Istoria starneste rasul oricarui om normal (din fericire, ea avut un final fericit, dupa interventia presei), dar la o privire mai atenta ea este simptomatica pentru relatia dintre autoritatile locale - responsabile cu votarea bugetului institutiilor de spectacole - si creatori. Ultimii sunt "la mana" primilor, iar expresia merita folosita aici tocmai fiindca raporturile se consuma la un nivel primitiv. Cel mai des consilierii locali nu au nici pregatirea, nici aplecarea spre cultura necesare pentru a judeca activitatea insitutiilor a caror viata (financiara) depinde de ei. Au, in schimb, tot felul de interese, si de persoane favorite, numai bune pentru a fi "plasate" la conducerea unui "lacas" cultural. Cat despre deschiderea acestor oameni, despre experienta lor in domeniu, e mai bine sa nu pomenim. Totul se reduce la politica sau bani, dupa caz. Asta cand nu e vorba de prostie pur si simplu.
Cazul teatrului din Arad este ultimul dintr-un lung sir: cu patru ani in urma directorul Teatrului Tineretului din Piatra Neamt, Corneliu Dan Borcia, a fost "rasplatit" pentru o stralucita activitate manageriala - materializata in premiere, premii, un festival care ajunsese printre primele din tara - cu schimbarea din functie, fiindca nu era simpatic consilierilor PSD majoritari. La Brasov, tanarul director Claudiu Goga a fost sistematic "sapat" de primaria locala si nu si-a pierdut functia castigata prin concurs numai fiindca este sustinut de toata trupa teatrului. Totusi, dupa cum anunta in dezbaterea cu pricina regizorul Mihai Maniutiu, Teatrul "Sica Alexandrescu" din Brasov inca nu are voie sa-si puna afisele in oras, ci numai in perimetrul teatrului. Nu mai e mult pana sa se ceara "parasirea orasului", nu?
La Constanta, activitatea teatrului e sub semnul intrebarii din cauza unui proces in derulare: autoritatile locale au decis comasarea institutiilor de spectacol din oras - teatru dramatic, teatru de revista, companie de balet - iar angajatii au dat in judecata primaria. Motiv pentru care, de unde vroiau sa faca reduceri de buget, acum pot face economie completa, fiindca cine poate angaja proiecte in conditii de completa nesiguranta? Si la Targoviste se inregistreaza tensiuni locale, o suma de consilieri locali observand in ultima vreme ca exista un teatru, dar asta numai dupa ce acesta a fost construit de la zero de regizorul Mihai Constantin Ranin. Cand ai succes, necazul e ca devii mai vizibil si incepi sa deranjezi.
Relatia dintre autoritatea locala, care se comporta ca seriful local, stand cu pistolul scos cand e vorba de artisti, de parca ar avea de-a face cu niste cowboy, si acestia din urma este un subiect dureros pentru comunitatea artistica (Uniunea Teatrala din Romania a intervenit, de altfel, in unele din aceste cazuri, in apararea artistilor vizati). Date fiind intentiile de continuare a descentralizarii - proces cerut si de Uniunea Europeana in care tocmai am intrat - aceasta tema e de natura sa faca obiectul unor politici de stat, menite sa amelioreze urmarile descentralizarii pentru institutiile din teritoriu. Asta daca mai au timp sa se ocupe de acest lucru politicienii nostri, dupa ce termina discutiile despre referendumuri, biletele si alte chestiuni "arzatoare" pentru patrie. cristina.modreanu@gandul.info