAB-uri parcate pe trotuar. Cativa militari si civili, acoperiti cu paturi din lana, stau pe langa foc, unii mananca din gamele, altii vorbesc incet intre ei. Ei sufera cel mai putin de frigul de pe platoul unde filmeaza regizorul Radu Muntean, "Hartia va fi albastra".
Platoul este o bucatica din Piata Victoriei, unde circulatia a fost blocata marti noaptea din cauza ca regizorul a adus autovehicule militare, Dacii, macarale, basculante si aproximativ 200 de figuranti. A filmat una dintre cele mai complicate scene din ultimului sau lungmetraj, ce se petrece in noaptea de 22 spre 23 decembrie 1989. Filmarile se incheie in aceasta noapte.
Nicio revelatie despre Revolutie
"Oamenii vor fi multumiti dupa ce vad filmul, daca se asteapta sa vada un film despre cum au simtit si cum au trait ei atunci, nu daca se asteapta sa vada ceva extraordinar, sa aiba o revelatie despre Revolutie", spune regizorul. "Vor regasi ceva din starea lor de atunci, din emotiile lor. Asta mie mi se pare suficient pentru a face un film. Si asta chiar nu s-a facut pana acum", explica Muntean.
Cu un titlu ciudat pentru un film despre Revolutie, "Hartia va fi albastra", dar pe care regizorul n-a vrut sa-l explice pentru ca ar fi stricat surpriza, pelicula povesteste cum a "petrecut" Revolutia un pusti de 19-20 de ani, pe nume Costi Andronescu, aflat in timpul stagiului militar.
Cu trei luni inainte de liberare, chiar in noapte de 22 spre 23 decembrie 1989, Costi dezerteaza. "Baiatul e suficient de rasfatat incat sa fuga din misiune cand i se pare lui ca a venit momentul sa lupte, sa fie barbat, atunci, la Revolutie, crezand ca face un act patriotic si necesar", povesteste regizorul.
"Nu stati ca momaile"
Desi programate la ora 11.00, repetitiile pentru scena din Piata Victoriei au inceput de-abia la 2.00 noaptea. "Incercati sa va miscati tot timpul. Nu stati ca momaile", urla Muntean in portavoce catre sutele de oameni din piata.
"Nu rade nimeni, nu se uita nimeni in camera". Secventa presupune importante miscari de trupe: un TAB care vine in cadru de pe o strada laturalnica, o Dacie care vine in viteza, dialoguri scurte, o basculanta care cara cateva zeci de "revolutionari".
Toata actiunea se invarte in jurul dezertorului Costi.Interpretul lui Costi, chiar daca joaca in primul lui lungmetraj, e o figura cunoscuta pentru ca interpreteaza un tip care se intoarce acasa din armata intr-un clip publicitar la o bere romaneasca.
Se numeste Paul Ipate, are 21 de ani, e student in anul trei la Actorie si spune ca e fascinat de absolut tot ce vede in jurul lui: lumini, camere, chiar si de programul de filmare, de la 5.00 dupa-amiaza pana la 5.00 dimineata.
Fara ceausesti si iliesti
In film nu apare Piata Universitatii, pentru ca locul nu mai seamana cu ce a fost. "E un pariu extrem de dificil, chiar si aici e complicat (in zona Dorobanti - n.r.) sa scoatem toate BMW-urile, Audi sau Mercedes-urile", explica Munteanu.
Nu "joaca" nici Ceausescu si nici Iliescu. "Filmul nu are niciun fel de conotatii politice. Nu apar personaje celebre. Mai apare cate un colonel, maximum" spune Muntean. Singurul personaj negativ este televizorul: "Se spuneau toate tampeniile, toate aberatiile si toata lumea il credea ca pe Dumnezeu in perioada aia".
De la publicitate la lungmetraj
Radu Muntean are in palmares peste 300 de spoturi publicitare, printre care si celebra serie cu Dorel, muncitorul terorizat de colegii de "echipa", si un lungmetraj, "Furia" (2002), cu Dragos Bucur, Dorina Chiriac si Andi Vasluianu in rolurile principale.
Pentru clipurile realizate pentru agentii ca McCan Ericsson, Saatchi & Saatchi, Leo Burnet sau Grafitti BBDO, Muntean a castigat peste 40 de premii nationale si internationale. Nici "Furia" n-a trecut neobservat. Filmul a fost premiat de Uniunea Cineastilor, dar si la Festivalul International de Film Transilvania, in 2003.
Dragos Bucur si Andi Vasluianu joaca si in "Hartia va fi albastra", alaturi de Tudor Istodor, Alex Potocean, Mimi Branescu sau Ana Ularu. Filmul a castigat concursul de finantare organizat de Centrul National al Cinematografiei in 2005 si a primit un credit rambursabil de 900.000 lei noi.
Revolutia e la moda in cinematografie
Revolutia din 1989 a fost si este un subiect atractiv pentru cineastii romani. Numai in ultimii doi ani au avut premiera doua pelicule pe aceasta tema: "Sindromul Timisoara - Manipularea" (2004), regizata de Marius Theodor Barna, si "15", in regia lui Sergiu Nicolaescu. Iar dintre cele peste 20 de pelicule aflate inca in stadiu de proiect din 2004 (din lipsa de fonduri), filmul lui Cristian Mungiu, "Amintiri din epoca de aur", si cel al regizorului Corneliu Porumboiu, "Despre ingeri si par", au ca subiect Revolutia.
Potrivit presedintelui CNC, Decebal Mitulescu, institutia dispune acum de fonduri, dar cineastii nu s-au inghesuit inca sa-si semneze contractele de creditare. Astfel, doar patru filme si-au primit banii, in timp ce pentru celelalte 18 pelicule ce au castigat concursurile de finantare din 2004 si 2005 sunt disponibile 250 de miliarde de lei vechi.