L-am intalnit pe Dragos Iuga intr-o dupa-amiaza, prin centrul aglomerat, ca de obicei, al Bucurestiului. Nu-l mai vazusem din vara lui 2004, din vremea cand eram colegi la un post de televiziune. Atunci imi povestise pentru prima oara ideea sa de a face un scurtmetraj de animatie. Intre timp l-a si facut, l-a si prezentat prin festivaluri.
Jurnalul National: "Povara umbrei". In ce consta ineditul acestui film?
Dragos Iuga: Nu este nimic inedit in a face animatie intr-o tara de desene animate precum Romania. Nimic special in a manui o papusa din lemn intr-o tara plina de marionete.
Cum ai conceput personajul si povestea?
Initial mi-am dorit o papusa nu prea elaborata. Dupa care m-am gandit ca pentru a fi indragita si de cei mici trebuie sa fie si dragalasa. Am cautat sa-i atribui niste caracteristici anatomice ce pot fi exploatate in episoadele viitoare. Acel tub ce-i traverseaza capul functioneaza pe post de ureche detasabila si o sa devina personaj in alte episoade. Si pe mine m-ar incinta posibilitatea de a-mi demonta cand si cand propria ureche pentru a privi mai bine prin ea lucrurile din jur. Sa-ti folosesti propria ureche pe post de luneta intr-o lume cu surdina montata poate fi o experienta macar interesanta.
Productia si cum
a mers ea
Cum s-a desfasurat productia?
De mana cu Google. La cat timp am petrecut online mi-ar placea sa cred ca Google este o ea. Deci cred ca ar fi fost nimerit sa o trec pe generic si pe Ms. Google. Google mi-a recomandat tot felul de site-uri unde puteam gasi informatii despre ce inseamna stop motion animation. Despre ce inseamna sa faci o animatie cu papusi, despre ce model de camera digitala ai nevoie, despre ce rezolutie este nevoie pentru a transpune filmul pe 35 mm etc. Nu ascund ca m-am simtit rasfatat pentru ca am beneficiat de sustinere financiara din partea CNC in urma editiei de concurs din 2004. O editie mult hulita de unii dar dupa mine... cea mai transparenta de pana acum chiar si pentru simplul fapt ca scenariile declarate castigatoare erau publice.
Ai prezentat filmul "Povara umbrei" in diverse festivaluri. Cum a fost el primit acolo? Dar in Romania, l-a vazut cineva?
In Romania a fost prezentat in cadrul festivalului de animatie AnimEst initiat de catre Mihai Mitrica si Laurentiu Bratan. Este un efort laudabil tinand cont ca filmul de animatie, mai ales in Romania, parea rezervat doar unor initiati. La noi cei ce au lucrat in animatie pe vremuri par sa apartina unei "caste" pe cale de disparitie. Lumea uita ca filme de animatie se pot face acum foarte usor cu camere foto digitale accesibile oricui. Filmul a fost selectionat la festivalul international din Rio de Janeiro si prezentat in cadrul programului Childrens Special Program in Decembrie 2006. Urmeaza sa fie prezentat in alte cateva festivaluri, despre care o sa vorbesc la momentul potrivit.
Pentru mine este imbucurator faptul ca filmul o sa fie distribuit de o companie din Canada.
Pe generic am observat ca filmul "Povara umbrei" ii este dedicat poetului Ion Iuga (1940-1993).
In anul 1987 tatal meu publica un volum de versuri cu acelasi titlu la editura Cartea Romaneasca. Era ultimul volum dintr-o serie de 11. A decedat in 1993 fara ca sa mai apuce si publicarea altor volume. Dupa 1989 a fost bulversat de tupeul si oportunismul unora, de lasitatea si timiditatea altora. Ion Iuga a avut decenta de a se inregimenta politic (PNTCD) intr-o perioada de alb-negru a Romaniei, cand dadea bine sa te declari apolitic, sa cugeti asupra democratiei la mese rotunde. Pe acei apolitici din perioada 90-96 ii regasim acum prin toate partidele. Multi s-au lafait prin scaune ministeriale in perioada cea mai abjecta a acestei tari, pentru ca acum, in anul de gratie 2007, sa ne dea lectii din postura de lideri de opinie.
Zilele acestea te pregatesti sa incepi filmarile pentru un alt scurt-metraj. Despre ce e vorba?
Este povestea unui fost colonel de securitate care imediat dupa decembrie 1989 se autodenunta la procuratura pentru marsaviile facute inainte. Si se autodenunta pana in 2007, cand in sfarsit este judecat pentru o vina mult mai mica. Cea de a fi dat o declaratie mincinoasa cand a candidat pentru Parlamentul Romaniei in anul 2004.
Filmul face referire la anumite personaje politice?
Da. Sper doar ca filmul sa puna pe ganduri lumea.
Eu il vad si ca pe un dialog cu tatal meu care credea sincer in reconcilierea de inspiratie crestina.
Ion Iuga nu a fost un rasfatat inainte de 1989. In anul 1972 (luna iulie) Ion Iuga a fost exclus din Uniunea Scriitorilor la insistenta expresa a lui Gogu Radulescu in urma unor afirmatii despre conducerea PCR. A fost reprimit in USR in anul 1973. A fost anchetat in 1972, 1974, 1975, 1979, 1980, 1981 si 1985 de catre I. Bujor Padureanu, de catre George Comsa (prezentat sub numele de "capitanul Alexandru"), de catre colonelul Mihai si de catre maiorul Ion Baciu. Cu toate astea... tatal meu vorbea in 1990 despre reconcilierea nationala.
