Cele cinci premiere de la Teatrul National, din aceasta toamna, `Burghezul gentilom`, `Menajeria de sticla`, `Neintelegerea`, `Dansand pentru zeul pagan` si `Sanziana si Pepelea`, sunt aspru sanctionate de public si de critici care se declara nemultumiti.
Pentru ultimul spectacol, "Dansand pentru zeul pagan" (`Dancing at Lughnasa`), de Brian Friel, care a avut premiera duminica seara, la Sala Mare, Ion Caramitru a chemat-o pe Lynne Parker, regizoare din Irlanda, ca urmare a faptului ca el insusi a lucrat acolo.
Piesa, care trimite la Cehov si la `Trei surori`, urmareste destinul a patru fete irlandeze, dar `treneaza timp de 2 ore si 45 de minute prin lipsa unui conflict si devine plictisitoare`, spune criticul Ileana Lucaciu.
Tanarul, interpretat de Liviu Lucaci, isi aminteste de parintii si matusile sale, care isi gasesc refugiul in dans, iar dialogurile se desfasoara in planuri separate, cu personaje care, desi vorbesc unele cu altele, nu se privesc in ochi, fiind aflate la distanta.
`Asistam, de fapt, la o intalnire intre doua culturi, irlandeza si romana, care se ingemaneaza`, spunea Ion Caramitru. Probabil multi nu au inteles ingemanarile, pentru ca multa lume a parasit la pauza sala Nationalului.
Cabotinismul din `Burghezul gentilom`
Spectacolul `Burghezul gentilom`, o adaptare moderna dupa Moliere, care a deschis manifestarile Francofoniei la sfarsitul lui septembrie, este poate cea mai controversata premiera de la TNB.
Din acest motiv, este cu atat mai surprinzator faptul ca acest spectacol a fost ales de selectionerul Marina Constantinescu sa deschida sambata si Festivalul National de Teatru.
Regizor neconventional, cunoscut prin montarea unui `Oedipe` problematic la Opera Nationala, Petrica Ionescu a propus o viziune contemporana asupra textului lui Moliere. ``Burghezul gentilom` este o mare greseala`, spune Ileana Lucaciu.
`Sunt mai multe spectacole intr-unul singur, de opera, de balet, iar un mare actor ca Victor Rebengiuc este sufocat. Insa, Maia Morgenstern sau Claudiu Bleont sunt penibili, de un cabotinism total`, sustine criticul.
`Un spectacol fracturat, care nu are continuitate in momentele sale, care aminteste de Frankenstein; scenografia este inspirata, dar nu este utilizata`, crede teatrologul Carmen Stanciu. `E foarte trist ce se intampla acolo`, explica ea.
Catalina Buzoianu a revenit dupa o lunga absenta la Teatrul National, pentru a relua lucrul la `Menajeria de sticla`, de Tennessee Williams, spectacol oprit de directia anterioara, a lui Dinu Sararu, intr-un moment de lucru avansat. `Un spectacol intors pe dos`, dupa cum considera criticii, dar care se bucura insa de girul Catalinei Buzoianu si al Valeriei Seciu.
`Neintelegerea` de la National
`Neintelegerea`, dupa Camus, in regia lui Felix Alexa, are la fel sansa unei prezente valoroase din afara teatrului - actrita Mariana Mihut. Dupa `Gandirea`, montata tot la National, Felix Alexa pare ca prefera piesele din zona metafizica: `Viata noastra, a tuturor, e facuta din putine intelegeri si multe neintelegeri`, spune regizorul. Publicul nu prea mai intelege insa ce se intampla pe prima scena a tarii.
Pentru copii
`Sanziana si Pepelea`
Spectacolul, in regia lui Dan Tudor, `Sanziana si Pepelea` aduna actori din diferite generatii, de la Mircea Albulescu, in rolul lui Papura Imparat, la Marius Bodochi, in rolul lui Pacala, si la Razvan Oprea, Pepelea.
`Un spectacol placut, dar nu mai mult de atat`, spune criticul Magdalena Boiangiu. `Oarecum neasteptat pentru Dan Tudor, care pana acum nu s-a ilustrat prin masura si bun-gust, acest spectacol il proiecteaza pe Alecsandri in actualitate cu umor si spirit ludic`, explica criticul. (Catalina George)
Simona Chitan