Reclamele ii enerveaza pe spectatorii nerabdatori sa inceapa filmul, dar ii salveaza pe cei intarziati, care stiu ca pot intra, dupa un sfert de ora, cu punga de pop-corn si paharul de Coca-Cola. Publicitatea continua sa supravietuiasca in cinematografele de stat, din ce in ce mai pustii.
Inainte de 1989, mirajul cinematografului atragea zeci de milioane de spectatori. In prezent, numarul celor care prefera filmul pe marele ecran s-a redus la aproximativ trei milioane pe an. Cauzele sunt multiple. Cinematografele de stat au cunoscut o rapida decadere, multe dintre acestea inchizandu-si portile sau fiind transformate in sali de bingo si carciumi.
`Sunt sapte judete in Romania in care nu mai exista niciun cinematograf!", spune Constantin Fugasin, director general al companiei Champions, firma ce monitorizeaza evolutia incasarilor in cinema. Preturile biletelor ii descurajeaza pe romanii de rand.
In plus, este mai comod sa te uiti la ultima premiera americana piratata pe un DVD. Astfel, cinematografele din proprietatea statului ii alunga pe iubitorii de film. Sezonalitatea influenteaza intrarile in salile de cinema. `Perioadele cele mai proaste sunt lunile iulie, august, decembrie si sarbatorile. Cele mai bune sunt lunile martie, aprilie si septembrie-noiembrie", precizeaza Fugasin.
Daca cinematografele de stat sufera, afacerile salilor private prospera. Acestea atrag si grosul publicitatii. Firesc, acolo unde sunt cei mai multi spectatori apar si reclamele.
Publicitatea se face pe bani putini
Este destul de dificil de facut o estimare asupra valorii pietei de publicitate in cinematografele tarii, pentru ca nu exista monitorizari. Totusi, voci din piata publicitatii afirma ca bugetele de publicitate derulate in cinematografe, la nivelul anul 2006, au variat intre 700.000 si un milion de euro.
Pentru acest an, Bogdan Zaman, director al agentiei Catalina Advertising, estimeaza o crestere a volumului de publicitate de maximum 10-20%.
Publicitatea din cinematografele de stat se rezuma, in fapt, la spoturile difuzate la inceputul proiectiilor. Rareori se face sampling la intrarea in cinematografe si se mai organizeaza evenimente de BTL.
O investitie importanta a venit din partea promotiei lansate in urma cu patru ani de catre compania Orange, care se adreseaza clientilor care pot cumpara in anumite cinematografe, in fiecare zi de miercuri, doua bilete la pret de unul. Campania are ca scop, pe langa promovarea brandului Orange, cresterea numarului de vizitatori in timpul saptamanii.
`Bugetele medii investite de clienti in publicitatea din cinematografe variaza undeva intre 3.000 si 3.500 de euro pe luna", spune Bogdan Zaman. Catalina Advertising este agentia care vinde publicitate pentru aproximativ 15 dintre salile de cinema detinute de Regia de Distributie si Exploatare a filmelor (RADEF).
Salile sunt pozitionate in cele mai importante orase din tara: Oradea, Constanta, Timisoara, Cluj-Napoca etc.
Daca intrarea ar fi libera, salile s-ar umple cu spectatori
`E un business 'subtire'. Ca sa ai cu adevarat castig la publicitatea din cinematografe, cred ca ar trebui ca intrarea sa fie libera. In aceasta situatie, salile ar fi pline si s-ar vinde mult mai multa reclama la preturi mai mari", precizeaza Bogdan Zaman.
El spune ca nu se poate vorbi de profituri importante in acest domeniu atata timp cat salile sunt prost amenajate, iar tinerii au ocazia sa vada filmele piratate chiar inainte sa apara in cinematografele din Romania.
Principalele categorii de produse care isi plaseaza spoturile pe ecranele salilor de cinema sunt marcile de bere, automobile, asigurarile, bancile sau dulciurile. In cinematografele private, portofoliul de clienti este mai mare.
`Cinematograful reprezinta o medie aparte, permitand combinarea comunicarii clasice ATL (spot video), cu tehnicile - hai sa le numim 'neconventionale' - BTL (sampling, distributie de flyere, branding).
Imaginati-va un exemplu: cand ajungi in holul cinematografului, printre afisele premierelor se strecoara cate un mesaj publicitar. La casa de bilete primesti un flyer care intregeste mesajul de mai devreme sau un cupon de concurs.
In lobby gasesti un stand de sampling unde poti incerca produsele promovate mai devreme si poti obtine mai multe detalii", explica Vlad Tudosie, director la Cable Direct, firma ce vinde publicitate pentru retelele Movieplex, Glendale si alte cateva cinematografe private din tara.
Potrivit ultimului studiu Media Fact Book, editat de Initiative Media, publicitatea in cinematografe reprezinta 0,02% din bugetul total cheltuit anul trecut pe mediile conventionale. O cifra care te face personaj intr-un film... mut.