Prezentare artist Petru Botezatu
Nascut la Focsani, in timpul razboiului, Petru Botezatu isi petrece copilaria la Piatra Neamt.
Inainte chiar de a implini 19 ani, cade victima ultimului val de arestari masive operate de noii detinatori ai puterii comuniste recent instaurate. Este acuzat de conducerea unei organizatii contrarevolutionare, impotriva securitatii statului si apoi, intr-un proces public, la Iasi, judecat de un tribunal militar, este condamnat la 12 ani inchisoare politica.
Procesul cunoscut atunci ca procesul elevilor de liceu, il arunca impreuna cu alti 4 tineri in cea mai sinistra detentie, si - dupa un periplu prin mai toate inchisorile de groaznica amintire din Romania acelor ani, - sfarseste in cele din urma in beciurile de la Gherla.
O interventie cu adevarat divina face ca procesul sa fie redeschis dupa catva timp, si, desi i se reduce pedeapsa, va fi condamnat din nou, de data aceasta pentru asociere ilegala ...
Dupa eliberare, in 1964 este admis la Facultatea de Arte Plastice. Desi considerat un element periculos, un dizident vesnic sub observatie si supraveghere, i se permite totusi in anii care urmeaza absolvirii sa functioneze ca profesor. In curand va deveni clar ca visul sau de a se manifesta ca artist se va izbi necontenit de un zid implacabil de neacceptare. O incompabilitate sistemica, o respingere viscerala, o discordanta vibratorie ... intr-o lume in care intelectualitatea era periculoasa si condamnabila, iar creatia suspecta si represabila....
Lucrarile sale sunt sistematic eliminate din expozitii nationale importante, expozitiile personale ii sunt cenzurate, sansele de expresie artistica personala sunt din ce in ce mai diminuate cu cat dictatura ceausista isi consolideaza si mai mult puterea si se extinde, imobilizand societatea romaneasca definitiv si iremediabil, sufocand fiecare aspect al vietii culturale si sociale. In 1977, artistul isi da demisia si, intr-un efort dramatic de a da un sens vietii sale artistice, isi redirectioneaza fortele creatoare catre pictura religioasa.
Astfel din 1979, incepe pictarea unui numar important de biserici, care va coincide cu aproape un deceniu de creatie de pictura sacra, dar si cu o adevarata exultanta a spiritului sau creator, care, pentru prima oara in viata, are sansa de-a se desfasura pe campuri largi de mii de metri patrati, asupra carora se arunca cu o bucurie fara margini, simtindu-se imputernicit sa faca vizibila - potrivit intelegerii umane- biserica lui Dumnezeu.
In 1987 cu o viza pentru o vizita la Asezamantul Romanesc de la Locurile Sfinte din Israel, reuseste sa se refugieze in Austria.
Incepe astfel la Viena un exil care se va dovedi deopotriva minunat si mizerabil, glorios si derizoriu, provocator si mistuitor, dar dupa o sedere de circa 2 ani in Austria, 3 expozitii personale, semnalate in mod semnificativ de catre presa de specialitate, vanzarea unui numar considerabil de lucrari, o remarcabila contributie la restaurarea si mai ales repictarea frescelor istorice de la Maria Alm, (Salzburg), artistul se indreapta totusi catre America.
Dupa prima expozitie la Ottawa in Canada -unde se stabileste in 1998 - despre care ziarele locale scriau cu uimire Sold -out, (vanduta in intregime), o performanta cu adevarat extraordinara pentru un artist complet necunoscut...lucrarile artistului roman vor continua sa fie expuse si achizitionate de colectionari in nenumarate galerii din Ottawa, Toronto si Montreal... In 1994 Muzeul Civilizatiei ii achizitioneaza una dintre cele mai importante lucrari de arta sacra produse vreodata, piesa care se afla azi in expozitia permanenta a muzelui.
In acelasi an, Petru Botezatu se reintoarce pentru prima data in Romania de dupa revolutie. Ca urmare a reintalnirii cu vechiul sau prieten Dr. Arh. Irineu Chiorbeja, staret acum al Manastirii Nemt, accepta sa picteze frescele capelei din zidurile de incinta ale manastirii Neamt datand de peste 500 de ani.
Cateva luni mai tarziu, un apel telefonic din Statele Unite, confirma faptul ca a fost selectat dintr-un numar impresionant de artisti sa picteze muralele unei noi biserici construite in stil Renascentist la facultatea de Teologie a Universitatii Samford din Birmingham, Alabama. In octombrie, acelasi an incepe pictarea domului si isi petrece intreaga iarna pe schela, in climatul bland si favorabil al sudului american.
In curand, guvernul american ii acorda statutul de resident permanent pe baza aptitudinilor sale exceptionale (extraordinary abilities).
Nenumarate manifestari incepand cu ceremonia de dedicare (sfintire) a Capelei Beeson, articole, repetate aparitii si interviuri la televiziune, documentare si paginii intregi de ziar, imnuri, seminare si conferinte, dedicate artistului, constituie ampla marturie a extraordinarei aprecieri starnite de Petru Botezatu dupa pictarea muralelor de la Samford.
În urmatorii 5 ani, continua sa lucreze pentru Universitatea Samford din Birmingham ca artist in rezidenta, concepand alte cicluri de lucrari, sculpturi, picturi si chiar icoane, care impodobesc azi Facultatea de Teologie Beeson.
Asa cum se exprima Decanul Facultatii , Dr. Th. George, in documentarul dedicat carierei artistului de catre Televiziunea Romana, prezenta lui Petru Botezatu ...a constituit a learning moment in the life of our school (un moment de invatatura in viata scolii noastre), ... arta sa constituind o experienta unica in istoria Statelor Unite, pe care nu o vom uita niciodata .
In 2001, revine in Romania la invitatia parintelui Ioan Ghiurco, ziditorul maretei catedrale Sf. Vinere din Zalau, Salaj. Incepand din acea vara maestrul Botezatu lucreaza la impodobirea cu fresce a noii constructii, iar din 2003 in paralel si la repictarea mai vechii catedrale din centrul orasului Zalau, Adormirea Maicii Domnului.
Creatia pictorului Botezatu, atat sacra cat si profana, de o diversitate si bogatie incredibile, extinzandu-se pe meridiane si continente ale lumii atat de diferite, cuprinzand vaste ansamble murale, dar si o gama imensa de lucrari laice in majoritatea genurilor si mediilor existente, provine dintr-o imaginatie ale carei limite sfideaza deseori intelegerea umana obisnuita.
Instalat in fata unei lucrari, artistul pare sa stabileasca un contact secret si absolut personal cu o sursa transcedentala, situata in alte planuri, dincolo de orizonturile usor tangibile, caci, in mintea sa vizionara par sa coexiste multiple lumi paralele, in timp ce opera sa intretine o cronica iscusita a tainelor secrete si incantatoare ale Universului....
Lucrarile expuse
Pictura - Grafica - 1 lucrari