Ca si in cazul altor marci celebre, povestea Prada incepe in Europa, compania impunandu-se pe piata americana mai tarziu, dupa ce produsele purtand aceasta sigla se bucurasera deja de succes. Fondatorul companiei a fost Mario Prada, care a inceput prin a vinde posete de piele, valize si pantofi pe piata europeana, cu destul de mare succes, emigrand ulterior in Statele Unite. Cum succesul parea sa devina o constanta, Prada a riscat si a deschis doua mici magazine in Milano, intrand astfel pe o piata puternica si incercand sa isi vanda produsele atat in Europa, cat si in America.
Secretul succesului sau rapid a fost calitatea deosebita a produselor, ce le facea sa fie usor de recunoscut si foarte apreciate de clienti. Desi preturile nu erau deloc mici, tot ceea ce purta marca Prada avea un aer exotic si special, iar Mario Prada nu ezita sa propuna rezolvari, materiale si modele originale, chiar socante pentru acele vremuri.
Daca la inceput gemantanele clasice Prada se bucurasera de mare succes, a fost pentru ca erau solide, sigure, elegante. Cand tot mai multe persoane au inceput sa calatoreasca mai ales cu avionul, astfel de valize clasice au devenit prea greoaie, iar vanzarile au scazut, de la cele ieftine, de serie, la cele scumpe, precum cele vandute de Prada. Daca unii producatori au abandonat sau au recurs la materiale sintetice, Prada a avut inspiratia de a oferi valize foarte elegante, mai mici si mai usoare, realizate din lemn sau chiar din carapace de broasca testoase. Practice ? Poate prea putin. Dar cu siguranta pe placul celor care preferau sa fie altfel decat ceilalti. Cu astfel de decizii inspirate, Mario Prada a reusit sa se mentina in top.
In 1950 s-a nascut si fiica lui Mario Prada, Miuccia, care va juca mai tarziu un rol important in realizarea si lansarea unor noi produse, precum gentile Pocone, realizate dintr-un material impermeabil si asemanatoare unor rucsacuri, un alt mare succes marca Prada. Miuccia Prada avea sa preia controlul asupra companiei incepand din 1979, iar anii petrecuti alaturi de tatal ei au facut-o sa poata controla totul. Si cu succes.
Cand Miuccia a preluat marca Prada, vanzarile scazusera surprinzator de mult, si se spunea ca nu va mai dura mult pana cand fabrica se va inchide. In loc sa se resemneze, Miuccia a aplicat acelasi stil creativ si original pe care il invatase de la tatal sau, aducand schimbari radicale in gama de produse si materiale Prada. Continuand linia deja stabilita, Miuccia avea sa lanseze mai multe serii de rucsacuri de lux si genti, realizate din nylon negru, inclusiv mai multe modele de posete, foarte apreciate in epoca. Mai ales la inceputul anilor '80 astfel de modele au fost in topul preferintelor, vanzarile stabilind adevarate recorduri si dand nastere unui lung sir de imitatii.
In incercarea - reusita - de a extinde compania, Miuccia lanseaza in 1986 o linie de incaltaminte pentru femei, alaturi de prima colectie de imbracaminte de lux, din materiale pretioase, cu accesorii pe masura. Va fi una dintre cele mai bune idei, pentru ca in scurt timp vor veni premiile, distinctiile, iar in 1995 Miuccia Prada castiga si premiul pentru cel mai bun designer al anului. Aceste distinctii au fost cea mai buna campanie publicitara pentru Prada, iar produsele cu aceasta marca nu aveau sa mai duca vreodata lipsa de cumparatori.
Dupa ce se impusese pe piata pretentioasa a hainelor de lux pentru femei, completand cu genti, incaltaminte si accesorii de aceeasi calitate, Prada s-a orientat spre un domeniu ce parea in trecut mai putin interesant, moda masculina, deschizand primul magazin de profil in 1998 la Los Angeles. In scurt timp, barbatii interesati de colectii Prada vor putea face cumparaturi si din alte magazine, precum cele din New York sau Las Vegas.
Prada nu si-a pierdut niciodata popularitatea. Incercand sa ofere modele diverse, de la cele potrivite in viata de zi cu zi la cele recomandate exclusiv podiumului de prezentare, preferand negru, maro, verde, alb, crem, Prada ramane una dintre cele mai importante marci din industria modei.
Ianuarie 2008