' Un ordin al Ministerului Educatiei a aruncat invatatorii si profesorii intr-o competitie lipsita de scrupule. ' Pentru a-si pastra posturile, ei organizeaza activitati extracurriculare cu un impact redus asupra elevilor sau scriu carti fara legatura cu materia predata. ' Deoarece aceste activitati sunt bine punctate in concursul de dosare, dascalii aloca mai putin timp pregatirii orelor. ' "Rigorile pedagogice nu mai sunt respectate. Iei legea, analizezi ce activitati sunt
punctate si spui : asta fac, asta nu fac", sustine un dascal.La aceasta situatie s-a ajuns pe fondul scaderii numarului de elevi din mediul rural si in orasele din provincie. Potrivit legii, in aceste cazuri, reducerea personalului didactic se face prin concurs. Din pacate, nu unul in scris sau la catedra, ci unul de dosare. Iar de aici apar abuzurile. "Trebuie sa scriu o carte daca vreau sa raman pe post, nu conteaza daca sunt sau nu capabil. O voi scrie pentru a ma proteja. Nu este important subiectul sau daca e relevant pentru ceea ce predau eu. Pot
X1_AdParams =
{
'pub':'1212121112121',
'site':'romanialibera',
'section':'site',
'zone':'rectangle',
'size':'300x250'
};
face o selectie de ghicitori pe care le gasesc in diverse carti, le aranjez dupa un alt criteriu, le public si obtin sapte puncte la dosarul de evaluare. O colega a rescris o carte cu ortograme. Respectiva colega, chiar fara experienta, a dat afara de pe post un contracandidat : invatator cu 30 de ani de activitate", spune Maria H., invatatoare intr-un sat din judetul Hunedoara.
Glorie pentru o carte intr-un exemplar"Metodologia privind miscarea personalului didactic de predare si pregatire practica din invatamantul preuniversitar", elaborata de Ministerul Educatiei la 13.11.2006, mentioneaza criteriile pentru evaluarea personalului didactic. Se puncteaza, printre altele, diploma de absolvire a colegiului pedagogic universitar (8 puncte), studiile postuniversitare (3 puncte), rezultate obtinute in ultimii doi ani scolari (maximum zece puncte). Subiectivitatea incepe atunci cand se apreciaza activitatea in comisia metodica (4 puncte), participari la seminarii, simpozioane, conferinte, con-grese (8 puncte), publicarea unor monografii, lucrari stiintifice (7 puncte), articole de specialitate (1 punct), carti in domeniul educational (5 puncte). In afara cifrelor seci inscrise in dreptul acestor activitati, nici o nuanta. "Trebuie sa scrii o carte, sa alergi pe la tot felul de simpozioane pentru ca astfel obtii un punctaj bun. Nu conteaza ce tiraj are cartea, poate fi intr-un singur exemplar. Fiecare isi organizeaza actrivitatea doar pentru a obtine un punctaj mai mare. Copiii trec pe planul doi", ne-a declarat o profesoara din judetul Alba sub protectia anonimatului.Dosarele pot fi manipulateSindicatele par sa fi inteles dimensiunea acestui fenomen. Ionel Barbu, expert in cadrul Federatiei Sindicatelor din Invatamant "Spiru Haret", intrevede trei modalitati pentru reducerea personalului didactic: la cerere, prin concurs (o proba scrisa si practica) sau pe baza de dosare. "Consider ca organizarea unui concurs scris, si nu unul pe baza de dosare, reprezinta varianta corecta pentru ca oamenii valorosi sa ramana in sistem. Autoritatile pretind ca acceptarea concursului de dosare elimina suspiciunile si stresul participantilor. In orice caz, doar incepand cu acest an s-au acceptat drept criteriu de departajare rezultatele obtinute la concursurile nationale si la olimpiade", spune expertul. In opinia acestuia, pentru a se evita eventualele abuzuri, Ministerul Educatiei ar trebui sa analizeze impactul pe care cartile publicate de dascali il au asupra disciplinei predate. Inventatorii de simpozioane"Trebuie analizat daca participantii la simpozioane urmaresc propria perfectionare sau doar obtinerea unei hartii pe baza careia sa obtina un punctaj mai bun", precizeaza reprezentantul sindicatelor. Acest deziderat nu prea are legatura cu realitatea. Un profesor de liceu din Alba ne-a precizat ca exista cadre didactice care "inventeaza" simpozioane "unde vorbesc despre lucruri pe care nu le vor aplica niciodata si care nu au relevanta pentru elevi".La centru lucrurile par mai asezate. Purtatorul de cuvant in cadrul Inspectoratului scolar Bucuresti, Marian Banu, ne