La Covasna, Staţiunea celor 1000 izvoare de sănătate, s-au reunit, luni, 3 decembrie 2007, într-un Forum de dezbatere a Proiectului Legii voucherelor de vacanţă, reprezentanţi 6 camere de comerţ şi industrie judeţene - Bacău, Braşov, Buzău, Covasna, Prahova şi Teleorman, iar alte 15 camere de comerţ şi industrie judeţene au transmis mandatul lor - Arad, Bihor, Bistriţa-Năsăud, Botoşani, Caraş-Severin, Călăraşi, Constanţa, Dâmboviţa, Giurgiu, Harghita, Ilfov, Iaşi, Olt, Vâlcea, Vrancea, în total 21 de camere teritoriale -, CCI a României, a două Confederaţii Naţionale Sindicale - Cartel Alfa şi Frăţia, a patru patronate profesionale din turism - ANAT, ANTREC, FPTBR, OPTBR -, Secretarul de Stat pentru Turism din cadrul MIMMCTPL, Lucia Morariu, SIF Transilvania, deputatul Antal Istvan , vicepreşedintele Comisiei pentru industrie şi servicii de la Camera Deputaţilor, manageri de complexe balneare, unităţi emitente de tichete de masă, se arată într-un comunicat remis AMOS News.
Forumul de dezbatere a fost organizat şi cu asistenţa GTZ - Programul Guvernului German de Promovare Economică şi Ocupare a Forţei de Muncă în România, instituţie reprezentată de forum de dl. Wienfried A. Senker Coordonator program şi Ioana Dobrescu şi Anca Popescu, asistenţi proiect.
În cadrul Forumului participanţii au dezbătut, multicriterial, necesitatea şi oportunitatea finalizării procesului legislativ de adoptare a Legii voucherelor de vacanţă de Camera Deputaţilor, luând în considerare, în principal, următoarele elemente:
Concediul de odihnă este un drept recunoscut de Constituţie şi Codul Muncii, dreptul la vacanţe este un drept fundamental pentru cetăţenii europei.
Doar 30% din populaţia României, cu vârsta de peste 7 ani, a efectuat concediu de odihnă, în afara domiciliului, în 2007.
Experienţa bunelor practici în folosirea astfel de sisteme în Franţa, Elveţia, Austria, Spania, Belgia, Italia, Marea Britanie, Portugalia, Ungaria, dovedeşte că voucherele de vacanţă au condus la dezvoltarea mai rapidă a turismului în aceste ţări.
România are nevoie de mecanisme de impulsionare a valorificării resurselor naturale, a potenţialului şi capacităţilor turistice existente, creşterea circulaţiei turistice interne fiind chemată să fundamenteze investiţiile atât de necesare turismului, ramură economică care reprezintă, pentru foarte multe zone din ţară, o alternativă a dezvoltării durabile.
Presiunea asupra pachetelor salariale, la un an după aderare, în „confruntare” cu capacitatea economiei reale de a da curs unor aşteptări prea optimiste, care trebuie însă să aibă la bază creşterea productivităţii muncii, performanţe tehnologice, calitate.
Reducerea fenomenului cronic de lipsă de fonduri pentru subvenţionarea medicamentelor, medicamente al căror consum cunoaşte, valoric, în ultimii ani, o creştere peste media sporului de salariu mediu brut pe economie, peste media creşterii economice a ţării, în condiţiile utilizării nesatisfăcătoare a resurselor naturale de tratament - preventiv, de întreţinere şi recuperator. Spre exemplificare, „nota de plată” pentru medicamentele destinate tratării afecţiunilor cardiovasculare, a fost, în 2006, de peste 300 milioane euro; aceasta în timp ce la Covasna - Staţiunea celor 1000 izvoare de sănătate®, se tratează, cu succes, în principal prin folosirea factorilor naturali, aceste afecţiuni.
Impactul negativ asupra veniturilor la buget, într-o proiecţie realistă, ar fi o scădere nesemnificativă, de numai 0,03 puncte în primul an de aplicare.
Dezvoltarea turismului, a activităţilor economice conexe, sociale şi culturale va genera noi locuri de muncă, va reduce sezonalitatea sectorului, vor creşte veniturile la buget din impozite indirecte, în special TVA, urmare a efectului multiplicator al turismului. Se vor asigura noi premise pentru creşterea contribuţiei turismului la PIB - (2,13% în România , 2003; 10% în Ungaria; 14% în Malta).
Îmbunătăţirea stării de sănătate a populaţiei, fidelizarea salariaţilor, coeziunea familiilor, transparenţă mai mare la plăţile din turism, eliminarea unui segment al economiei subterane, sunt alte elemente de susţinere a prezentului apel.
Având în vedere cele de mai-sus, participanţii la Forumul de dezbatere organizat la Covasna, pe data de 3 decembrie 2007, au convenit ca, pe data de 9 ianuarie 2008, să aibă loc o reuniune a specialiştilor, a reprezentanţilor comunităţilor de afaceri, sindicale şi patronale, la Departamentul de Turism al MIMMCTPL în vederea amendării variantei de lege aprobate de Senat, astfel încât, opiniile formulate în cadrul forumului să se regăsească într-o reglementare care să fie benefică, uşor aplicabilă, în consens cu obiectivele, scopul vizat prin noul act normativ.