Te mai bazezi pe sprijinul CNC?
Sa nu o faci este o tampenie. In Europa toti se bazeaza pe institutii similare CNC-ului de la noi. In 2004, pentru prima oara scenariile au putut fi consultate public. Din pacate in 2005 si 2006 scenariile castigatoare nu au mai putut fi consultate. Deci am dubii asupra calitatii lor.
Eu am primit la ultima sesiune (2006) o nota sub 6 pentru un scurtmetraj de animatie ("Homo Ethnicus") si o nota de sub 7 pentru scenariul de lung metraj "Ciresul". Pentru "Homo Ethnicus" am deja doua oferte de la doua companii de distributie, iar pentru lung metrajul "Ciresul" am sustinerea unor staruri de prim rang din USA si UK. Cand o sa termin aceste doua filme, Ministerul Culturii o sa fie pus intr-o situatie delicata. Am depus o contestatie cerand ca cele doua proiecte sa fie evaluate din nou. Mi-au raspuns ca nu pot emite judecati asupra calitatii scenariilor. Atunci la ce bun posibilitatea de a contesta rezultatul? Ce putem contesta? Modul cum au calculat o medie aritmetica? Felul cum mi-au scris numele?
Cum vezi actualul sistem de organizare a concursului CNC?
La ultima sesiune a fost dubioasa menirea acelor lectori numiti de catre presedintele CNC (n.r. Eugen Serbanescu). Oficial, ei ar fi trebuit sa lectureze scenariile si sa scrie apoi niste referate care sa insoteasca scenariile in fata juriului. Cat cantareau acele referate?
In plus, anul asta au fost coincidente stridente chiar si pentru unul strain de lumea filmului romanesc. Iar la debuturi in lungmetraj situatia este chiar jenanta. Fara a avea premii in palmares un debutant poate spera la finantare doar daca ia note excesiv de mari la scenariu. Si, ca un facut, chiar asa s-a si intamplat. Tocmai debutantii au scris in 2006 cele mai bune scenarii din concurs.
Cum am putea fi
si noi normali
Cum ne-am putea apropia de normalitate?
1. Scenariile castigatoare ar trebui sa fie publice. Asta macar pentru a invata, noi restul, cum se scrie un scenariu bun. Chichita gasita de catre CNC si asociatiile de creatie cum ca asta ar incalca legea dreptului de autor... este o imbecilitate. O imbecilitate care trebuie lamurita in instanta.
Pai poate ca un scenariu depus de mine in 2003 este depus in 2006 de un alt candidat. Candidat care in 2003 a fost membru in comisia ce a citit proiectul meu. Cum imi pot eu apara drepturile in aceste conditii? Ii pot suspecta pe toti de frauda? Da! Cum altfel ma pot lamuri ca nu este asa decat citind scenariile castigatoare?
2. Sistemul de punctare al regizorilor este schiop. Are piciorul stang amputat cu drujba iar piciorul drept bine infasurat in gips. Pai cum vine asta? CNC recunoaste drept valoroase doar anumite festivaluri. Si anume pe cele recomandate de FIAPF (n.r. Federatia Internationala a Asociatiilor Producatorilor de Film). Pe pagina oficiala a FIAPF insa se explica prezenta acelor festivaluri pe lista. "49 International Film Festivals signed FIAPFs mutual trust contract and received accreditation in 2006". Si urmeaza o lista de 49 de festivaluri. Cu alte cuvinte doar festivalurile ce semneaza contractul cu FIAPF sunt listate pe site-ul oficial al FIAPF. Deci doar festivalurile ce doresc asta ajung sa fie listate si doar in urma unui contract. Asa se explica absenta multor festivaluri majore de pe aceasta lista.
Lista FIAPF contine un singur festival de film din Franta (Cannes), un singur festival din USA, doar doua festivaluri din Canada, dar trei din India!!! Nici o asociatie de profil din Romania nu este afiliata la FIAPF. De ce sa fie atunci luate in considerare de catre CNC doar festivalurile listate de FIAPF?
REGIZOR PREMIAT
Dragos Iuga (foto) a absolvit UNATC in anul 2000, dupa care, in 2001, fiind acceptat la universitati precum AFI , UWM, UCLA, RIT, CALARTS, sau NYU, alege sa faca un MFA (Master of Fine Arts) la University of California San Diego, mai ales datorita bursei "full funding" si a pozitiei de "teaching assistant" oferite de catre UCSD.
Dintre performantele regizorului Dragos Iuga, amintesc doar cateva din premiile castigate cu filmul "NU": Silver Spike obtinut la festivalul international Valladolid (2000), Best Short Film obtinut la festivalul international din Dresden (2000), Best B/W Cinematography obtinut la festivalul international Cork (2000), Silver Award la festivalul international din Houston, Premiul Televiziunii Bavareze la festivalul international din Munchen (2000). Filmul a fost selectionat in peste 20 de festivaluri printre care si 45th San Francisco International Film Festival si 45th Sydney Film Festival.
In 2001/2002 filmul "NU" ar fi putut fi distribuit in Europa chiar si in salile de cinema, printr-o firma de distributie din Germania. Din motive greu de inteles, UNATC nu a dat curs acelei oferte generoase, preferand sa tina filmul in arhiva.de Mihai Hristea