Prezentare artist Adriana Dragomir
Cea care va vedea lumina zilei şi Aşi va petrece o bună parte din copilărie An frumoasele ţinuturi ale Transilvaniei a Crişana şi Banat a apoi se va maturiza prin studii liceale şi superioare de arhitectură şi construcţii la Bucureşti, dar An final se va stabili la Iaşi, nu este alta decAt Adriana DRAGOMIR, artista care azi Aşi deschide sufletul prin prima sa expoziţie personală către exigentul public ieşean. Şi-a cultivat Anclinaţiile artistice prin studii de pian,balet, lecţii de desen la Liceul de arhitectură a unde a şi cAştigat cAteva premii, dar şi de limbi străine (vorbeşte fluent italiana, maghiara şi franceza).In complicatele meandre ale existenţei se părea la un moment dat că muzele nu-i mai surAd, dar sacrul foc al artei, acolo unde există, nu se stinge ci doar se domoleşte. A simţit nevoia să-şi contrabalanseze bagajul de cunoştinţe şi experienţe ştiinţifice cu incitantele valori ale artei plastice a către care este chemată- una din bucuriile esenţiale, cum spunea Le Corbusier. CAteva participări la expoziţii de grup, un premiu acordat de Asociaţia Artiştilor Plastici Iaşi, unde este şi membră, au Ancurajat-o să se decidă pentru acest mare pas.
Cu o construcţie intelectuală complexă şi realistă, Adriana Dragomir visează An limitele unui optimism prudent, este mai curAnd seceptică. Are multe Andoieli, atAt cu privire la existenţă, cAt şi cu privire la ştiinţă şi artă. Este conştientă că păşind pe drumul artei auzi multe sunete de sirenă, dar AntAlneşti şi multe capcane Antinse de mizeria vieţii.
Creaţia sa artistică din expoziţia de faţă se dezvoltă pe cAteva paliere : A)Grafica.
Marii maeştri din vechime spuneau, nu fără temei, că cine ştie desen intră cu certitudine An panteonul picturii. Prin cAteva exemple dovedeşte cu claritate şi convinge că ştie bine legile desenului privind forma, umbrele, perspectiva, măsura, relaţiile spaţiale, compoziţia. Dar azi, datorită impresioniştilor, desenul este considerat numai o condiţie care uneori este şi ignorată. Culorii i se acordă rolul principal, chiar determinant An construcţia picturală . Artista propune al doilea palier B) Acrilice, An care cu o tehnică mai nouă angajează şi culoarea An spaţiul plastic plăsmuind imagini cosmice (Dialog interplanetar, Peisaj nordic, Răsărit etc) avAnd ca fond dominant gama cromatică minoră a culorilor reci. C) Ulei a natură statică(Trandafirul tău, In lumina serii, Daruri, etc). Cu acest ciclu trece la o cromatică mult mai complexă An care, pe lAngă forme obiect sau fenomene naturale cu conţinut astro-fizic, privite artistic, autoarea angajează arhiva sentimentală, unda emotivă care conferă personalitate şi solemnitate obiectelor a apar obiectele hilozoice (Ansufleţite de fiinţa artistului), flori care zAmbesc,fenomene naturale care reflectă nu natura ci sufletul omului cu convulsiile lui ,cabalina simbol, conţinAnd vectori psiho-morali ca : forţa, inteligenţa, graţie şi eleganţa etc.Nu lipseşte metafora plastică. Este simţită subtil An Naturi statice, Peisaje, Atitudini, Bidivii sau Diverse (Maternitate, Demiurg, Dimineaţa).
Artista a trecut cu brio de la spaţiul tridimensional fizic a specific obiectului arhitecturii a la spaţiul pictural An care a treia dimensiune este sugerată de jocul optic al culorilor, unde se deschide miraculosul domeniu al iluziilor de care numai artistul carismatic va avea cu adevărat succes. Este notabil şi faptul că Adriana Dragomir nu s-a contaminat An creaţia sa de nici-o modă.Ai urăm bun venit An Sidhana (calea desăvArşirii artistice), cum spunea scriitorul indian Rabindranath Tagore.
Mihai Pastragus
Lucrarile expuse
Pictura - Grafica - 8 lucrari
- 4 lucrari