In spectacolul `Razvan Mazilu si invitatii sai` vor evolua, pe 12 martie, la Opera Nationala, dansatori din Portugalia, Israel si Romania, vor canta soprana Felicia Filip, muzicienii Johnny Raducanu si A.G. Weinberger, alaturi de actrita Maia Morgenstern. Show-ul va fi prezentat de Mihaela Radulescu.
Cu acest spectacol, Razvan Mazilu deschide proiectul `Dance Energy`, prin care vrea sa sprijine, impreuna cu Fundatia PRAIS, liceele romanesti de coregrafie. Banii din incasari vor fi donati Liceului `Floria Capsali` din Bucuresti. Cu acestia, liceul isi va cumpara pianine, costume, pantofi de dans si va putea invita pentru un stagiu un profesor din strainatate.
EVZ: Cum ti-a venit ideea sa faci acest spectacol?
Razvan Mazilu: Ideea o am de mult si vine dintr-o durere personala, pentru ca invatamantul coregrafic romanesc nu beneficiaza de aceleasi conditii ca sportul, de pilda. Copiii care fac sport au conditii, de la momentul Revolutiei incoace, pentru a face un lucru extrem de solicitant, extrem de greu, dar care duce la performanta. Ei bine, baletul, dansul nu au beneficiat de conditii, copiii sunt nevoiti sa faca mari sacrificii pentru a ajunge acolo unde-si doresc, adica la o cariera. De afara, profesia de dansator arata foarte roz, dar foarte putina lume stie cu cate probleme se confrunta invatamantul coregrafic romanesc.
Tie ce ti-a lipsit cel mai mult cand ai facut Liceul de Coregrafie?
Am terminat liceul in ‘92. Mi-au lipsit, in primul rand, conditiile in salile de balet pentru ca erau mici, de patru metri patrati, nu se poate invata dans in astfel de spatii. Noi nu aveam vestiare, era unul improvizat si impropriu. Era frig, iarna imi amintesc ca purtam manusi si fulare la orele de balet. Nu vreau sa dramatizez si sa devin patetic, dar asta a fost realitatea. Eram dusi cu forta la spectacolele omagiale ale lui Ceausescu. Nu faceam dans contemporan din cauza programei scolare.
Din fericire, Revolutia a venit la timp si a deschis portile, mi-a dat libertatea de informare care mi-a folosit. Dar inca nu este suficient, pentru ca vedem in continuare in jurul nostru cum se construiesc atatea cladiri de sticla pentru birouri, dar, la 20 de ani dupa Revolutia din ‘89, n-am reusit sa construim o scoala de dans, in vreme ce alte tari - Franta, de exemplu - au adevarate palate in care studiaza viitorii dansatori. Din pacate, nu doar Bucurestiul e in aceasta situatie. Exista licee si la Cluj, la Timisoara, la Iasi, iar acolo conditiile poate ca sunt si mai ingrozitoare, pentru ca tinerii au mai putine alternative.
Tu te-ai gandit vreodata sa renunti, cu problemele pe care le aveai in timp ce studiai?
Nu mi-am pus problema asa, pentru ca, la urma urmei, in niciun domeniu nu e foarte usor. Sigur ca am avut momente de deriva, in care m-am simtit debusolat si total singur pe lume si in aceasta profesie. Dar cu siguranta am stiut sa merg mai departe, sa ma ambitionez si sa fac dans cu toata pasiunea. Pasiunea este un ingredient magic in arta.
Pe artistii pe care i-ai invitat in acest spectacol i-ai cunoscut inainte?
Cu majoritatea am si lucrat de-a lungul carierei mele. I-am cunoscut la festivaluri si concursuri in strainatate. Cand le-am trimis aceasta invitatie, ei mi-au raspuns cu tot entuziasmul. In fiecare an, in proiectul `Dance Energy` va fi un spectacol dedicat dansului contemporan cu alti invitati, neaparat si din strainatate.
Invitati de seama
Maia, Johnny Raducanu si Felicia Filip
`Imi plac foarte mult opera, jazzul si bluesul. Voi dansa in spectacol pe celebra arie `Addio dell passato`, din opera `Traviata`, cantata de Felicia Filip`, a spus dansatorul. `Johnny Raducanu mi-a dat o lectie de mare generozitate, cand, in 1997, mi-am sustinut lucrarea de licenta, cu spectacolul `Vorbeste-mi ca ploaia`, la Teatrul Odeon. El canta si a compus chiar muzica spectacolului, iar eu eram tanar, la inceput de drum. Cu A.G. Weinberger am fost plecat in turnee in Grecia si Egipt`, a explicat Mazilu.
Catalina George