Au început lucrările de consolidare, restaurare şi modernizare la corpul central al Muzeului Naţional de Artă al României (fostul Palat Regal). În conformitate cu contractul încheiat între Unitatea de Management a Proiectului, aflată în subordinea Ministerului Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional, MNAR şi societatea Aedificia Carpaţi, lucrările vor dura 29 de luni şi au fost evaluate la suma de 16 milioane euro. Finanţarea se datorează împrumutului oferit României de către Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei în vederea reabilitării unor monumente istorice.
Şantierul nu va afecta programul obişnuit de vizitare a muzeului, publicul având acces în continuare fără inconveniente la Galeria Naţională, Galeria de Artă Europeană şi expoziţiile temporare deschise în corpurile laterale ale muzeului.
După finalizarea lucrărilor, la etajul III al corpului central vor fi amenajate Galeria de Artă Orientală şi Galeria de Artă Decorativă Europeană. În ultimii 20 de ani bogatele şi valoroasele colecţii de artă orientală şi de artă decorativă ale MNAR nu au beneficiat de o expunere permanentă din lipsa unor spaţii adecvate, ele fiind prezentate publicului doar în selecţii tematice, în cadrul unor expoziţii temporare. Sălile de expunere de la etajul III au fost închise în urma cutremurului din 1986, care a afectat întregul corp central al clădirii.
Banii proveniţi de la banca europeană vor fi folosiţi pentru refacerea structurii de rezistenţă, consolidarea şi restaurarea clădirii, în această sumă nefiind incluse şi costurile amenajărilor necesare expunerii operelor de artă în condiţii optime. Acestea se vor realiza exclusiv din sponsorizările obţinute în urma campaniei RESTORE THE BEAUTY desfăşurată în perioada mai-septembrie 2008.
Comitetul proiectului RESTORE THE BEAUTY, coordonat de dna Jenny Taubman, soţia Ambasadorului SUA în România în acea perioadă Nicholas Taubman, s-a adresat mai multor corporaţii, instituţii financiare şi persoane fizice, reuşind să adune în doar câteva luni suma-record de 1.600.000 euro. Proiectul RESTORE THE BEAUTY devine astfel cea mai amplă şi de succes campanie de strângere de fonduri pentru un muzeu din ţară. Banii vor fi folosiţi pentru confecţionarea vitrinelor, a panourilor şi a podiumurilor, precum şi pentru dotarea cu sisteme de iluminare speciale şi aparatură de înregistrare a condiţiilor microclimatice - temperatură, umiditate - în scopul bunei conservări şi al prezentării adecvate a obiectelor expuse.
Galeria de Artă Orientală va expune piese reprezentative pentru arta Orientului islamic, Chinei şi Japoniei, incluzând o sală pentru ceremonia ceaiului şi una documentară şi educativă, în timp ce Galeria de Artă Decorativă Europeană va ilustra creaţia diferitelor şcoli europene, precum şi evoluţia tehnicilor şi a stilurilor.
Printre sponsorii galeriilor se numără Raiffeisen Bank, Class Living, Ion Ţiriac, Banca Comercială Română, Tomini Trading, Coca Cola, TNT România, Unilever South Central Europe, SofMedica & International Healthcare Systems, Romtelecom, Victoria 46, Lowe & Partners şi Romania Travel Plus.
Septembrie 2009