precizeaza: "Criteriile de evaluare a cadrelor didactice sunt clare, chiar daca poate exista si o doza de relativizare. Este normal ca unui invatator care participa la un concurs de teatru sau initiaza o campanie antidrog sa i se acorde puncte la dosar. Ministerul Educatiei lanseaza anual 25 de concursuri, la care, daca invatatorii participa cu succes alaturi de elevi, pot obtine puncte". "Cate puncte se dau pentru simpozioanele internaTionale?"Desi legea este proaspata, pe site-ul Ministerului EducaTiei discuTia privind reducerea de personal este aprinsa:' " Vreau sa stiu daca pentru participarile la simpozioanele internationale s-au dat puncte si cate. Ce alte probleme mai pot intampina la depunerea dosarului? Am inteles ca multe puncte se 'rad', chiar daca cei de la scoala ti le-au validat. Asta pentru ca inspectorii de la judet n-au fost informati despre activitatile sustinute. Care e 'traseul'?, Dosar-dovezi-vizare? Lung travaliu… dar sper sa merite!" (Mihaela)' "Sunt profesor titular pe o catedra de chimie-fizica. In scoala mai sunt doi titulari: unul pe chimie, iar celalalt pe fizica. Anul acesta am fost anuntata ca voi primi restrangere de activitate deoarece am titulatura dubla si din aceasta cauza nu se efectueaza punctaj in catedra. Mi s-a facut punctaj numai mie, nu si celorlalti colegi. Pe unul din colegi sunt sigura ca-l depasesc la punctaj." (Pisone)' "Eu sunt prof stagiar, titular. Se fac restrangeri si e clar ca voi pleca primul chiar daca am terminat si master intre timp. Exista prevazut in metodologia de restrangere faptul ca nu poti fi restrans de la liceu la scoala generala sau se considera doar punctajul? Am facut un curs international de integrare. Unde poate fi bagata asta si cate puncte as lua?" (Trandafir)' "Daca ma titularizez pe un post de invatator si peste 4 ani se reduce conform prognozei demografice, cine intra in restrangere de activitate? Eu sau cel care va avea punctajul cel mai mic?" (Bogaom)' "As dori sa aflu cine are intaietate: cadrul didactic care vrea sa se transfere de la o unitate la alta si are 40 puncte sau cel care intra in restrangere de activitate si are 34 pct.?" (Melinda)CONCURENTA' "Apare o ura permanenta intre dascali""Criteriile pentru evaluarea personalului didactic nu reflecta activitatea la clasa, care este minimalizata. Dosarul de evaluare este steril din punct de vedere al performantelor didactice pentru ca cel mai bine punctate sunt activitatile extracurriculare. Fiecare profesor isi face o fisa de autoevaluare pe baza criteriilor din lege. In cele din urma, consiliul de conducere al scolii intocmeste, pe baza dosarului, o ierarhie si decide care profesor ramane. Ca director poti fi vigilent si sa verifici cate exemplare dintr-o carte publicata a vandut fiecare profesor, ce a vorbit la simpozioane si cat de valoroase au fost referatele pe care le-a facut. Dar nu peste tot se intampla la fel si in plus este vorba de o munca titanica din partea conducerii scolii.Pana si criteriile de punctaj sunt defectuoase. Organizatorul unui simpozion obtine acelasi numar de puncte precum un vorbitor. Este o alergatura permanenta si de aici apare o ura intre dascali."Mihaela S. : director de scoala generala in judetul Alba.CRITERII' "Esential trebuie sa fie procesul de predare""Noi luam in considerare doar cartile care obtin codul ISBN, fapt ce impune publicarea unui numar minim de exemplare: 10-15, parca. Un dascal trebuie sa aiba calificative profesionale bune, dar si diverse contributii educationale. Multe cadre vin la noi cu ghiduri, monografii, articole diverse. Ne cer sa le validam participarea la simpozioane pentru a primi puncte. Este o activitate intensa din partea profesorilor pentru a obtine astfel de distinctii. Exista dascali care se prezinta exemplar la clasa si participa la conferinte. Daca cele doua activitati pot fi imbinate : foarte bine, dar nu trebuie ca procesul de predare sa fie afectat de activitatile profesorilor din afara clasei. Concursul de selectie a cadrelor didactice ar trebui sa cuprinda un interviu si predarea unui curs. Candidatul nu trebuie sa aiba posibilitatea de a reproduce ceea ce a invatat. Avem nevoie de profesor de matematica, nu de un matematician." Elena Ignat : inspector scolar general adjunct Alba