Apare in Italia, in jurul Florentei si se extinde in restul Europei. La sfarsitul Evului Mediu, Florenta este un mare centru urban dezvoltat in jurul catedralei sale. Arta nu mai este acum rezultatul muncii unor artizani, ci a unor artisti. Pentru a-i da un chip omului, artistii Renasterii iau ca model figurile care apar pe monumentele si sculpturile din timpul Imperiului roman descoperite in acea perioada in urma sapaturilor arheologice din Italia. Statuile antice sunt considerate modele de frumusete si incep sa fie colectionate. Acestea ofera artistilor repere pentru proportii ale membrelor, taliei. Artistii incep sa se diferentieze de artizani, turnatorul in bronz devine ajutorul sculptorului si taietorul de piatra devine ajutorul arhitectului. In atelier, maestrul este inconjurat de ucenici care participa la preparea culorilor, intretinerea pensulelor. In acelasi timp, atelierul este si o scoala, cei mai buni dintre ucenici colaboreaza la lucrarile maestrului si isi deschid la un moment dat un atelier . In Renastere perspectiva se schimba. In Evul Mediu lucrarile imagineaza intamplari si importanta personejelor este redata de talia lor; cu cat un personaj este mai mare cu atat el este mai puternic. Incepand cu Giotto (1266-1337), dimensiunile figurilor si lucrurilor asezate in prim-plan sunt mai mari decat cele plasate in spate. Astfel se poate vorbi despre o perspectiva geometrica sau clasica. Artisti din perioada Renasterii Filippo Brunelleschi (1377-1446) Este arhitectul domului catedralei din Florenta si primul mare artist al Renasterii. Donatello (1386-1466) Este considerat primul mare sculptor al Renasterii. Leonardo da Vinci (1452-1519) Pictor, sculptor, architect, inginer. Tommaso Masaccio (1401-1482) Pictor italian ce revolutioaneaza pictura printr-un stil foarte realist. Michelangelo (1475-1564) Sculptor, pictor, architect. Michelangelo s-a impartit intre Florenta si Roma, pictura alternand cu sculptura si, dupa 1541, cu arhitectura. Rafael (1483-1520) Celebru prin madonele si frescele sale de la Vatican. Ceea ce s-a apreciat mai cu seama la el a fost acel mirable giudizio care guverneaza compozitia, expresia caracterelor prin desen. Goethe spunea: El a facut intotdeauna ceea ce altii visau sa faca. Europa de Nord Sfarsitul Evului Mediu vine mai tarziu in nordul Europei decat in Italia. In secolul XV pictorii flamanzi infatiseaza cu grija interioarele locuintelor, costumele. Jan Van Eyck (1390-1441) este unul dintre primii artisti care dilueaza culorile in ulei si nu in ou si acest procedeu da lucrarilor luminozitate. Si lucrarile lui Rogier Van der Weyden sunt in acelasi timp severe si luminoase, portretele sale avand o rigiditate care aminteste de Evul Mediu. In istoria Renasterii un loc de seama este ocupat de Durer. Acesta a cunoscut arta lui Van Eyck si Van der Weyden, dar si arta italiana din secolul XV, preluind tipul proportiilor corpului uman dupa statuile antice. Lucas Cranach (1472-1553), apropiat de Durer se dedica la un moment dat subiectelor inspirate din Biblie si din legendele antichitatii. In secolul XVI, Hieronymus Bosh ramane sub influenta artei gotice, dar fara caracterul rigid al reprezentarilor din Evul Mediu. Tot atunci, Pieter Bruegel prezinta lumea taranilor in scene pitoresti si peisaje panoramice, pictura sa fiind bazata pe observarea obiceiurilor umane. |