Grammy - Best Orchestral Performance
In ceea ce priveste muzica clasica, premiul Best Orchestral Performance a revenit albumului semnat de Orchestra Simfonica din Boston, dirijata de Andris Nelsons, cu lucrari de Dmitri Sostakovici: Passacaglia din opera “Lady din Mtensk” si Simfonia a X-a.
Este un album care poate fi (re)ascultat aici http://www.romania-muzical.ro/voteaza-2015/disc/video-andris-nelsons-primul-album-din-seria-sostakovici-in-umbra-lui-stalin-music-box-24-august/1355121/3071/11, un album care contine o interpretare exceptionala a Simfoniei a X-a de Sostakovici, care cuprinde in partea a doua, dupa marturisile lui Sostakovici insusi, un portret al lui Stalin. De altfel, discul face parte dintr-o serie intitulata “Sostakovici in umbra lui Stalin”, in cadrul careia vor aparea Simfoniile de la a V-a la a X-a, compuse de Sostakovici in perioada stalinista. Simfonia a X-a a fost interpretata in premiera in decembrie 1953, dupa moartea lui Stalin, insa schitele acestei simfonii dateaza inca din anul 1946.
Insa nu doar povestea dramatica a vietii lui Sostakovici, initial un rasfatat, apoi, un proscris al regimului stalinist, a adus un premiu Grammy pentru acest disc. Ci si interpretarea absolut fascinanta a Orchestrei Simfonice din Boston, de altfel, una dintre cele mai bune orchestre americane, care din 2014 il are director muzical pe letonul Andris Nelsons, un dirijor nascut in 1978 si educat de celebrul sau compatriot Mariss Jansons care la randul sau s-a format la Conservatorul din Sankt Petersburg, dar si alaturi de legendarul, astazi, Herbert von Karajan. Deci, avem un concert live incredibil de bine interpretat de o orchestra exceptionala, intr-o simfonie rusa si foarte la moda (Sostakovici este unul dintre cei mai des interpretati compozitori pe scenele zilelor noastre), si foarte bine inteleasa, in viziunea unui dirijor tanar si entuziast, care a trait in lumea descrisa de muzica lui Sostakovici. Rascolitor!
Grammy - Best Opera Recording
Pe 1 septembrie 2015, celebrul dirijor japonez Seiji Ozawa a implinit 80 ani si a fost sarbatorit cu un nou disc, cuprinzand lucrari de Maurice Ravel. Doua dintre acestea sunt lucrari vocale: fantezia lirica “Copilul si vrajile” si cele trei poeme pentru voce si orchestra “Sheherazade”. Au putut fi ascultate si la Radio Romania Muzical si inca pot fi ascultate aici http://www.romania-muzical.ro/voteaza-2015/disc/ravel-cu-seiji-ozawa-music-box-16-noiembrie-2015/1372151/3071/11
Sigur, venise timpul ca acest dirijor, unul dintre cei mai mari ai timpurilor noastre, sa primeasca un Grammy, (a fost nominalizat de 8 ori, dar pana acum nu a fost premiat niciodata) insa nu doar aceasta a contat, ci si cu adevarat exceptionala interpretare a muzicii lui Ravel, realizata de un muzician care cunoaste toate subtilitatile acestei muzici speciale, dificil de interpretat, mai ales pentru voci, si datorita pronuntiei in limba franceza: daca nu vorbesti perfect limba franceza, este destul de dificil sa canti convingator in aceasta limba. Si in plus, discul cuprinde o lucrare foarte rar inregistrata din repertoriul lui Ravel, aceasta fantezie lirica “Copilul si vrajile”, care in rolul principal o are pe mezzosoprana americana Isabel Leonard (nascuta in 1982), care a ajuns deja la al doilea premiu Grammy (primul obtinut la aceeasi categorie Best Opera Recording, in 2013). Protagonista ciclului Sheherazade este tot o mezzosoprana americana, Susan Graham, care este de altfel una dintre cele mai cunoscute si iubite cantarete americane ale momentului. Adaug si prestatia pe masura a orchestrei infiintate de Ozawa in Japonia, Orchestra Saito Kinen, alcatuita din instrumentisti japonezi care activeaza in marile orchestre europene si americane.
In 27 si 28 februarie, de la ora 11.00, Radio Romania Muzical va ofera posibilitatea sa (re)ascultati aceste albume de Grammy, in 4 si 5 martie va urma si auditia albumului “Joyce and Tony” semnat de mezzosoprana Joyce DiDonato si Antonio Pappano, celebrul dirijor care evolueaza insa in calitate de pianist pe albumul care a castigat un premiu Grammy la sectiunea Best Classical Solo Vocal Album. Si in plus, in aceste doua week-end-uri de Grammy, la Radio Romania Muzical pot fi ascultate si din albumele care au castigat premii Grammy la sectiunea jazz: “Past Present” cu John Scofield si “Made in Brazil” cu Eliane Elias.
