Pe locul 13 in aceeasi lista s-a aflat si blockbusterul lui Dan Brown, `Codul lui DaVinci`. Un nou film, lansat saptamana trecuta in America, a iscat si el discutii serioase despre modul in care il prezinta pe Iisus.
Viziunea care vrea sa rastoarne tipicul
Potrivit CNN, in `Culoarea crucii`, scris si produs de Jean Claude LaMarre, care joaca si rolul principal, Iisus este un om de culoare. Mai mult decat atat, filmul sugereaza ca Iisus ar fi fost persecutat din motive rasiale.
LaMarre a declarat ca filmul a avut scopul de a reabilita imaginea personajelor de culoare la Hollywood, dupa ce acestea au fost foarte mult timp stereotipizate ca negative, dar ca a urmarit indeaproape faptele istorice prezentate in Biblie. Tinand insa cont de istoria filmelor americane, Hristos a fost intotdeauna asociat cu un barbat alb.
Totusi, exista si exceptii, nu numai in privinta imaginii lui Iisus, ci si a altor personaje biblice. In filmul `A doua venire`, aparut in 1992, Iisus este un barbat de culoare. Filmul nu a fost insa foarte mediatizat, asa ca nu a starnit un scandal de proportii. Celebrul musical `Jesus Christ, Superstar`, aparut in 1973, il infatisa si el pe Iuda ca un barbat de culoare. Chiar si in comedia `Dumnezeu pentru o zi`, Atotputernicul este interpretat de Morgan Freeman, actor de culoare.
Noul Superman, intruchiparea lui Iisus
Controverse nu au starnit doar peliculele care arata un Iisus de culoare sau unul care poate cadea tentatiilor trupesti. La fel de multe pareri contradictorii a starnit si productia `Superman revine`, in care nu este vorba propriu-zis despre o poveste biblica.
Daca ati vazut filmul, v-ati dat cu siguranta seama ca multe scene au fost inspirate din Biblie. Un parinte atotputernic isi trimite fiul pe pamant pentru a salva omenirea, aratandu-le oamenilor calea spre `lumina`. Fiul este si el inzestrat cu puteri miraculoase. Acesta moare si se naste din nou.
Filmele cu Superman au fost intotdeauna pline de simboluri crestine si iudaice, dar de aceasta data imaginea lui Hristos este dusa la un alt nivel, mult mai profund. La un moment dat, Superman cade pe pamant intr-o pozitie care infatiseaza oarecum rastignirea pe cruce. El este injunghiat, ca si Iisus, care a fost atacat cu cutitul de catre un soldat roman.
De asemenea, o femeie este cea care da buzna in camera de spital unde trebuia sa fie Superman. Insa, o gaseste goala, la fel cum este gasit de cateva femei si mormantul lui Iisus. Cei cinci ani petrecuti de Superman in spatiu sunt o recreere a Inaltarii la Ceruri, iar Superman purtand greutatea lumii pe umeri evoca imaginea lui Iisus, care a a purtat pe umeri greutatea pacatelor omenirii.
Blasfemie sau nu?
Portretizarile lui Iisus in filme au fost dezbatute de teologi, de specialisti care au studiat indelung Evangheliile, dar si de oameni obisnuiti. Cu totii s-au intrebat daca prezentarea unui Iisus diferit de cel din Biblie este sau nu blasfemie.
Preotul anglican Mervyn Roberts a declarat pentru BBC ca imaginea supereroului Superman nu poate fi blasfemica. `Adevarul Bibliei iese la suprafata. Superman este mai mult o imagine a salvatorului, care este vazuta in multe locuri in istoria filmului. Asa ca, daca nu face referinte negative la adresa lui Iisus, o insulta directa, identificata ca o insulta la adresa lui Dumnezeu, nu putem spune ca este o blasfemie`, spune acesta.
Exista insa foarte multi crestini care nu au fost de acord cu preluarea unor imagini biblice in superproductiile de la Hollywood. Giles Fraser, preot paroh in Londra, crede ca una e sa incerci sa-i atragi pe copii la Biserica prin transformarea lui Hristos intr-un erou american, dar alta e sa faci asta si in cazul oamenilor mari. `Imaginea in alb si negru a binelui si a raului nu se potriveste cu dogma crestina`, a adaugat acesta.
Profesorul Stephenson Humphries-Brooks de la Colegiul Hamilton, din New York, declara pentru CNN ca noua productie `Culoarea crucii` ar putea starni controverse aprige dupa lansarea sa. `In mod normal, imediat dupa ce acest tip de filme sunt lansate oficial, apar tot felul de reactii din partea unor grupuri de crestini conservatori sau de evrei ingrijorati de antisemitism`, spune acesta.
`Culoarea crucii` a subliniat o idee destul de puternica, atat din punct de vedere iconografic, cat si religios, adauga el, asa ca este destul de clar ca prezentarea lui va starni o dezbatere serioasa despre religie si rasa. `In Statele Unite, cinematograful este un loc in care valorile religioase si identitatea proprie sunt exprimate in mod liber. Mergem la Biserci diferite, dar cu totii ne uitam la aceleasi filme`, concluzioneaza profesorul american.
Alte filme
Imaginea lui Hristos, in functie de perspectiva regizorala
`Iisus din Nazareth`, regizat de Franco Zeffirelli, `Evanghelia dupa Matei`, al lui Pier Paolo Pasolini, `Viata lui Brian`, de Monty Python, `Ultima tentatie a lui Hristos`, al lui Martin Scorsese (care a prezentat o scena de dragoste intre Iisus si Maria Magdalena) sau `Iisus din Montreal`, al lui Denis Arcand, sunt doar cateva dintre filmele care creioneaza imaginea Mantuitorului mai mult sau mai putin corect din punct de vedere religios.
Desi a fost apreciata drept cea mai buna pelicula despre viata lui Iisus, productia lui Zeffirelli a fost interzisa in Egipt, dupa ce liderii religiosi au protestat impotriva continutului sau. In acest film, imaginea lui Iisus respecta foarte bine standardele religioase, Zeffirelli insusi declarand ca a urmarit sa creeze un personaj care sa respecte adevarul biblic.
`Viata lui Brian`, al lui Monty Python, nu trateaza, la prima vedere, viata lui Iisus. Filmul prezinta viata unui om implicat in politica, aflat in conflict cu romanii, care este rastignit pana la urma. Pelicula este de fapt o paralela intre viata lui Brian si a lui Iisus, tratata intr-o maniera comica, fara sa aplice foarte mult din rigorile teologice.
Filmul lui Denis Arcand - `Iisus din Montreal`, contemporan aproape cu cel al lui Scorsese, dar foarte diferit ca stil, e plasat in Montrealul modern. Pelicula prezinta povestea unui grup de actori, care sunt angajati pentru a aduce un aer nou unei piese de teatru interpretata deja timp de trei ani. Rezultatul este atat de bun incat o persoana din public chiar crede ca este vorba despre adevaratul Iisus.
Mihaela Dima