Prezentare artist Elena Lupu Seserman
Studii : Facultatea de pictura
Clasa prof. Petru Lucaci
Licentiata a Universitatii
De Arta Bucuresti.
Expozitii 1999 a€ Expozitia a€śAbsolventilora€ť clasei
de grup: de pictura, promotia1999,
Galeia Etaj Âľ, Teatrul National,
Bucuresti
2002- Salonul de Toamna, Caminul Artei
2002- Bienala de Artaa€ťGh. Petrascua€ť
Targoviste.
2002- Concurs National de Arta
a€śNicolae Tonitzaa€ť- Barlad.
2002- Shop Art -Sofitel
2003- Salonul de Arta Municipal Bucuresti
2003- Shop Art a€Sofitel
2003- Muzeul de Arta a€Brasov
2005- Saloanele Moldovei a€ Chisinau,
Galeriile de Arta U.A.P. C-tin Brancusi.
2005- Saloanele Moldovei- Bacau.
2006- Salonul Municipal- Bucuresti
Expozitii
Personale 2000 - Hotel Orizont a€ Predeal
2001 - Muzeul de Arta Brasov
2002 - Primaria Predeal
2003 - Biblioteca Judeteana, Brasov
2004 a€ Caminul Artei /etaj, Bucuresti
2006 a€ Caminul Artei / etaj, Bucuresti
2007 a€ Simeza , Bucuresti
Comentarii Critice:
a€śEste lesne de inteles , pictura ptr Elena Lupu inseamna cercetare in domeniul formei si al raporturilor acesteia cu materialitatea cromatica. Un drum preferat de tanara generatie, un neoexpresionism ce vehiculeaza gestul, energia, mai mult decat imaginea concreta. In cazul Elenei Lupu, aplecarea spre formele naturii este evidente, reperele ei in humea realului sunt clare. Laitmotivul este copacul, considerat un simbol al evolutiei, al continuitatii si discontinuitatii, o tema simbolica bogata in semnificatii, pe care o gasim in majoritatea culturilor lumii. Dar nu numai acesta este motivul ptr care Elena Lupu s-a oprit asupra copacului, ci mai degraba plasticitatea lui, armonia pe care o dezvolta.
Copacul a€ generic asa cum il percepem atunci cand il vizualizam inseamna volum amplasat in spatiu, structura , evolutie, posibilitati variate de interpretare cromatica, detalii semnificative, in esenta o forma ce impune prin prezenta sa, dar si o bogata sursa imaginativa. Elena Lupu stie sa exploateze cu abilitate aceasta oferta generoasa a motivului preferat. Studiul atent face ca perceptia si sinceritatea gestului sau sa fie convingatoare. Remarcam intelegerea cu care pune in valoare forma, structurile geometrice ale compozitiei cu raporturile cromatice, sugestiile de materialitate palpabila cu subtilitati de armonii tonale. Gestul sau este extrem de variat, de la tusa larga, spontana la o picturalitate atent controlata, de la forma bine articulata la o materialitate in care aceasta se dizolva, de la collage la fotografie, ea stie a integra toate acestea intr.-un ansamblu expresiv si coerent. Echilibrul stapaneste picturalitatea ei, punand in valoare capacitatea de a armoniza un demers articulat pe multa rationalitate, cu o anume poeticacu o stare pe care o controleaza. Aflata la inceput de drum, Elena Lupu manifesta o decizie clara. Sansa este, credem, de partea ei , prin studiu ,seriozitate, deschidere si ambitie.
MARIA-MAGDALENA CRISAN , 2003
Lucrarile reprezinta o tema simbolica : "Arborele"
a€śAsezat pe o banca la umbra unui tei, mi-am ridicat ochii si am masurat cu privirea bogatia minunata si inepuizabila a coroanei arborelui
Din acea seara, am avut intotdeauna mult respect pentru orice fiinta umana care este capabila sa deseneze un arbore
( Carl Spilteler-1914)
Tema arborelui pe care mi-am propus sa o cercetez, este un motiv care a constituit ptr mine, de mai multi ani, o provocare, o tema generoasa ce permite o dezvoltare ampla datorita continutului bogat in semnificatii, atat la nivel formal cat si al implicatiilor simbolice.
