Festivalul aduce la Sibiu cele mai recente producţii de animaţie din Europa, de la filmul de animaţie de lung şi scurt metraj, la serii de televiziune, grafică animată, spoturi şi videoclipuri animate, animaţie pentru jocuri şi platforme interactive.
În competiţie se vor întrece timp de cinci zile, cei mai buni creatori de animaţie din 15 ţări, majoritatea europene.
Din cele 95 de filme care vor fi jurizate, unul este produs în SUA, iar jumătate sunt create în Marea Britanie şi România. Printre animaţiile care participă la festival se află şi Animat Planet, producţia Antena1.
"Festivalul îşi propune să funcţioneze ca o platformă de întâlnire între animatori şi public. În abordarea festivalului ne-am definit ca priorităţi naraţiunea, utilizarea creativă a noilor tehnologii şi creatorii tineri", a precizat directorul festivalului.
Programul celor cinci zile de festival include proiecţii ale lucrărilor selectate în competiţie, discuţii şi întâlniri ale creatorilor cu publicul, şi o serie de ateliere în care cei tineri pot experimenta modul de realizare a unei animaţii. Accesul publicului se va face gratis la proiecţiile de la orele 21.30, restul animaţiilor putând fi vizionate contra unor bilete cu preţul cuprins între 3 şi 7,5 lei.
De miercuri, sibienii au ocazia să creeze singuri filmuleţe de animaţie, cu ajutorul unui calculator care va fi montat în interiorul unei sobe de tablă. "Va fi ca un bancomat, care nu va scoate bani, ci filmuleţe de animaţie", a precizat directorul festivalului.
Începuturile animaţiei româneşti se regăsesc la şase ani după Dinozaurul Gertie al lui Winsor McCay, în 1920 fiind realizată pelicula "Păcală pe lună" a artistului Aurel Petrescu. Ea s-a pierdut, astfel încât "Haplea" (Marin Iorda, 1927) a devenit cea mai veche creaţie din istoria animaţiei româneşti.
Acest mod de exprimare proaspăt descoperit s-a irosit din cauza lipsei de elan şi a reapărut doar după 1939 cu producţii cum ar fi "România etnografică" (Dem, 1939) sau "Cei trei muşchetari" (Gion, 1943).
Referenţii au acordat, în general, puţin merit acestor producţii, comparându-le cu animaţii de top din acea perioadă - Mickey Mouse, Betty Boop, Răţoiul Donald şi Bambi - aflate deja pe piaţă. Cel mai important animator din această perioadă a fost Aurel Petrescu, el realizând peste 80 de producţii, majoritatea comerciale.