De ani de zile, Dumitru Serban sustine faptul ca Uniunea Artistilor Plastici din Romania cunoaste un declin constant, din cauza incapacitatii de a se adapta la noile realitati sociale si economice din tara noastra. UAP a fost creata in perioada comunista si, intr-un regim centralizat, a reusit sa functioneze. Dar, odata cu schimbarea regimului din Romania, uniunea profesionala a artistilor plastici nu a mai reusit sa faca fata relatiilor de tip capitalist, dominate de strategii de marketing, de accelerare a circulatiei bunurilor, ideilor, persoanelor, de supletea si flexibilitatea relatiei intre institutii, intreprinderi si organizatii de acelasi profil si din campuri operationale diferite. Din 1990 incoace, UAP a pierdut sustinerea financiara guvernamentala, dar si foarte mult din baza sa materiala - galerii de arta, sedii, ateliere de lucru.
Chiar si Combinatul fondului plastic si Fondul plastic insusi au ajuns un compartiment dezafectat al uniunii.E nevoie de un Statut al artistilorNoul presedinte al Uniunii Artistilor Plastici din Romania, aradeanul Dumitru Serban, isi propune sa revigoreze complet acest organism, in primul rand prin conferirea unei importante mult mai mari. In cadrul unei intalniri pe care a avut-o saptamana trecuta la Sibiu, cu reprezentanti ai uniunilor de creatie din Europa si ai ministerelor de cultura din mai multe tari europene, Dumitru Serban a constatat ca dezideratele sale sunt aliniate conceptiei europene asupra rolului si statutului unui artist. In acest moment, la nivel european se lucreaza la elaborarea unui Statut al artistilor, care, avand putere de lege, sa asigure protectia necesara unui artist. Atat in ceea ce priveste creatia, cat si protectia sociala - precizeaza Dumitru Serban.
Si in Romania s-a incercat elaborarea unui astfel de Statut, dar noi tot am scris si am tot scris, dar nimeni nu ne-a bagat in seama. Astfel, artistul roman nu are niciun fel de Statut legal care sa il protejeze si sa reglementeze nivelul taxelor si impozitelor pe care trebuie sa le plateasca - mai spune Dumitru Serban.Obiectivele reformeiPrincipalul obiectiv al presedintelui UAP este transformarea UAP intr-un organism apt sa participe cu capacitatea decizionala la: formularea politicilor culturale nationale, in parteneriat cu Ministerul Culturii, cu MNAC, cu ICR, cu Ministerul de Externe, de pe pozitie de egalitate; formularea politicilor zonale si europene, ca furnizor de proiecte actuale prin continutul problematic, social, politic, artistic, educational etc..
Alte obiective urmarite de Dumitru Serban sunt contributia UAP la vizibilitatea internationala, prin: reactualizarea departamentului de cercetare si documentare, bazata pe absorbtia imediata a informatiei la zi asupra tuturor evenimentelor de arta din spatiul romanesc; refacerea arhivelor spoliate si distruse in ultimii 15 ani; reinstaurarea UAP ca un spatiu activ al dezbaterii culturale; reactivarea completa a bibliotecii deschisa membrilor Uniunii, studentilor din universitatile de arta, politologie, stiinta imaginii, sociologie, sectii de marketing si management ale Academiei de stiinte economice etc.; aplicarea de proiecte pentru obtinerea de donatii; refacerea schimburilor de carte de arta.Proiectul de reforma a UAP elaborat de Dumitru Serban urmareste si asigurarea statutului social al artistilor; protectia artistilor varstnici; asigurarea unui suport financiar ca suport nerambursabil sau ca imprumut fara dobanda, sau cu dobanda mica - in functie de cazuri, pentru sustinerea proiectelor; refacerea retelei de galerii ale UAP si a fondului de ateliere; reglarea problemelor legate de impozitele pe diversele forme de venit obtinute prin participarea la piata de arta (cuantumuri, deduceri, drepturi de autor.); refacerea retelei de case de creatie, functionand si ca centre de rezidenta internationala; protectia juridica a membrilor UAP.Galeriile de artaReorientarea galeriilor UAP se afla, de asemenea, in atentia lui Dumitru Serban. Referindu-se la acest lucru, domnia sa precizeaza ca activitatea lor ar fi mai util sa ofere o informatie diferentiata, pe orientari artistice.
Galeriile ar trebui conduse ca orientare de un critic (sau prin concurs de proiecte de mai multe echipe). Proiectele legate de fiecare galerie in parte ar trebui sa se refere la profilul ei. In felul acesta si tinerii critici ar putea avea acces la exercitiul curatorial, si, pe de alta parte, competenta si reteaua de relatii nationale si internationale a criticilor, istoricilor de arta ar sustine activitatea galeriei. Fiecare galerie ar trebui sa aiba relatii cu galerii similare, din lume, prezentand o banca de date a artistilor deja prezentati si avuti in vedere pentru dezvoltarea programului galeriei, o adresa electronica, un site cu legatura la banca de date electronica a UAP.Masurile de protectie sociala a artistilor, pe care Dumitru Serban urmareste sa le implementeze, se refera la securitatea sociala, munca pe termen scurt intr-o alta tara a Uniunii Europene, asigurarea sociala pentru artistii independenti (care nu sunt angajati cu carte de munca), adoptarea unor perioade de calificare mai flexibile s.a.
Capacitatile productive
Un alt punct foarte important cuprins in Proiectul de reforma elaborat de Dumitru Serban il reprezinta refacerea capacitatilor productive ale UAP. Primul demers trebuie sa fie legat de: reactivarea productiva a Combinatului fondului plastic, refacerea liniilor tehnologice, atragerea unor investitori reali, un manageriat competent, crearea unei retele de servicii, de consiliere si productie care sa canalizeze comenzi spre Combinat si spre atelierele artistilor.Proiectul de reforma al Uniunii Artistilor Plastici din Romania, elaborat de Dumitru Serban, este foarte ambitios. Cel care conduce, de acum, destinele artistilor plastici profesionisti din tara noastra este optimist in privinta implementarii proiectului, bazandu-se pe dorinta de schimbare a celor care l-au votat, dar si pe tinerii artisti romani, foarte receptivi la schimbare si la alinierea politicilor culturale romanesti la cele europene.