Festivalul National de Teatru, ajuns la a 16-a editie, aduna in Capitala, intre 4 si 15 noiembrie, 49 de spectacole din tara si chiar din strainatate. Actuala selectie, cu piese jucate in Cluj, Timisoara, Sfantu Gheorghe, dar si in Budapesta, Praga si Sankt Petersburg, pune in reflector, ca si anul trecut, personalitatea regizorului.
Spre deosebire de 2005, acum participa 13 regizori tineri, multi din miscarea teatrala independenta, careia i se dedica o sectiune separata. Tot ca un plus, coregrafii si dansatorii au pentru prima data acces la rampa in cadrul festivalului, iar la initiativa ministerului, a fost inclusa si o Sectiune internationala.
In rol de cirese de pe frisca teatrului autohton sunt programate doua premiere: `Telefonu’, omleta si televizoru’`, regizat de Alexandru Dabija la Ramnicu-Valcea, si `Neintelegerea`, montat de Felix Alexa la Teatrul National.
Multi regizori independenti
Criticul de teatru Marina Constantinescu, pentru a doua oara consecutiv director si selectioner unic al festivalului, declara ca participantii sunt `cei mai importanti regizori din Romania la ora actuala`. Pe langa valoarea si creativitatea regizorilor, de la Andrei Serban la Tompa Gabor, de la Victor Ioan Frunza la Alexandru Dabija si de la Radu Afrim la Vlad Massaci, criticul selectioner mizeaza si pe `diversitatea si amploarea artelor spectacolului in Romania`.
In colaborare cu Voicu Radescu, directorul Teatrului Luni de la Green Hours, pe care-l considera `portavocea miscarii independente`, Marina Constantinescu a selectat noua spectacole din aceasta zona, printre care `Terorism`, al Gianinei Carbunariu, `Sta sa ploua`, al Liei Bugnar, si `NoOne`, al lui Carmen Vioreanu. Sambata, la Teatrul de Comedie, regizoarea Carmen Lidia Vidu deschide, cu `o statie`, seria tinerilor independenti.
Portie zilnica de dans
`Dansul e deseori prezent in lumea teatrului prin colaborarea regizorilor cu coregrafii pentru spectacole`, explica selectionerul. Mihai Mihalcea, directorul Centrului Dansului, considera participarea la festival o ocazie `sa-i dam publicului posibilitatea de a evalua corect ce ne apropie si ce ne inde-parteaza de teatru`.
Din prima seara, cand tinerii coregrafi ies pe scena cu creatiile lor la Sala Atelier a Nationalului, publicul se poate delecta cu astfel de reprezentatii aproape in fiecare zi. Portia consistenta de dans contemporan include si proiectii de filme oferite de TVR Cultural intre 6 si 2 noiembrie, cate trei ore pe zi, la Centrul Dansului.
Strainii joaca de doua ori
Cu gandul la publicul care n-a prea reusit sa intre la reprezentatii anul trecut, organizatorii - UNITER, Ministerul Culturii si Cultelor si Primaria Municipiului Bucuresti - au programat cate doua reprezentatii pentru fiecare spectacol care vine din alt oras sau din alta tara.
Din pacate, la cele care se joaca pe gradene asezate pe scena, numarul de locuri la o reprezentatie poate scadea chiar la 55, cate are spectacolul `Autobahn`, regizat de Radu Apostol la Timisoara.
Astfel, chiar si doua reprezentatii se pot dovedi insuficiente pentru spectatorii dornici sa vada si alte spectacole decat cele din Capitala. Pentru 67 de reprezentatii, cu minimum de spectacole jucate de doua ori, festivalul a primit un total de 33 de milioane de la minister si primarie.
Traseu teatral
De la Petersburg la Praga
Rusii, polonezii si maghiarii condimenteaza festivalul. Dupa ce, in mai, a primit cele mai multe aprecieri in Festivalul `Shakespeare`, atat din partea criticilor, cat si din partea publicului, pentru `Troilus si Cresida`, montat de Purcarete, trupa Teatrului `Katona Joszef` din Budapesta revine cu `Ivanov`, regizat de Tamas Ascher.
Din Sankt Petersburg, regizorul Lev Dodin, profesorul lui Yuryi Kordonskyi, vine cu `Cevengur`. Polonezii participa cu `Remote Ends`, un spectacol de dans realizat la Praga de o coregrafa romanca, Ioana Popovici. Va mai veni compania `Echo Echo Dance` din Irlanda, cu spectacolul `Resonance`, in regia si coregrafia lui Wolfgang Hoffmann. Se va mai prezenta un text dupa Dostoievski: `La Legende du Grand Inquisiteur`.
Catalina George