Jordi Bonet, arhitectul care a terminat capodopera lui Antoni Gaudi, Sagrada Familia, impunatoarea constructie din Barcelona, a protestat public fata de proiectul de a construi o linie de metrou la doar patru metri de fundatiile bisericii.
Guvernul spaniol a aprobat deja constructia unei linii de metrou de mare viteza, care sa faca legatura dintre Madrid si Barcelona, care va trece la doar patru metri de fatada bisericii, orientata spre bulevardul Mallorca. Linia ar trebui ar trebui sa ajunga in capitala catalana la inceputul anului viitor, iar la granita franceza constructia se va termina in 2009.
Bonet a anuntat deja ca va face totul pentru a apara capodopera lui Gaudi, pentru ca este lesne de inteles ce efect va avea un metrou in apropierea Sagrada Familia, chiar daca va exista un zid subteran de protectie.
Presedintele asociatiei pentru pastrarea Sagrada Familia a cerut efectuarea unui studiu pentru a evalua potentialele efecte distructive asupra cladirii, dar pana in prezent lucrarile nu au inceput.
Bonet a inceput sa lucreze la cladirea bisericii in 1984, ramanand fidel principiilor si ideilor de design promovate de Gaudi. La moartea acestuia, in 1926, fusesera terminate doar fatada Nativitatii, un turn si o parte din interioare. Lucrarile au fost reluate tocmai in 1954, iar cea mai mare parte a constructiei a fost terminata in 2005.
Catedrala, vizitata de peste doua milioane de turisti si localnici in fiecare an, mai are doua fatade, terminate de Binet. In prezent se lucreaza la structura de rezistenta a turnului principal, operatiune migaloasa si costisitoare, dar necesara pentru ca intreaga constructie sa dureze. Cei mai pesimisti estimeaza ca va mai dura 30-40 de ani pana cand Sagrada Familia sa fie cu adevarat perfecta.
Intre timp sculptorul Josep Maria Subirachs a realizat o usa din bronz pentru una dintre fatade. Gaudi isi dorea ca aceasta fatada, situata la cinci metri deasupra pamantului, sa fie legata de piata din apropiere cu ajutorul unei alei. Viziunea sa nu a putut fi respectata, pentru ca in 1976 s-a construit ilegal un rand de case in zona, care trebuie acum demolate.
Iunie 2006