Aici se oglindesc magnifice edificii in apele Vltavei, facand ca aceasta urbe a Europei sa ramana una dintre cele mai frumoase citadele medievale, o mater urbis sau mama a oraselor.
Muzica lui Bedřich Smetana (1824-1884) rasuna printre valurile raului care-l va fi inspirat pe marele compozitor ceh sa compuna poemul simfonic care poarta numele cursului de apa.
Printre capodoperele de arhitectura medievala ale orasului se numara si Turnul Pulberariei (Prašná brána), o marturie a splendorii stilului gotic tarziu. Denumirea a ramas din secolul al XVII-lea, pe cand acesta era folosit pentru depozitarea explozibilului tunurilor. De aici pleaca Calea Regala, care traverseaza centrul vechi al orasului, pana la Castelul Praga. Traseul descopera calatorului o adevarata lectie de istoria artei, o lectie privita, o lectie in care stilurile gotic, baroc, renascentist sau art nouveau se integreaza consonant in urbanismul si arhitectura orasului.
Un alt turn la fel de celebru este cel al vechii primarii, o constructie in stilul neo-gotic, masurand o inaltime de zeci de metri. In jurul sau s-au tesut multe legende, datorate orologiului astronomic construit in urma cu peste o jumatate de mileniu. Aceasta capodopera a geniului ingineresc este datorata ceasornicarului imperial Mikuláš din Kadaň. Cele doua cadrane de mari dimensiuni atrag privirile trecatorilor, ca un magnet. Primul indica pozitia astrilor zilei si noptii, iar cel de al doilea este un calendar pe care sunt pictate reprezentari alegorice ale lunilor calendaristice si semnele zodiacale. Simbolurile sculptate ale societatii medievale strajuiesc, de secole, cele doua cadrane. Deasupra lor, din ora in ora, privitorii aflati in piata din fata turnului pot asista la “procesiunea” mecanica a statuilor, reprezentandu-i pe cei doisprezece apostoli. Parca in niciun alt loc din lume, arta si tehnica nu se imbina atat de armonios. Intreaga constructie a suferit in timpul celui de al Doilea razboi mondial. In ultima zi a marii conflagratii, centrul vechi a fost supus tirului artileriei naziste, iar edificiul public a fost mistuit de flacarile unui devastator incendiu. Din fericire, astazi totul este atat de bine reconstruit si restaurat incat, la fel ca si in cazul centrului vechi al Varsoviei, nu ai spune ca timpul si vicisitudinile sale ar fi lasat urme vizibile.
In piata centrului vechi se afla simbolul orasului Praga, Biserica Týn sau Biserica Doamnei Noastre (Týnský chrám), inchinata Sfinte Fecioare, care m-a trimis cu gandul la Catedrala Notre-Dame din Paris. Fatada de vest, cu cele doua turnuri asimetrice insa, a nascut o simbolistica arhitectonica asociata familiei, spunandu-se ca turnurile ar semnifica insusi cuplul primordial. Acestea domina centrul vechi al orasului, intregul lacas de cult fiind un monument de frumusete spirituala, nascut din pietrele care il inalta pe verticala dupa canoanele stilului gotic. Este de retinut faptul ca si aceasta biserica a fost refacuta dupa un mistuitor incendiu.
Un alt lacas de cult aflat tot in apropiere, de data mai recenta, este Biserica Sf. Nicolae (Chrám svatého Mikuláše). Acesta a fost construit in stilul baroc, in secolul al XVIII-lea, avand un interior care aminteste de cel al Domului Invalizilor din Paris (despre care am consemnat intr-un articol precedent) si care gazduieste astazi concerte de muzica sacra sau clasica, in afara liturghiilor duminicale.
In marea sinteza stilistica arhitecturala, ingerii care ornamenteaza superbele edificii par a vesti triumful esteticii unui desavarsit urbanism. Boema capitala din inima Boemiei se descopera privitorului ca un oras sculptat in piatra si in bronzul nemuririi, un must-see pentru toti cei care nu s-au perindat inca pe meleagurile sale.
Ceasul si calendarul astronomic
detaliu Turnul cu orologiu
detaliu Turnul cu orologiu
Biserica Tyn
Laura Yvette
Imagini : Adrian Mociulschi