Pe 10 noiembrie a fost vernisata, la Institute for the Study of Ancient World (ISAW), prima expozitie romaneasca de arheologie in spatiul nord-american, organizata de ISAW si Muzeul National de Istorie a Romaniei, cu sprijinul Ministerului Culturii, Cultelor si Patrimoniului National. Ginditorul de la Hamangia a fost doar una dintre cele 175 de piese de patrimoniu national, la care s-au adaugat artefacte din colectii muzeale provenind din Bulgaria si Republica Moldova, prezentate la New York sub incitantul titlu The Lost World of Old Europe – The Danube Valley 5000-3500 BC. Institutul Cultural Roman din New York e partener in organizarea si promovarea acestui eveniment dedicat culturii Cucuteni, seria de activitati fiind inaugurata de o masa rotunda deschisa publicului la care au participat personalitati instrumentale in conceperea expozitiei.
Muzeul National de Istorie a Romaniei este detinatorul majoritatii pieselor prezentate la New York si coordonatorul echipei care a contribuit la realizarea acestei expozitii, reunind obiecte din colectiile Muzeului National de Arheologie si Istorie al Moldovei de la Chisinau (Republica Moldova) si ale Muzeului Regional de Istorie Varna (Bulgaria), dar si din partea a inca 18 muzee din tara. Alaturi de reprezentantii MNIR, Crisan Museteanu (director), Nicolae Dragomir Popovici (director al sectiei de arheologie), Ioan Opris (cercetator, sectia Istorie) si Corina Bors (muzeograf si coordonator de proiect), au mai fost prezenti la masa rotunda de la sediul ICRNY Roberta Casagrande-Kim, cercetator principal la ISAW si unul dintre initiatorii acestui ambitios proiect, Florica Zaharia, conservator la sectia textile din cadrul Muzeului Metropolitan din New York, si Virgil stefan Nitulescu, presedintele Comitetului National Roman al Consiliului International al Muzeelor ICOM.
Discutia, moderata de Corina suteu, director ICRNY, a oferit informatii la prima mina despre travaliul organizatoric si pozitionarea in proiect a tuturor institutiilor participante, dar, mai ales, despre conceptul expozitional si relevanta culturala a evenimentului. Este pentru prima oara cind 250 de artefacte europene vechi de mai bine de 6000 de ani si de provenienta majoritar romaneasca sint prezentate publicului american. Exponatele denota nivelul de creativitate si modernitate atins intre 5000-4000 i.Chr. in zona reprezentata azi de sud-estul Europei. Vasele din ceramica pictata, straniile figurine sculptate, preponderent feminine, ornamentele de aur si din cupru si, nu in ultimul rind, iconicul Ginditor de la Hamangia, unul dintre cele mai celebre obiecte de arta din Europa preistorica, sint dovada incontestabila a faptului ca, mult inainte de Egipt si Mesopotamia, spatiul danubiano carpatic – reprezentat prin cultura neo-eneolitica din Cucuteni, dar si cele din Boian, Gumelnita, Hamangia, Vadastra sau Vinca – a fost unul dintre cele mai sofisticate leagane de civilizatie preistorica.
Dintr-o lista lunga a celor responsabili pentru reusita acestui impresionant proiect cultural romano-american se impun, in principal, doua nume: Shelby White, renumit filantrop american pasionat de cultura antica, fondatorul si unicul sustinator financiar al Institute for the Study of Ancient World, creat in 2006 in cadrul New York University, si Nicolae Dragomir Popovici, director al sectiei Arheologie din cadrul MNIR, a carui specializare in domeniu a fost esentiala in elaborarea conceptului expozitional. De fantastica lui expertiza au beneficiat, la vernisajul din 10 noiembrie al expozitiei The Lost World of Lost Europe, ambasadorul Romaniei la ONU, doamna Simona Niculescu, si dramaturgul Matei Visniec, aflat la New York pentru un eveniment ICRNY din cadrul vastului program Performing Revolution in Central and Eastern Europe, carora domnul Popovici le-a oferit un pasionant tur ad-hoc printre exponate.
Expozitia de la ISAW este insotita, in lunile care urmeaza, de o serie de evenimente artistice care pun in dialog exponatele arheologice cu contextul contemporan din tarile partenere si, in primul rind, din Romania. Pe linga rolul de mediator al contactului dintre institutiile instrumentale in montarea expozitiei, deschisa pina la 25 aprilie 2010, Institutul Cultural Roman din New York asigura integrarea acestui eveniment punctual fara precedent intr-un context artistic mai larg, in cadrul programelor publice ale ISAW. Seria de intilniri curatoriale si vizite ghidate conexe va fi dublata de organizarea, in 2010, a unui concert, a unei demonstratii de olarit si, nu in ultimul rind, a unor proiectii de filme reprezentative pentru dezvoltarea societatii romanesti de la o perioada istorica la alta, inaugurate in ianuarie cu prezentarea peliculei Morometii de Stere Gulea.
Imagine: Ginditorul si Femeie sezind, Cernavoda, lut ars, Cultura Hamangia, 5000-4600 i.Chr., Muzeul National de Istorie a Romaniei
Institutul Cultural Roman din New York
E-mail: info@icrny.org
16.11.2009