In legatura cu aceste spoturi, Asociatia Alburnus Maior din Alba Iulia, prin presedintele sau, Eugen David, a sesizat si Consiliul National al Audiovizualului (CNA) in decembrie 2005. Organizatia a trimis un memoriu prin care sesiza ca spoturile campaniei SC Rosia Montana Gold Corporation SA incalca legile publicitatii (148/2000) si audiovizualului (504/2002), si cerea amendarea posturilor tv care difuzeaza acest spot si retragerea sa de pe piata.
Campania in cauza, supraintitulata "Gabriel se gandeste la tine", a debutat la sfarsitul anului trecut, initiata de compania Gabriel Resources Ltd cu sediul in Toronto, Canada. Dupa cum s-a scris deja in presa, compania propune, la Rosia Montana, un proiect de extragere a aurului la suprafata, printr-o campanie de publicitate care se straduieste sa convinga publicul din Romania asupra efectelor proiectului.
Avand in vedere prevederile legale, Alburnus Maior precizeaza in respectivul memoriu cateva aspecte ale spoturilor care lezeaza demnitatea umana: "Este un spot fals si imoral; discriminatoriu si producator de prejudicii materiale; este un spot lipsit de un obiect licit; creeaza o imagine falsa asupra comunitatii din Rosia Montana, incercand sa induca impresia ca aceasta comunitate este afectata in intregime de o exploatare miniera ce si-a lasat amprente dureroase asupra mediului inconjurator si ca este o comunitate parasita, pustie". Se mai arata ca imaginile au fost filmate la exploatarea miniera actuala 2 de la Rosia Montana si care ocupa o suprafata de 55 ha din suprafata totala a comunei Rosia Montana de 4.161 ha. Inclusiv comentariul din off al spotului este sanctionat, fiind considerat "manipulator, incercand sa ironizeze in fond spusele prin diferenta izbitoare intre imagine si comentariul in sine", fara a se intelege concret cui ii apartine spotul.
"Este un spot fals si imoral; discriminatoriu si producator de prejudicii materiale, ce creeaza o imagine falsa asupra comunitatii din Rosia Montana."
Alburnus Maior
Publicul este indus in eroare
La final apare "Gabriel are solutia", fara sa fie identificat vreun operator minier inregistrat, fie in strainatate, fie in Romania cu acest nume, publicul fiind indus astfel in eroare. S.C. Rosia Montana Gold Corporation SA detine licenta miniera de exploatare a aurului de la Rosia Montana din 2000.
Gabriel Resources, potrivit memoriului, "nu prezinta decat operatiunea miniera la care este actionar majoritar, responsabilitatea pentru impactul asupra mediului revenindu-i, asadar, in intregime.
Solutia propusa de "Gabriel", printre altele, ar consta in stramutarea a circa 900 de gospodarii, folosirea a 400.000 tone de cianura de sodiu, distrugerea a noua biserici si zece cimitire, decopertarea a patru munti, acoperirea unei vai de 600 ha cu un lac de depozitare a cianurii folosite si distrugerea unor vestigii arheologice romane unice, din secolul al VI-lea.
Asadar, Alburnus Maior vine cu argumente care arata prezentarea unei publicitati inselatoare pedepsite prin Legea 148/2000, art. 7. Apoi, "prezentarea comunitatii Rosiei Montane este degradanta si nociva; este impotriva drepturilor cetatenilor acestei comune la demnitate umana si la propria imagine". Imaginea de ansamblu induce ideea ca "locuitorii sunt saraci, bolnavi sau vor fi bolnavi, deci oricum sunt neperformanti; ca acesti oameni au soarta pecetluita, ei sunt discriminati", cand, in fapt, zona aduce anual peste 15.000 de vizitatori, dezvoltandu-se in ultimii ani turismul rural.
Potrivit Constitutiei Romaniei, art. 30, alin. 6, "Libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viata particulara a persoanei si nici dreptul la propria imagine", se mai arata in textul citat.
Ralu Filip ne-a declarat ca a avut loc o analiza la CNA a celor invocate de Asociatia Alburnus Maior, dar ca "din punctul de vedere al Legii audiovizualului nu exista nici un motiv sa retragem spotul. O discutie pe aceasta tema vom mai avea in Consiliu in sedinta de marti". (Manuela Golea)