O asemenea performanta literara aradeana, de-a intra in programa scolara, n-a mai cunoscut-o decat marele poet aradean Stefan Augustin Doinas, cu binecunoscuta-i poezie "Mistretul cu colt de argint", din programa de liceu si de bacalaureat, la limba si literatura romana! Asadar, dupa ce a abordat cu mult succes povestirea, schita, basmul (Fat-Frumos certat cu gluma) si romanul basm (Orasul piticotilor mincinosi), Dumitru Toma a demonstrat cu volumul "Povesti pentru furnici si copii mai mici" (ilustratiile - deosebit de sugestive - sunt semnate de Luminita Oprea Penisoara), o buna cunoastere a "gramaticii" fanteziei pe care o reclama dificilul gen de literatura pentru copii, gen ce continua o prestigioasa traditie in cadrul literaturii nationale romanesti - care astazi este reprezentata prin poeti si prozatori de valoare ca Ana Blandiana, Constanta Buzea, Constantin Chirita, Vladimir Colin, Calin Gruia, Alexandru Mitru, Marin Sorescu, Radu Tudoran si altii - traditie careia tanarul scriitor aradean i se alatura cu succes. Cartile sale insufla micilor cititori incredere in viata, in capacitatea omului de a invinge raul, de a-si afirma inepuizabilele sale resurse creatoare.
Ca detinator al faptului etic (de care nu se face niciodata caz), Dumitru Toma isi organizeaza "discursul" narativ pe baza principiului psihologic, el regizeaza tensiunea, suspansul, respectand si cultivand o "tactica" a povestirii, urmarind asigurarea interesului cititorului mic care ia cunostinta de intamplarile narate. Iata un exemplu: "lui Marcel, iepurele cu urechi portocalii, i s-a intamplat o nenorocire: si-a pierdut urechile!". Prin aceasta "punere in scena", autorul lanseaza inca de la inceput un enunt captivant, ce sugereaza continutul substantei narative. Intr-o alta povestire, un "dulap", o "masa" si un "cuier" fug de acasa intr-o noapte cand toti ai casei dormeau, autorul punand accentul de data aceasta asupra situatiei epice si nu asupra personajelor ce concretizeaza o stare conflictuala, cele trei personaje "fantastice" fiind obligate sa faca fata unor imprejurari neobisnuite pentru conditia lor de lucruri insufletite de autor, devenind eroii unei povestiri din care micii cititori vor extrage unele semnificatii etice. Apoi alte povestiri se aproprie de basm. De exemplu, in "Noaptea uriasului", relatarea se situeaza intr-un plan al trecutului; intamplarea