Din p.d.v. formal copacul ofera o generoasa paleta de abordari care permit transferul de structuri plastice din natura. Toate aceste pretexte au fost preluate si integrate unui exercitiu de limbaj ce a incercat sa reconstituie si sa localizeze stari adecvate mesajului vehiculat. Am incercat prin studiile efectuate direct in peisaj si prin stocarea unor imagini fotografice sa acumulez un material informational cat mai amplu care sa-mi permita o diversificare a abordarilor plastice pe aceasta tema.
Tratez trunchiul de copac , nu ca pe un simplu obiect real, ci ca un semn, ca expresie a unor trairi interioare. Lemnul este doar trupul, radacinile sunt relatia cu pamantul, iar substanta este o masura, oglinda a trairii.
Am conceput imaginea artistica a copacului ca un semn complex ce uneste organic expresia si semnificatia, capabil sa trezeasca printr-o forma dorita expresiva si prin alcatuirea sa originala, un lant de trairi si reprezentari .
Preocuparile, la nivelul limbajului au vizat aspecte compozitionale , structurale, prin utilizarea unor diferite materiale care sa confere o densitate plastica si consistenta.
Pana la urma, motivul copacului s-a transformat intr-un pretext pentru un recital de mijloace de expresie plastica.
Fata de acest tip de abordare ce a imbinat experienta lucrului direct in natura cu prelucrarile ulterioare din atelier, imi doresc in continuare sa extind aria de cercetare asupra temei si in alt plan.
In demersul acestui proiect intentionez sa transmit modul meu personal de a vedea , de a intelege nenumaratele structuri sugerate, acele trairi ale copacului in spatiul lui, acele miscari, modificari de forme, diversele a€śchipuri a€ś capatate in patrunderea subtila a luminii, sau in acele momente ale dezlantuirii naturii, acea multitudine de culori, flori , muguri, fructe.
Drumul parcurs prin paduri si executarea unor lucrari de atelier, au condus la aprofundarea studiului legate de simbolistica arborelui din mai multe domenii de cercetare.
Din perspectiva unei vechi experiente culturale careia religia, istoria, filosofia, psihologia, traditia, i-au furnizat permanent multiple semnificatii, arborele ocupa un loc important in cercetarile lor.
Preocuparea mea este pentru analiza semnului plastic desprins dintr-un spatiu arhetipal, loc al unei posibile comunicari cu diverse culturi. As face referire la Arborele Vietii din cultura Bizantina si la generoasa lui reprezentare in cultura romaneasca.
Pe langa aceste surse as dori sa implic si bogata paleta de semnificatii din zona arhetipala, copacul inlesnind comunicarea intre cele trei niveluri ale cosmosului: cel subt eran, prin radacini; suparafata pamantului prin trunchi; inaltul prin ramurile copacului. El aduna laolalta toate elementele fundamentale: apa, aer, pamant si foc.
Arborele este simbol al vietii in continua evolutie, scara catre cer, arborele evoca intreg simbolismul verticalitatii, pe de alta parte el slujeste drept simbol pentru caracterul ciclic al evolutiei cosmice: moarte si regenerare.
Avandu-si radacinile infipte in pamant si crengile inaltate catre cer, arborele este socotit ca un simbol al raporturilor ce se stabilesc intre cer si pamant. In acest sens are caracterul unui centru , ceea ce face ca Arborele Lumii sa fie sinonim cu Axa Lumii.
Arborele , noteaza Mircea Eliade este incarcat cu forte sacre deoarece este vertical, creste, si se regenereaza, a€śel moare si renaste de nenumarate oria€ť
Studiul spiriteleor arborilor depaseste preocuparile fitomitologice, atingand pe cele ale cosmogoniei si antropologiei, comunicarea mistica intre arbore si cosmos mergand pana la a confunda cosmosul cu arborele si arborele cu omul.
Lucrarile expuse
Pictura - Grafica - 16 lucrari