Grigory Sokolov – Live from Warsaw and Salzburg
Este considerat de multi drept cel mai mare pianist in viata; e greu, cred eu, de stabilit un asemenea clasament, insa cu siguranta, Grigory Sokolov este unul dintre cei mai buni pianisti in viata, un pianist care a creat in jurul sau o aura de mister: in fond, cati pianisti nu vor sa profite de mediatizare (Grigory Sokolov nu acorda interviuri), cati cer spatii de repetitie de doua ori mai mari decat altii si lucreaza personal alaturi de acordeur la pregatirea pianului pentru recital; cati nu vor sa cante decat in recital, pentru ca considera ca nu au timp suficient de repetitie pentru a pregati alaturi de o orchestra un concert; cati nu vor sa cante pe un pian mai vechi de 5 ani; cati au concerte cu casa inchisa peste tot unde canta si fani care-i urmaresc prin lume, vanand toate recitalurile?
Cine e rus, supraponderal, vegan, interesat de stiinte oculte, si care a starnit o intreaga disputa in lumea politica britanica, referitoare la regimul vizelor pentru non-cetatenii europeni? Numai el, Grigory Sokolov, pianistul care nu vrea sa inregistreze intr-un studio pentru disc si care a acceptat doar inregistrarea recitalurilor sale live.
Anul trecut, dupa o tacere de 20 ani, a fost publicat un album Grigory Sokolov incluzand inregistrari dintr-un recital sustinut la Festivalul de la Salzburg din 2008: a fost unul dintre marile succese de critica si de vanzari ale casei Deutsche Grammophon.
Pe 15 ianuarie 2016, aceeasi casa a lansat un nou album Grigory Sokolov, incluzand inregistrari realizate in 2013 pe scena Filarmonicii din Varsovia (pe primul disc) si la Festivalul de la Salzburg (pe al doilea). De fapt, discul trebuia sa recreeze programul recitalului sustinut la Salzburg in 28 august 2013, compus din 7 piese de Franz Schubert, Sonata Hammerklavier de Beethoven si nu mai putin de 6 bis-uri acordate atunci de Grigory Sokolov. Insa probabil artistul a considerat ca inregistrarile lucrarilor lui Schubert, cantate intr-un program asemanator la Varsovia, au iesit mai bine.
Ascultand acest album, realizezi inca o data ca Grigory Sokolov face parte dintr-o rasa aparte de pianisti, pe cale de disparitie, pentru care perfectiunea detaliului este totul. Nu doar ca, judecand in mare, un recital de 3 ore este o incercare pentru oricare pianist, dar analizand fiecare nota in parte, realizezi ca un asemenea rafinament, intensitate emotionala, nuante de piano inefabile, parca nu ai ascultat niciodata. Grigory Sokolov ofera o experienta sonora unica, de care va puteti bucura ascultand acest album la Radio Romania Muzical (duminica, 21 februarie, ora 13.05 si luni, 22 februarie, ora 19.00) sau oricand pe site-ul campaniei Voteaza discul de muzica clasica al anului 2016 www.romania-muzical.ro/voteaza2016.
Un concert deosebit
Daca tot am amintit premiile Grammy, ar fi de mentionat ca cea care a castigat in 2015 un echivalent al premiilor Grammy in Canada, premiile Felix, va veni la Bucuresti, pentru un singur concert sustinut la Ateneul Roman duminica, 13 martie.
Violonista Angele Dubeau este in prezent una dintre cele mai cunoscute si apreciate violoniste canadiene, succes masurat si in vanzarile-record ale discurilor sale, si in comentariile criticilor. E pacat ca in Romania este cvasi-necunoscuta, pentru ca in urma cu 32 ani, ea studia vioara la Bucuresti cu regretatul profesor Stefan Gheorghiu, mentor al unei intregi generatii de violonisti care astazi fac cariera internationala.
Iar repertoriul propus de Angèle Dubeau in concertul de la Bucuresti are o nota de unicitate, pentru ca prea rar (mai curand deloc) am putut asculta in Romania muzica lui Ludovico Einaudi, Arvo Pärt, Philip Glass si Michael Nyman, acei compozitori de muzica clasica contemporana care se bucura de un succes global, reflectat in vanzari-record de albume (ei bine, da, muzica clasica contemporana poate fi in topul vanzarilor de albume!). Insa aceasta muzica suna intr-un fel special, nu este agresiva, ci mai curand meditativa, nu foloseste disonantele, ci mai curand consonantele si este construita pentru omul contemporan care cauta in muzica evadare si consolare fata de presiunea societatii in care traieste.
Daca adaugam faptul ca Angèle Dubeau vine la Bucuresti cu o vioara Stradivarius, cred ca putem spune ca experienta acestui concert este cu adevarat una speciala. Bilete sunt disponibile aici. http://www.eventim.ro/ro/bilete/concert-angele-dubeau-la-pieta-bucuresti-ateneul-roman-424982/event.html
Cristina Comandasu
Februarie 2016