Paris Match este si astazi una dintre cele mai populare publicatii franceze. Cu aparitie lunara, revista abordeaza o gama larga de teme, si inca de la primul sau numar, din 1949, combinatia dintre temele de actualitate si fotografiile adesea surprinzatoare au scris istorie in presa franceza. Sub deviza "Greutatea cuvintelor, forta imaginilor", Paris Match a fost pentru mai bine de jumatate de secol unul dintre titlurile "grele" ale grupului de presa "Hachette Filipacchi Medias", si in pofida dificultatilor si problemelor inerente ramane si astazi o revista foarte apreciata. Politica, vedeta, calatorii, recenzii, istorie, moda, evenimente contemporane, celebritati din diverse domenii, practic nu a existat subiect care sa nu fie abordat in paginile revistei.
Inainte de 1989, in Romania, revista Paris Match insemna mult mai mult decat o simpla revista, calitativ cu mult peste cele romanesti. Ilustratii bogate si variate, articole bine scrise, sinteze politice alaturi de mondenitatile epocii, eseuri, sfaturi, prezentari, recenzii de tot felul, Paris Match parea sa aiba cate ceva pentru oricine. Revista se gasea greu, foarte greu, doar la anumite chioscuri de presa, cateva exemplare la care se statea la coada, ore intregi. Colectionarii - existau numerosi colectionari de Paris Match si in Bucuresti - ar fi dat oricat pentru acele numere care le lipseau. Pentru ca nu era doar o simpla revista. La fel ca Pif pentru cititorii mai tineri, Paris Match era un simbol elitist al libertatii, Occidentului, acelei lumi in care multi isi doreau sa ajunga. Un Paris Match putea deveni o "atentie", un cadou sau un semn de recunoastere. Iar intr-o tara in care limba franceza era inca foarte populara, un numar al revistei ajungea sa fie citit de zeci, chiar sute de persoane. Marfa de contrabanda ? Aproape. Chiar daca nu era practic o publicatie interzisa, se gasea din ce in ce mai greu, pana cand a disparut din chioscuri. Unii pasionati au reusit sa-si procure in continuare numerele, se faceau schimburi, se spera la colete din Franta, de la prieteni mai norocosi. O istorie a ceea ce a insemnat Paris Match in Romania acelor ani ar fi un fascinant excurs de antropologie culturala.
Paris Match a fost lansat in 1949 de industriasul Jean Prouvoust, titlul fiind inspirat de mai vechiul Match, publicatie de sport editata din 1938 de Jean Prouvost, pana in anii razboiului. In 1949, cand Franta incepea sa isi revina din criza si sa depaseasca trauma si distrugerile celui de al Doilea Razboi Mondial, Prouvoust a dorit sa reia seria revistei, doar ca de aceasta data isi dorea ceva mai mult decat o revista de sport. Sub titlul Paris Match, noua publicatie - sensibil inspirata de revista americana Life - era o revista cu aparitie lunara, axata pe evenimente contemporane din diverse domenii, numeroase reportaje si mai ales fotografii inedite, multe dintre ele impresionante. Primul numar, lansat in martie 1949, il avea de altfel pe coperta pe premierul britanic Winston Churchill.
Pret de mai bine de un deceniu Paris Match s-a bucurat de un neasteptat succes, tirajul crescand vertiginos, ajungand in 1958 pana la 1.800.000 de exemplare, ceea ce era cel putin impresionant pentru o publicatie cu aparitie lunara. Din pacate insa, pe masura ce noi si noi reviste - dar mai ales programe de televiziune - apareau in Franta, tirajul si interesul a scazut. Desi Paris Match era inca o revista citita in tara si in strainatate, tirajul scazuse in 1975 la doar 600.000 de exemplare, mult prea putin pentru ce isi dorise Jean Prouvoust.
Relansarea, inceputa in 1976, a fost facuta sub conducerea lui Daniel Filipacchi, in colaborare cu Roger Therond, care avea sa ramana aici pana in 1999, iar cei doi au reusit sa gaseasca solutia castigatoare. In urmatorii ani Paris Match a devenit o revista mult mai dinamica, mult mai vie, mai puternica, cu subiecte de actualitate, vanzari in crestere, fotografii care castigau adesea premii internationale. Astazi tirajul mediu in Franta depaseste 600.000 de exemplare lunar, ceea ce este mai mult decat onorabil intr-o era in care Gutenberg pare sa lase tot mai mult loc Internetului. Actualitatea interna si internationala, biografii, reportaje, recenzii, scandaluri si barfe din lumea mondena si politica, profiluri ale personalitatilor, actori, muzicieni, oameni de afaceri, legende, eroi, totul intr-un amestec fascinant, un magazin universal pentru toti. Si unul dintre cele mai bune titluri din presa franceza.
Dar cel putin la fel de importanta precum continutul ramane pentru Paris Match coperta, adesea realizata de artisti fotografi de renume. Unele compozitii fotografice au intrat in legenda, reprezentari aproape iconice ale personalitatilor. Pentru pasionatii de statistici, Alain Delon a aparut de 45 de ori pe coperta Paris Match, cel mai "reprezentativ" personaj, secondat indeaproape de Brigitte Bardot, cu 39 de coperti si Francois Mitterrand, cu 34 de coperti. Papa Ioan Paul al II-lea a aparut de 16 ori, Jacques Chirac de 28 de ori, in timp ce Jackie Kennedy de 25 de ori. Simple cifre aparent, dar semnificative pentru lista subiectelor si personalitatilor care au interesat si au prins la public.
In ciuda previziunilor mai curand sumbre ale analistilor media, Paris Match se pare ca si-a stabilizat pozitia pe piata si continua sa se bucure de succes. Ceea ce pentru o revista cu o varsta deloc neglijabila este o performanta. O performanta atinsa prin reinventarea periodica, dar si prin pastrarea aceluiasi nivel calitativ.
Iulie 2008