Teatrul Tineretului are placerea de a anunta premiera Revizorul, regia Zakariás Zalán. Reprezentatiile vor avea loc sambata si duminica (13, 14 mai 2017), de la ora 19.00, la Sala Mare.
REVIZORUL
de N. V. Gogol
Traducerea: Masa Dinescu
Regia: Zakariás Zalán
Scenografia si muzica: Csiki Csaba
Cu: Victor Giurescu, Ecaterina Hatu, Catalina Balalau, Emanuel Becheru, Florin Mircea Jr, Adina Suciu, Rares Pirlog, Daniel Besleaga, Dragos Ionescu, Andrei Merchea-Zapototki, Dan Grigoras, Florin Hritcu, Valentin Florea, Corina Grigoras, Sonia Teodoriu, Nora Covali, Aida Avieritei, Maria Hibovski, Loredana Grigoriu, Catalina Iesanu.
Va invitam la un spectacol in care vremea lui Gogol pare aceeasi cu a noastra, intr-o poveste invelita in pojghita dulce a rasului, dar cu miezul amar.
Prin opera sa, ucrainianul Nikolai Vasilievici Gogol (1809 – 1852) a contribuit esential la intrarea literaturii din Imperiul Rusesc in era modernitatii. „Noi toti am iesit din «Mantaua» lui Gogol”, spunea Dostoievski. Nuvelele „Mantaua”, „Portretul”, „Nasul”, „Caleasca”, romanul „Suflete moarte” (atat cat a ramas din el, dupa ce Gogol a incendiat manuscrisul in noaptea in care a murit), cele doua comedii celebre – „Revizorul” si „Casatoria” – reprezinta pilonii de rezistenta ai unei viziuni artistice in care satira e dusa la limita caricaturalului.
In ultima instanta, in ciuda aparentelor, Gogol este un scriitor mistic. „De foarte mult timp – ii scria el lui Seviriov – nu fac decat sa ma straduiesc pentru ca, citindu-mi scrierile, omul sa-si poata rade de diavol dupa pofta inimii.“ In cartea sa, Gogol si diavolul, aparuta in 1906, criticul Dimitri Merejkovski afirma ca „unicul obiect al creatiei gogoliene este diavolul ca manifestare a «nemuritoarei trivialitati omenesti»”. Viziunea despre lume a lui Gogol se coaguleaza in jurul ideii ca raul absolut se manifesta in lume prin meschinarie. Insuflare a diavolului, aceasta desfigureaza chipul uman, creat dupa cel al Creatorului.
In Revizorul transpare, poate mai mult decat in celelalte piese ale sale, mesajul ca atunci cand oamenii pactizeaza cu diavolul in „taina faradelegii“, ei devin corupti, egoisti si incalca toate regulile pentru obtinerea, pastrarea si sporirea puterii. A ajunge, fara merite deosebite, prin mijloace neoneste, prin concurs de imprejurari favorabile la o buna situatie materiala, politica sau sociala este tinta majoritatii personajelor.
„De cine radeti?“ intreaba primarul, victima a propriilor lui ticalosii, si tot el raspunde publicului: „De voi radeti!“, ca o avertizare ca oamenii pot rade la teatru de derapajele sociale, dar in spatiul civic trebuie sa le sanctioneze cu toata seriozitatea.
Regizorul Zakariás Zalán (n. 1982, Baraolt, Covasna) a absolvit Regie Teatru, la clasa Liudmilei Szekely – Anton, Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica „I.L. Caragiale” Bucuresti (2006) si a urmat cursuri de actorie la Shakespeare Színművészeti Akadémia Budapesta (2001- 2002). De la prima sa montare pe o scena profesionista (2005) pana in prezent, a pus in scena peste 40 de spectacole, in teatre din Romania si Ungaria.
Scenograful Csiki Csaba (n. 1977, Reghin) a absolvit Academia de Arta din Cluj la sectia grafica (2002), iar intre anii 2005-2008 a urmat cursurile de masterat la Academia de Arte din Budapesta, la sectia Intermedia. Din 2005 lucreaza ca scenograf si face muzica de teatru. Este producator independent de film si muzica, are numeroase expozitii in Europa, proiecte multimedia. Este membru al mai multor trupe de muzica experimentala (Alergische Platze, Ovekk Finn, Cicalley).
Mai 2017